Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag hade en gång polisen efter mig, som signalerade med några konstiga lampor i grillen. En blå och en röd lampa som blinkade i grillen. Jag trodde det var någon läkare som hade bråttom, så jag ökade farten lite.
De körde upp vid sida av mig och vinkade in mig. Jag hade inte fattat det var polisen - civil bli - att det var mig de ville stanna. (det var släpkärran det gällde).
I det här fallet kan det ha gått till på liknande sätt. Bara att poliserna inte kört upp jäms med och vinkat in. (antingen har det inte funnits läge, eller så har poliserna blivit alldeles för försiktiga)
Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag var med om en annan grej en gång i en tunnel på Essingeleden i central Stockholm.
Jag låg i omkörningsfil sen dök det upp en jävel bakom som låg och hetsade 1dm bakom mig, eftersom jag höll klart högre hastighet än vad både som var tillåtet och vad högerfilen höll, tänkte jag att jag han får lugna sig och att jag skulle ta två bilar till innan jag gick in till höger i en längre lucka.
Han låg på och hetsade i en typisk stylad ungdomsgolf.
Plötsligt så tänder han blå-röda blinkande lampor som satt längst ner i rutan. Jag kastade in bilen direkt till höger och sen flyger det förbi två 20 åringar som till utseende såg så långt ut från civilpoliser man kan komma.
Det var några år sedan men funderar än i dag på två saker.
1. Kan det i alla fall mot all logik ha varit riktiga poliser. Här i Stockholm har dom en hel del klart udda bilar och det här var ett i det närmaste perfekt kamouflage?
2. Vad i helvete gör man den dag man åker mitt ute i ingenstans, mitt i natten och en bil som visar alla tecken på märkligt uppträdande och att INTE vara en polisbil börjar blinka blått/rött.
Undrar om det finns något som helst utrymme från polisens sida för förklaringar att man tyckte situationen var suspekt och att man inte kände sig helt trygg med att tvärnita och omedelbart svänga in till kanten?
I ditt fall var det nog busar.
När polisen stannade mig sa de att jag skulle stannat när de signalerade. Jag hade aldrig sett sådana lampor förut sa jag. De sa då att det är "polismans tecken" som jag skulle känna till.
Jag har aldrig sett sådana lampor förr eller senare.