2022-11-03, 18:04
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
https://www.privataaffarer.se/storbanken-skruvar-upp-ranteprognos/

Enligt experterna härinne blir det 100-125p i november

Jag delar Handelsbankens prognos. Ingen vill vara ansvarig för att svenska hushåll inte har råd att bo kvar. Finns ingen vilja att höja räntan till den gränsen. Vi kommer inte se högre än 2.5-2.75%.

Ingves sa så sent som förra veckan att man fortfarande tror att räntan toppar på 2.5%. Det skulle han inte säga om man planerade 100-125p i november som tomtarna här säger.
Senast redigerad av ETA2824-2 2022-11-03 kl. 18:08.
Citera
2022-11-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

Jag delar Handelsbankens prognos. Ingen vill vara ansvarig för att svenska hushåll inte har råd att bo kvar. Finns ingen vilja att höja räntan till den gränsen. Vi kommer inte se högre än 2.5-2.75%.

Ingves sa så sent som förra veckan att man fortfarande tror att räntan toppar på 2.5%. Det skulle han inte säga om man planerade 100-125p i november som tomtarna här säger.

Fortfarande är det just en gissning. Arbetsmarknaden i USA är ruskigt stark. Självklart kan RB skippa att höja och urholka SEK ännu mer. Skulle inte förvåna mig. Man får hoppas de tänker annorlunda här.

CBs över hela världen kommer orsaka en finanskris, det är bara en tidsfråga. Det kommer bli riktigt jävligt detta. Jag var skeptiskt att de menade allvar förut men har vänt om. Detta kommer göra ont.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-11-03 kl. 18:29.
Citera
2022-11-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Fortfarande är det just en gissning. Arbetsmarknaden i USA är ruskigt stark. Självklart kan RB skippa att höja och urholka SEK ännu mer. Skulle inte förvåna mig. Man får hoppas de tänker annorlunda här.

CBs över hela världen kommer orsaka en finanskris, det är bara en tidsfråga. Det kommer bli riktigt jävligt detta. Jag var skeptiskt förut men har vänt om. Detta kommer göra ont.

Norge valde ju vägen att "urholka" valutan när dom nöjde sig med 25 p istället för marknadens förväntningar om 50 p. Konjunkturläget i Sverige ser väl sådär ut just nu om vi ska vara ärliga. Men alla på flashback har ju sett fram emot en riktigt låg-konja så då antar jag att siffrorna istället ska tolkas positivt. Heja!
Senast redigerad av Barf 2022-11-03 kl. 18:32.
Citera
2022-11-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Norge valde ju vägen att "urholka" valutan när dom nöjde sig med 25 p istället för marknadens förväntningar om 50 p. Konjunktursiffrorna i Sverige ser väl sådär ut just nu om vi ska vara ärliga.

Är ju de två alternativen som finns egentligen. Massarbetslöshet eller offra fiat.
Citera
2022-11-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

För 2 dagar sedan skrev han så här i en chatt:

I vår senaste prognos räknade vi med att styrräntan kommer att stiga till cirka 2,5 procent, men det är en osäker prognos så räntan kan också bli högre om inflationen inte faller så som vi tror.

Samt så här:
Boräntorna ligger alltid högre än vår penningpolitiska styrränta. Räntemarginalen kan variera för olika låntagare och beroende på i vilken bank man lånat. Om styrräntan är säg 2,5 procent så får man räkna med att boräntorna kommer att ligga i närheten av 4 procent.
Citera
2022-11-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
För 2 dagar sedan skrev han så här i en chatt:

I vår senaste prognos räknade vi med att styrräntan kommer att stiga till cirka 2,5 procent, men det är en osäker prognos så räntan kan också bli högre om inflationen inte faller så som vi tror.

Samt så här:
Boräntorna ligger alltid högre än vår penningpolitiska styrränta. Räntemarginalen kan variera för olika låntagare och beroende på i vilken bank man lånat. Om styrräntan är säg 2,5 procent så får man räkna med att boräntorna kommer att ligga i närheten av 4 procent.

Exakt. Det i klartext betyder det alla förväntar 75p nu och sen öppnar ha. För att ci ska få se på fan om inflationen inte lugnar sig till början av 2023
Citera
2022-11-03, 19:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
"Avgiften" är inte kopplad till räntan hller.

Vad menar du? Hur många föreningar tror du är skuldfria?
Citera
2022-11-03, 19:58
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Men samtidigt är "avgiften" mycket lägre än hyran i en hyreslägenhet. "Avgiften" är inte kopplad till räntan hller.
Nähe det var ju märkligt eftersom avgiften till stor är en betalning av föreningens del av skulden....
Citera
2022-11-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
När jag kollar slutpriser på Hemnet i Tullinge så har villorna gått ner över 20% på ett halvår och ca 16% i Huddinge.
Hur tillförlitlig är den statistiken. Det är ca 10 sålda objekt per månad i Tullinge och 25 i Huddinge.

För Sverige så är priserna nere 30 % just nu. I Huddinge ligger de på något över 50k/kvm från toppen på 73k/kvm vilket är samma nedgång.
Citera
2022-11-03, 20:40
Medlem
Citat:
Men samtidigt är "avgiften" mycket lägre än hyran i en hyreslägenhet. "Avgiften" är inte kopplad till räntan hller.

Vet inte riktigt vad du menar men ja, avgiften du betalar till en brf är normalt sett lägre än hyran du betalar till hyresvärden. "Vinste"n i en brf tillfaller ingen ägaren utan föreningen i sig. Däremot påverkas avgiften av föreningens kostnader, vilket normalt sett inkluderar skulder till kreditgivare.
Citera
2022-11-03, 20:49
Medlem
Citat:
Tycker detta är ett bra nedslag i facket "svenskar fattar inte vad de köper". Helt otroligt att du tror att räntan inte påverkar avgiften.

Circus "bostadsrätt" fortsätter leverera.
Citera
2022-11-03, 21:19
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det mest uppenbara felet som bubbelpratare känner av är att jag har stark benägenhet att gå på fakta och logik.
Det blir då oerhört störande för bubbelpratare iom att det inte biter för dom att bara repetera grundlösa påståenden. Något annat har dom inte.

Jag tror snarare att människor här inte tycker att ”din fakta” är särskilt korrekt. Du fortsätter att mena att priset på bostäder avgörs av nyproduktionskostnaden. Vilket är märkligt då 99% av utbudet utgörs av befintligt utbud.

Citat:
Japp. Och så har det varit sedan bubbeltrådens start för 12 år sedan. Folk skall fynda när det kraschar.
Och dom väntar fortfarande på kraschen när dom skall fynda.

Jag kan inte tala för andra människor. Speciellt inte över 12 år. Jag sålde min 1X miljoners lägenhet i våras och nu väntar jag på att köpa nästa till rea.

Citat:
Det är attraktivt att bo i Stockholm. Därför är pris på adress högt här. Priset bestäms av den med mest betalvilja och förmåga.

Som jag skrev, betalningsförmågan finns inte till dagens räntor. En lägenhet som för ett år sedan hade 30 000 i månatliga utgifter har idag det dubbla pga räntor och inflation.

Citat:
Varför tror dessa personer att ordningen skall ändras. Så att andra inte skall ha större betalvilja/förmåga?

Som jag sa ovan.

Citat:
Vid en svår lågkonjunktur och kris så kommer bostadspriserna falla. Men varför förstår inte de här bubbelpratarna att då kommer dom inte att köpa. Dels för att dom blivit arbetslösa och inte har någon betalförmåga. Dels för att om dom har betalförmåga är dom scared shitless och vågar inte ens tänka tanken på att köpa.

Det är möjligt att det är så. Finns inga köpare kommer priserna däremot att falla ännu lägre.

Citat:
Mer konkret. Om du och jag är spekulanter på en bostad och idag så kan jag vinna budgivningen. Vad är det som skall göra att du senare kommer vinna den?
Vad?

Nej men det finns 101 999 andra bostadsrätter i Stockholms innerstad.

Citat:
Tycker man inte att det är värt priset att bo på en adress så ska man ju inte försöka köpa där.
Men då lipar man väl inte för att priset är där det är.

Priset är dynamiskt. Det kan gå upp och ner, och nu pekar allt på att det kommer gå ner.

Citat:
Nästan alla som köper bostad lär vara skuldsatta många år framöver. Dvs till man säljer bostaden.
Att amortera bort lånen ser nog de flesta som onödigt sparande.

Går priserna ner och man tvingas sälja har man ett blancolån för många år framöver. Alla kommer inte tvingas att sälja men går räntorna upp/folk blir av med jobben så blir det ju så.

Citat:
Ja, en dyr bostad kostar. Säg att man tar den kontant. Då räknar man med någon avkastning på dessa 10 MSEK. Säg 5%. Då förlorar man intäkter på 42kSEK/mån på det kapital man langat in. Och lånar man en del så är det lite mindre man inte får in och lite man skall ut med. Kapitalkostnaden blir ungefär densamma.

Det är få som kan casha en lägenhet. Det är ganska irrelevant jämförelse oavsett. Här behöver du nog förstå att mängden som kommer in på bostadsmarknaden eller ska byta upp sig (nya pengar) inte längre finns kvar. Pyramiden har fallit.

Citat:
Men de som köper dessa bostäder anser att det är värt den summan. Deras beslut.
Ett problem med bubbelpratarna är att dom inte kan acceptera andras preferenser.

Omsättningen minskar trots rekordutbud. Uppenbarligen så är det inte tillräckligt många som vill köpa för att täcka utbudet, och vill man sälja behöver man gå ner i pris.

Citat:
Det där har sagts sedan 2010.
Har deras förutsägelse inträffat? Svar: Nej.

Det må vara så. Men du förstår väl att inget varar för alltid? 2022-202X verkar det till slut bli av.

Jag har ägt bostad sedan 2010 och vet mycket väl att det spekulerats i en bubbla länge. Jag sålde våren 2022.

Citat:
Om du nu menar att det skall inträffa nu, så behöver du redogöra för tankefelet hos de som förde fram detta tidigare. För dom hade fel.
För din info så hade dom precis samma "idiotförklaring" av oss som invänt under alla dessa år, som du uppvisar nu.

Inget nytt under solen. Bara nya användarnamn som kör samma misslyckade retorik.

Under den snart 30 år långa lånefesten med fallande räntor så har vi till slut nått punkten där räntorna kraftigt går upp och ändrar förutsättningarna.

Citat:
Dom enda som är kvalificerade att bo i Stockholm är gubbar?

Du lever i en värld som inte är densamma som de som är tänkta att fylla på bostadsmarknadspyramiden. Detta för att du är +65 år gammal och varit med på lånefesten sedan starten. Din situation speglar inte marknaden. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in