2022-11-04, 12:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Om likhunden inte markerat heller då är det inte konstigt att rubriceringen blir kidnappning.

Scenarion att Tove levde (medvetslös) och dumpades/mördades någon annanstans.
Det finns inget värre och värst om någon tar livet av en men det hade varit tortyrliknande om de lämnat T medvetslös ensam i skogen att frysa ihjäl. Livstid i vilket fall.

Även om en likhund hade markerat i J.J. lägenhet är det inte självklart att rubricera försvinnandet som misstänkt mord.

Människor avlider i bostäder i parti och minut, likdoft kan finnas kvar lång tid efter att liket tagits bort. En hund kan inte berätta vilket lik som orsakat doften.

Vi känner inte till vad som har utspelats i J.J. lägenhet innan hon flyttade in.
Citera
2022-11-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Mitt fetade… hur länge måste en människa vara död för att en likhund skall markera? Handlar det om minuter eller timmar?

Ca 15 minuter.
Citera
2022-11-04, 12:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag undrar vad man syftar på när man säger att man "kartlagt tjejernas rörelsemönster". Snapkartan?
Citera
2022-11-04, 12:17
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Uttalande från Åkl:

I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-misstankarna-mot-haktade-har-starkts

Artikel publicerad igår.

Tack för länk. Under nästa vecka då förhoppningsvis.
Citera
2022-11-04, 12:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja bara att avvakta. Polis har ju jobbat på platsen även idag och det ska de få göra ostört.
Kanske skrivits i tråden men radion verkar ha intervjuat nån doktor i informationsteknologi om ”hur en sådan spårning går till” men det blev man inte klokare av. Han pratade mest om att det var möjligt att spåra.

Och sen har reportern på radion fått lite dåligt samvete för den granne som hon intervjuade som nu har beskyllts i soc medier (läs Flashback) för att inte ha ringt polisen så hon blev tvungen förtydliga att hon nu hade uppgifter om varför polisen inte kontaktades. Och det var då att det förklarats med att kompisen var full och trillat. Så nu kan hon sova lite bättre efter att ha intervjuat denne granne tillika viktigt vittne i förundersökning.

Rent generellt tänker jag att den här grannen ändå har både ageraat och reflekterat. Han nämner ju också att det ofta var fest hos JJ,så förutom att det inte var några skrik, rop tog de de beslutet.

Tycker att av vad vi läst; att en gick upp en gång och knackade, sedan gick de upp två och knackade, därefter har de varit alerta och fångat upp JJ när hon öppnade dörren och gick ut från lägenheten, för att sedan t beslutet om att skjutsa henne till Donken.

Mer än vad många andra skulle göra!
Och JJ kom ju faktiskt ut och gav en förklring. I det läget kanske man lugnar sig med den förklaringen,, särskilt som det ären tjej som inte verkar skadad själv eller man tänker sig ha gjort ett mord!

Heder åt dom!

Och tack vare deras agerande, kanske det är möjlgit att sätta en tidpunkt för mordet/döden och utesluta annan gm. I af vet vi att jJ har varit därinne vid tiden för (ev) mordtidpunkten, eftersom grannen haffar henne på språng.

MH är svårare kanske.

Lätt att anklaga människor i efterhand när man har facit i hand.

Vi får väl se vad alla utredningar leder till, vad gäller mordplats och om det går att fastställa dödsorsak.
Citera
2022-11-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror att man behöver få preliminärsvar (minst) från rättsmedicin, dvs om det är möjligt att avgöra. Obduktionen skulle väl ske nästa vecka, och på det håller man nog på att förbereda nya förhör med de misstänka efter utlåtandet.

Man får väl hoppas att det är lätt att avgöra om det är ett mord eller inte, men jag anar att man har ett hum med tanke på uttalandet (i god tid).
Mail till TV4 från Åkl:

I ett mail skriver Adam Rullman att uppdatering kring brottsrubricering troligtvis sker i nästa vecka.

https://www.tv4.se/artikel/1LRManzLAiVS4s5N4Vcc47/ny-intensiv-fas-i-utredningen-doedsorsak-ska-framstaellas
Citera
2022-11-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Men det är ju vad jag skriver.
Nils 21 år som är bror till Johanna har på lördagen den röda bilen som även Johanna använder. Nils är folkbokförd hos fadern i Nye. På kvällen är Nils och en annan person på McD och Johanna går fram till dem.

Varför så lite skrivet om Nils? Vad pysslar han med på dagarna och vad för slags person är han?

Har tänkt mycket på denna röda bil också, där hon springer ut helt plötsligt till sin ”bästa vän”. Klart hon har samtalat med någon om hjälp, mycket möjligt sin bror, och nör grannen såg henne i trappuppgången och hon hittade på att hon skulle till McDonalds och han ville köra henne - då sprang hon ju in igen antingen för att be MH kontakta personen som satt i röda bilen om att åka mot McDonalds istället. Hon måste ha berättat någonting.
Hon har precis mördat en annan människa. Tror någon på fullt allvar hon skulle ut och hälsa på sin ”bästa vän” bara ”Tjeeena allt bra hehe, ja vi var ute innan på Nöjet och nu blir det lite fyllekäk” när man troligtvis är i extremt chocktillstånd? Hon hade väl snarare försökt gömma sig för ”bästa vännen” i röda bilen för att slippa möta dennes blick och samtala vanligt. Hon har ju sprungit fram och pratat om det som har hänt. Så det måste vara någon nära henne, som hennes bror. Denna har säkert hjälpt eller vet mer åtminstone. Och jag är helt säker på polisen vet om det också. De kanske håller på och samlar information för att kunna häkta för medhjälp.
Citera
2022-11-04, 12:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Mail till TV4 från Åkl:

I ett mail skriver Adam Rullman att uppdatering kring brottsrubricering troligtvis sker i nästa vecka.

https://www.tv4.se/artikel/1LRManzLAiVS4s5N4Vcc47/ny-intensiv-fas-i-utredningen-doedsorsak-ska-framstaellas

Aha, tack!

Frågan är hur man ska tolka rubriken:

"Kvinnorna kommer sannolikt att delges nya brottsmisstankar"

gentemot texten:

"– Misstanken om människorov kvarstår fortfarande. De häktade kvinnorna kommer troligen att delges nya brottsmisstankar när de hörs på nytt".

Det låter väl ändå som att man i nuläget "ser" att det är inte bara mer än ett människorov, utan att det är ett mord?

Jag tolkar det så.
Citera
2022-11-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent generellt tänker jag att den här grannen ändå har både ageraat och reflekterat. Han nämner ju också att det ofta var fest hos JJ,så förutom att det inte var några skrik, rop tog de de beslutet.

Tycker att av vad vi läst; att en gick upp en gång och knackade, sedan gick de upp två och knackade, därefter har de varit alerta och fångat upp JJ när hon öppnade dörren och gick ut från lägenheten, för att sedan t beslutet om att skjutsa henne till Donken.

Mer än vad många andra skulle göra!
Och JJ kom ju faktiskt ut och gav en förklring. I det läget kanske man lugnar sig med den förklaringen,, särskilt som det ären tjej som inte verkar skadad själv eller man tänker sig ha gjort ett mord!

Heder åt dom!

Och tack vare deras agerande, kanske det är möjlgit att sätta en tidpunkt för mordet/döden och utesluta annan gm. I af vet vi att jJ har varit därinne vid tiden för (ev) mordtidpunkten, eftersom grannen haffar henne på språng.

MH är svårare kanske.

Lätt att anklaga människor i efterhand när man har facit i hand.

Vi får väl se vad alla utredningar leder till, vad gäller mordplats och om det går att fastställa dödsorsak.

Ja all heder! Hade de inte knackat på och skjutsat så hade viktiga pusselbitar saknats nu.
Citera
2022-11-04, 12:28
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Har tänkt mycket på denna röda bil också, där hon springer ut helt plötsligt till sin ”bästa vän”. Klart hon har samtalat med någon om hjälp, mycket möjligt sin bror, och nör grannen såg henne i trappuppgången och hon hittade på att hon skulle till McDonalds och han ville köra henne - då sprang hon ju in igen antingen för att be MH kontakta personen som satt i röda bilen om att åka mot McDonalds istället. Hon måste ha berättat någonting.
Hon har precis mördat en annan människa. Tror någon på fullt allvar hon skulle ut och hälsa på sin ”bästa vän” bara ”Tjeeena allt bra hehe, ja vi var ute innan på Nöjet och nu blir det lite fyllekäk” när man troligtvis är i extremt chocktillstånd? Hon hade väl snarare försökt gömma sig för ”bästa vännen” i röda bilen för att slippa möta dennes blick och samtala vanligt. Hon har ju sprungit fram och pratat om det som har hänt. Så det måste vara någon nära henne, som hennes bror. Denna har säkert hjälpt eller vet mer åtminstone. Och jag är helt säker på polisen vet om det också. De kanske håller på och samlar information för att kunna häkta för medhjälp.

Håller helt med. Brodern var nog den i bilen o han måste veta något
, konstigt om Johanna bara ringt brodern och sagt måste ha bilen omedelbart då borde han ju frågat varför
Citera
2022-11-04, 12:29
Medlem
Om nu T skrev ringde pojkvän 02.30 sen åker JJ till McD ca.02.45
Är hon mördad på 15min då???
Kan JJ Skickat sms från T mobil till pojkvännen att nu är jag påväg hem?
Har vi exakt tid för dunsarna/ljuden från lägenheten?
Känns ju som kort om tid annars?
Citera
2022-11-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Vad babblar du om? Du saknar totalt koll här, titta inte på tv om du inte kan hålla isär begreppen!
Man talar om taktiska och strategiska kärnvapen, konventionell är just precis inte ens atomvapen. Fortsätt med Kalle Anka istället för att försöka dig på att tyda en dagstidning, så slipper du skämma ut dig.

Lugna ner dig, mitt inlägg var ett av de bästa i FB:s historia, trots en liten slipp när jag blandade ihop ordet "konventionella" med "strategiska". Har dessutom aldrig läst Kalle Anka, däremot är Fantomen en riktigt bra tidning. Är dessutom svårt att skämma ut sig när man är riktigt riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in