Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det mest uppenbara felet som bubbelpratare känner av är att jag har stark benägenhet att gå på fakta och logik.
Det blir då oerhört störande för bubbelpratare iom att det inte biter för dom att bara repetera grundlösa påståenden. Något annat har dom inte.
Jag tror snarare att människor här inte tycker att ”din fakta” är särskilt korrekt. Du fortsätter att mena att priset på bostäder avgörs av nyproduktionskostnaden. Vilket är märkligt då 99% av utbudet utgörs av befintligt utbud.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Japp. Och så har det varit sedan bubbeltrådens start för 12 år sedan. Folk skall fynda när det kraschar.
Och dom väntar fortfarande på kraschen när dom skall fynda.
Jag kan inte tala för andra människor. Speciellt inte över 12 år. Jag sålde min 1X miljoners lägenhet i våras och nu väntar jag på att köpa nästa till rea.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det är attraktivt att bo i Stockholm. Därför är pris på adress högt här. Priset bestäms av den med mest betalvilja och förmåga.
Som jag skrev, betalningsförmågan finns inte till dagens räntor. En lägenhet som för ett år sedan hade 30 000 i månatliga utgifter har idag det dubbla pga räntor och inflation.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Varför tror dessa personer att ordningen skall ändras. Så att andra inte skall ha större betalvilja/förmåga?
Som jag sa ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Vid en svår lågkonjunktur och kris så kommer bostadspriserna falla. Men varför förstår inte de här bubbelpratarna att då kommer dom inte att köpa. Dels för att dom blivit arbetslösa och inte har någon betalförmåga. Dels för att om dom har betalförmåga är dom scared shitless och vågar inte ens tänka tanken på att köpa.
Det är möjligt att det är så. Finns inga köpare kommer priserna däremot att falla ännu lägre.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Mer konkret. Om du och jag är spekulanter på en bostad och idag så kan jag vinna budgivningen. Vad är det som skall göra att du senare kommer vinna den?
Vad?
Nej men det finns 101 999 andra bostadsrätter i Stockholms innerstad.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Tycker man inte att det är värt priset att bo på en adress så ska man ju inte försöka köpa där.
Men då lipar man väl inte för att priset är där det är.
Priset är dynamiskt. Det kan gå upp och ner, och nu pekar allt på att det kommer gå ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Nästan alla som köper bostad lär vara skuldsatta många år framöver. Dvs till man säljer bostaden.
Att amortera bort lånen ser nog de flesta som onödigt sparande.
Går priserna ner och man tvingas sälja har man ett blancolån för många år framöver. Alla kommer inte tvingas att sälja men går räntorna upp/folk blir av med jobben så blir det ju så.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Ja, en dyr bostad kostar. Säg att man tar den kontant. Då räknar man med någon avkastning på dessa 10 MSEK. Säg 5%. Då förlorar man intäkter på 42kSEK/mån på det kapital man langat in. Och lånar man en del så är det lite mindre man inte får in och lite man skall ut med. Kapitalkostnaden blir ungefär densamma.
Det är få som kan casha en lägenhet. Det är ganska irrelevant jämförelse oavsett. Här behöver du nog förstå att mängden som kommer in på bostadsmarknaden eller ska byta upp sig (nya pengar) inte längre finns kvar. Pyramiden har fallit.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Men de som köper dessa bostäder anser att det är värt den summan. Deras beslut.
Ett problem med bubbelpratarna är att dom inte kan acceptera andras preferenser.
Omsättningen minskar trots rekordutbud. Uppenbarligen så är det inte tillräckligt många som vill köpa för att täcka utbudet, och vill man sälja behöver man gå ner i pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det där har sagts sedan 2010.
Har deras förutsägelse inträffat? Svar: Nej.
Det må vara så. Men du förstår väl att inget varar för alltid? 2022-202X verkar det till slut bli av.
Jag har ägt bostad sedan 2010 och vet mycket väl att det spekulerats i en bubbla länge. Jag sålde våren 2022.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Om du nu menar att det skall inträffa nu, så behöver du redogöra för tankefelet hos de som förde fram detta tidigare. För dom hade fel.
För din info så hade dom precis samma "idiotförklaring" av oss som invänt under alla dessa år, som du uppvisar nu.
Inget nytt under solen. Bara nya användarnamn som kör samma misslyckade retorik.
Under den snart 30 år långa lånefesten med fallande räntor så har vi till slut nått punkten där räntorna kraftigt går upp och ändrar förutsättningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Dom enda som är kvalificerade att bo i Stockholm är gubbar?

Du lever i en värld som inte är densamma som de som är tänkta att fylla på bostadsmarknadspyramiden. Detta för att du är +65 år gammal och varit med på lånefesten sedan starten. Din situation speglar inte marknaden. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå!