2022-11-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Brukar det inte vara så att om restriktionerna hävs, så har polisen tillräckligt mycket information att åklagaren inte är orolig för försvårande av utredning/försvårande av domslut. Det verkar som att polisen har en rätt bra grund. Rätta mig om jag har fel.

Så är det nog. Men i detta fall så har ju inte restriktionerna tagits bort, de har ju kvar alla ”vanliga” restriktioner.
Tycker det är förvånande att åklagaren inte yrkade på att ”de mediala” restriktionerna skulle vara kvar, det skrivs ju mycket om fallet och nog borde det ändå finnas en risk för att någon känslig detalj skall sippra fram?
Citera
2022-11-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hur snart vet vi om rubriceringen ändras till dråp eller mord? Är brottsplatsutredningen klar och avspärrningarna hävda?
Uttalande från Åkl:

I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-misstankarna-mot-haktade-har-starkts

Artikel publicerad igår.
Citera
2022-11-04, 12:00
Medlem
JSelwyns avatar
Nu tror jag fortfarande att detta är ett mord. Sen om det är dråp eller överlagt mord, ja, det får vi se framöver.

Vad gäller strypning så krävs det rätt mycket handkraft och än mer om personen lyckas få en hand/fingrar emellan. Då är någon form av tillhygge nödvändigt. Vilket vi också lär få veta nästa vecka? Polisen kan mycket väl ha hittat "mordvapnet" men går inte ut med det. Om nu inte tjejerna kvävde Tove med hjälp av en kudde (vilket iofs även räknas som ett tillhygge).

I vilket fall, det jag vill komma fram till är: (sorry om det avhandlats tidigare): vad jag förstått så hade Tove ingen känd sjukdomsbild som vi vet om? Men kan det vara så att hon hade epilepsi? Alltså, det blev bråk, hon fick ett epileptiskt anfall och det är dom sparkarna som grannen hör? T går bort. Tjejerna får panik och istället för att ringa sjukvården kör dom T ut i skogen? De tror att ingen kommer att tro dom över nämnda scenario. Med den vetskapen så är det inte så konstigt att de faktiskt förnekar mord (eftersom det kräver uppsåt)?
Citera
2022-11-04, 12:01
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Leif GW satt i TV-soffan och uttryckte en beundran för grova brott/Jönköping.

Vad nu det egentligen säger om deras kompetens.

Man får väl ändå utgå från att GW vet vad han snackar om (för det mesta).
Citera
2022-11-04, 12:02
Medlem
Mad monks avatar
Vad är det för avskum denna kvinna omgav sig med?
Citera
2022-11-04, 12:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfisken
Nej men stopp. Förmodligen har TT dumpats på platsen tidigt söndag morgon. Därefter har JJ åkt ut till sin pappa och sågs rida förmiddag/mitt på dagen någon gång på söndagen.

OM JJ har ridit förbi platsen på söndagen, då visar hon på ett väldigt vågahalsigt beteende.

Mycket möjligt dock, eftersom det förmodligen var stress, inte helt nyktra, och mörkt. Hon kanske ville se att det inte syntes spår från vägen sett,att det inte låg något öppet, synligt och kanske även om det var folk i omgivningarna.

Samtidigt vill hon kanske verka leva sit vanliga liv, se oberörd ut och göra det hon brukar göra.

Nu ledde dock hennes egna spår till att ma hittade T*ove, vilket naturligtvis är en spik i kistan. Det är ju inte en slump att man hittade henne. De har följt i de misstänktas spår...

Fattar ändå inte riktigt hur hon vågade lämna kroppen så nära sitt "eget bo". Även om hon tänkte att hon måste snabbt göra sig av med kroppen för att sedan lista ut vad nästa steg är, borde hon fattat att det var stor risk att man skulle titta extra mycket på dom, att risken skulle vara att det skulle bli omöjligt att göra något åt det.
Citera
2022-11-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Nu tror jag fortfarande att detta är ett mord. Sen om det är dråp eller överlagt mord, ja, det får vi se framöver.

Vad gäller strypning så krävs det rätt mycket handkraft och än mer om personen lyckas få en hand/fingrar emellan. Då är någon form av tillhygge nödvändigt. Vilket vi också lär få veta nästa vecka? Polisen kan mycket väl ha hittat "mordvapnet" men går inte ut med det. Om nu inte tjejerna kvävde Tove med hjälp av en kudde (vilket iofs även räknas som ett tillhygge).

I vilket fall, det jag vill komma fram till är: (sorry om det avhandlats tidigare): vad jag förstått så hade Tove ingen känd sjukdomsbild som vi vet om? Men kan det vara så att hon hade epilepsi? Alltså, det blev bråk, hon fick ett epileptiskt anfall och det är dom sparkarna som grannen hör? T går bort. Tjejerna får panik och istället för att ringa sjukvården kör dom T ut i skogen? De tror att ingen kommer att tro dom över nämnda scenario. Med den vetskapen så är det inte så konstigt att de faktiskt förnekar mord (eftersom det kräver uppsåt)?

Det har spekulerats åt alla håll och kanter. JG tror inte att denna tråd kommer kunna komm fram till mer innan obduktion är klar eller åklagaren har ändrat rubricering. Eller om någon med insyn släpper info här. Man kan spekulera i all oändlighet men det leder typ ingen vart.
Citera
2022-11-04, 12:05
Medlem
Kan de ha varit så att Tove och någon av tjejerna antagligen jj har börjat bråka "brottas" eller liknande och faller till marken Tove slår i huvudet i badkar toaletten eller handfat och avlider?

Senare får mh panik och dunkar sitt huvud mot väggen av panik o sorg och jj som säger till henne att hon e lika körd om hon inte hjälper till?

Mh har panik och är ledsen och gör bara vad hon blir tillsagd och känner sig redan delaktig och vågar ej stå emot en kompis som precis har dödat en annan och har ett psykologiskt övertag mot henne.
Citera
2022-11-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad är det för avskum denna kvinna omgav sig med?

Precis, det kan man verkligen undra. Tror T ville alla väl.
Citera
2022-11-04, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Uttalande från Åkl:

I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-misstankarna-mot-haktade-har-starkts

Artikel publicerad igår.

Tror att man behöver få preliminärsvar (minst) från rättsmedicin, dvs om det är möjligt att avgöra. Obduktionen skulle väl ske nästa vecka, och på det håller man nog på att förbereda nya förhör med de misstänka efter utlåtandet.

Man får väl hoppas att det är lätt att avgöra om det är ett mord eller inte, men jag anar att man har ett hum med tanke på uttalandet (i god tid).
Citera
2022-11-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Enheten för grova brott i Jönköping har gott rykte för sin kompetens och klarar upp klart större andel av sina fall än genomsnittet.

Kommer inte ihåg källa, men har läst om det flera gånger de senaste åren.

Det kommer från Leif GW.
Citera
2022-11-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Mitt fetade… hur länge måste en människa vara död för att en likhund skall markera? Handlar det om minuter eller timmar?

Det brukas sägas att efter 15-20 minuter kan en likhund markera att det funnits en död kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in