2022-11-05, 08:24
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Män som Erling görs inte längre. Men på riktigt tror jag nog att det vore bra om någon läkare tog en titt på honom, för att bedöma om han ska ha samhällets förtroende att inneha körkort. Han förmåga att fatta rationella beslut verkar sisådär.

Ett indraget körkort har nog ingen betydelse för Erlings syn på bilkörning eller ej. Samtidigt som jag tycker att han trots allt är lite kul i sin bångstyrighet, så fattar jag inte att han orkar hålla på. Ingen polis kommer att hjälpa honom med något, då det är klart att tröttnat på hans lagtrots och vill att han inte ska köra mer. Att han inte fattar det är anmärkningsvärt. Klart att polisen inte hade behövt rulla ut spikmatta. En gammal gubbe i en bil som gör femtio kmh och ett släp. Märk väl att han ej blivit anklagad för fortkörning.
Citera
2022-11-05, 08:27
Medlem
borrizs avatar
Hänger ni inte med!
70 är det nya 50!
Citera
2022-11-05, 08:44
Medlem
Han förekommer på Lexbase. Jätteförvånad. Kan någon vänlig själ kolla hur många gånger och för vad tack.
Citera
2022-11-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Han förekommer på Lexbase. Jätteförvånad. Kan någon vänlig själ kolla hur många gånger och för vad tack.
läs tråden...
Citera
2022-11-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege

Från att ha haft noll kommer, är han uppe i 397 hos MrKoll. Där jag är en.

Men jag vill inte lägga några kronor på på att läsa om tiotals trafikförseelser. Någon annan?

Samtidigt undrar jag om inte näringsförbud vore rimligt, med indraget körkort, ifall han vanemässigt bryter mot trafikreglerna. Inte bara genom att köra icke besiktigade bilar. Och förstås det åkeriet som eventuellt utnyttjar hans tjänster.

Trots allt handlar det om trafiksäkerhet. Oavsett hur charmig en sån surgubbe kan verka på lite håll.

Det ska till en del, för att polisen ska anstränga sig, och ta till Röda Mattan för att stoppa honom.

Edit: Aha! Är att någon faktiskt kollat upp honom noggrannare. Får läsa trodde tråden igen, om ingen vänlig själ kan ...
Senast redigerad av 25cm-slak 2022-11-05 kl. 08:59.
Citera
2022-11-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Förstår inte hur man kan ha missat polisen i flera mil även om man inte själv känner att man gjort något fel så måste man alltid stanna för polisen.

Helt förståeligt att polisen la ut spikmatta om dom känner att dom har gjort allt i sin makt men det hela låter skumt från bådas håll. Har inte polisen kört upp jämsides och signalerat?

Gubben låter väldigt speciell också och bör inte vara ute på gatorna.

En annan sak också.
Att stå för däckbytet varken kan eller får polisen göra, uppger deras presstalesperson Lars Hedelin.

Det låter ju också väldigt sjukt, det måste ju finnas situationer där polisen orsakat skador på oskyldiga bilar.
För oskydliga betalar polisen.
Men Erling är inte oskyldig.
Kör omkring i en bil med körförbud och försökte att fly när polisen skulle stoppa honom.
Citera
2022-11-05, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om polisen la ut spikmatta måste dom befunnit sig framför bilen... ett alternativ då hade väl varit att ge stopptecken kan man tycka. Kanske det gjordes och gubben ignorerade även det.

Kör polisen bakom ska stopptecken ges med växelvis blinkande blått och rött ljus.
Det räcker alltså inte med saftblandare på.
Du vet väl att det finns fler än en polisbil i hela Sverige och att dessa bilar kan kommunicera med varandra.
Citera
2022-11-05, 09:12
Medlem
Nu har SvT klippt om inlägget. Det tidigare inlägget om att hans dåliga året-runt-humör inte påverkas av detta är borta.

På frågan hur det känns att sitta där.
- Jag är norrlänning, så jag är van att svälta.

I stället får vi veta mera när han erbjuds hjälp.
- Jag tackar på förhand, och betalar i efterhand.

Om han vägrar att själv flytta bilen, vilket verkar sannolikt, kommer den att få en röd lapp. Därefter tas den bort på samhällets bekostnad, och räkningen skickas till honom. Är han riktigt envis, får bogserarna handräckning av polisen.
Citera
2022-11-05, 09:33
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det här var en riktig solskenshistoria, en utdöende art i ett land där det som ska föreställa våra starka män i stället tävlar i vem som kan förställa sig och anpassa sig allra mest och nästan slår knut på sig själva för att inte ett förlupet ord ska råka passera läpparna.

Tänk när det här landet byggts upp då fanns det sådana här gringubbar på var och varannan gård, innan det blev inställsamma syltryggar av alltihop.

Mycket uppfriskande. Det är ju så klart bäst för gubben och Hotings Fjärrtransporter om det löser sig snabbt men jag kan ju inte neka till att det skulle skänka stor behållning om mediabevakningen tilltog med dagliga rapporter och att allt fick sin upplösning genom att nån byråkrat fick åka ut och leverera nya däck för att undvika att få bygden utskämd i internationell tv när dom börjat få korn på storyn.

Kämpa Erling!
Ibland är vi rörande överens, gamle sosse.

Erling är som en verklig Kowalski ur Vanishing Point.
Citera
2022-11-05, 09:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du vet väl att det finns fler än en polisbil i hela Sverige och att dessa bilar kan kommunicera med varandra.
Har jag påstått något annat? Har jag påstått att det var samma patrull som låg bakom som la ut spikmattan?
Har du något vettigt att tillföra tråden, om inte framstår du bara som sinnesslö?
Citera
2022-11-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpunk
Ja, absolut.
Men man tycker att han borde i allafall kört åt sidan när de låg bakom med blåljus och då upptäckt att det var honom dom ville åt.

Gubben ska inte inneha något körkort.

Precis, om polisen ligger bakom i flera mil med blåljus så vill de antingen förbi eller stanna dig.
Enklast är ju att köra in mot vägkanten och sakta ner.
Vill polisen bara förbi så kör de om, och vill de stanna dig så kör de in bakom.

Detta borde alla göra, även om man enligt lag inte behöver stanna bara på blått ljus.
Citera
2022-11-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har jag påstått något annat? Har jag påstått att det var samma patrull som låg bakom som la ut spikmattan?
Har du något vettigt att tillföra tråden, om inte framstår du bara som sinnesslö?
Citat:
Om polisen la ut spikmatta måste dom befunnit sig framför bilen... ett alternativ då hade väl varit att ge stopptecken kan man tycka.

Inte kul att bli påkommen. Den enda sinnes slöa är du som tror att polisen körde om billen, la ut spilmattan och sen väntade in Erling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in