2022-11-04, 11:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Hittar inte någonstans att polisen haft blåljus på?

Nä, antagligen har man åkt bakom i en polisbil och hoppats att den dementa dåren skulle svänga in på en rastplats för en liten kisspaus. Polisen använder ju aldrig siren och blåljus och skulle inte efter flera mil ta till sånt övervåld. Din pajas.
Citera
2022-11-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är polisen som klantat sig. Eftersom många andra använder samma reflexvästar som polisen har så är det inte alltid så lätt att det är polisen som står vid busshållplatsen och vinkar in för blåstest. Gubben som inte ser bra nog för att se reflexvästens text har missat det och kört förbi. Sen har man hängt på efter honom i polisbil, men eftersom det är 2:1-väg där så har de inte kunnat passera honom utan legat och blinkat tätt bakom släpet så att det över huvudtaget inte syns i backspeglarna.

Normalt kör polisen om och vinkar med spade för att stoppa, men det har man inte lyckats med trots att gubben körde i 80 med släpvagn.

Det är snarare så att man använde spikmattan för tidigt och att den användes av en annan patrull som gjorde motsvarande blåskontroll på andra sidan vägen några kilometer bort. Så efterföljandet var nog bara några kilometer, inte mil.

Kör man en bil med körförbud, Missar polisen, inte stannar trots att dom ligger bakom med signal och blåljus tillräckligt länge för att dom ska stoppa en med spikmatta, då har man fan ingenting efter vägarna att göra..
Nog fan ser du om en polisbil ligger bakom dig med blåljus trots att du har släp.
Kört med kåpsläp någon gång?
Kan du inte avgöra om någon ligger bakom dig är du en fara för trafiken och borde inte vara efter vägarna, framförallt blåa blinkande ljus och tjutande sirener..

Sen säger dom nog inte flera mil om det handlar om några kilometer tror inte polisen skulle kasta ut "för tidigt" utan det är nog sista alternativet dom använt för att få stopp på gubben

Det är inte polisen som klantat sig..
Helt uppenbart att det är något fel på gubben.. Antagligen någon sån där tjurskallig surgubbe som ger sig fan på något bara för att dom bestämt sig och tänkt "jag tänker minsann inte stanna!" Alla har vi stött på någon sådan..
Bara att han stannat kvar i bilen efter vägen i 8 dagar tyder ju på att något står fel till i huvudet på honom...
Tänker bara på reklamfilmen med en gubbe som sitter i ett träd och tjurar och inte vill komma ner för att han "vill ha riktig mat"...
Låt han där sitta och sura som en barnunge, man gör fel som åker dit och intervjuar honom och grejer, det ger honom bara mer känsla av att han har rätt..
Citera
2022-11-04, 11:21
Medlem
Självklart 100% stöd till gubben!

Kan bara tänka mig två upplösningar, att några trevliga a-traktor ungar eller andra ur lokalbefolkningen hjälper gubben att få på en uppsättning begagnade däck.

Eller att han gör en "Ivan Trygg" och bosätter sig i bilen permanent.

https://www.dailymotion.com/video/x3693j1

Båda alternativen är en seger mot det slätstrukna oflexibla myndighets Sverige.

Överdrivet nervösa poliser säkert. Är han fortfarande så stabil att han vet hur man kopplar på en släpkärra och backar ut med den från gården har han säkert koll på läget.

Förresten var det väl kärran som gjorde att han inte såg dom. Att han dragit över lite på besiktningstiden är ju inte heller hela världen. Sådana där gubbar brukar inte köra många hundra mil och kör så varsamt så dom borde egentligen bara behöva besikta var tredje år.

Heja gubben!

Hoppas han blir följetång, kan vara kul även för alla som sitter och kör den där vägen dagligen. Att få nåt att titta på. Bra för andra också som kan följa utvecklingen i tidningen, Svenskarna har väldigt mycket ångest som dom behöver få ur sig och då fyller sådana här gubbar en viktigt funktion för folkhälsan. Säkert bara i den här tråden mår folk lite psykiskt bättre av att ha fått skriva av sig lite.

Undrar förresten om det är han som driver "Hotings Fjärrtransporter" och om firman är aktiv, det blir ju i så fall det solklara valet om man skulle behöva få något flyttat i den delen av landet.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-04 kl. 11:53.
Citera
2022-11-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det måste vara världens snabbaste handläggning av det kortet. Jag betvivlar att det på åtta dagar har hunnit vägen från polis till Transportstyrelse och tillbaka till Erling.

borde de inte bli indraget kan man tycka. eller jag vet inte vad straffet för att köra oskattat obesiktat oförsäkrat blir iofs
Citera
2022-11-04, 11:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Gubben är bevisligen inte normal och ska få indraget körkort.
Förstår han inte polis med blåljus så förstår han inte ambulans eller brandkår med blåljus heller.
Han är gammal och säkert börjat bli dement, det verkar ju så.
Och sedan van att bo i bilen, där är ju en varningsflagg till om att gubben inte är ok.
Hoppas han får hjälp in på hemmet.
Låt idioten sitta där tills snön kommer, då skottar plogbilen bort fanskapet
Citera
2022-11-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marabou
borde de inte bli indraget kan man tycka. eller jag vet inte vad straffet för att köra oskattat obesiktat oförsäkrat blir iofs

Vad är det som säger att bilen var: oskattad och oförsäkrad?

Vad jag kan se står det bara att den har körförbud men det har ju allt i från partiledare till poliser själva åkt runt med och är bara ett bötesbrott på 1500:- så det lär väl knappast vara grund för att dra in körkortet.
Citera
2022-11-04, 11:50
Medlem
Ja, det är ivarjefall inte tillåtet att stå långtidsparkerad på så sätt som gubben gör och speciellt inte när det är mörkt. Är bilen belagd med körförbud, så är det bortforsling från platsen som gäller. Egentligen borde polisen ordna bortforsling och fakturerar gubben, men sedan är det väl inte omöjligt att denna tjuvgubben hoppas på det och sedan åberopar att det inte är han som beställt det och därmed inte tänkt betala utan det ska myndigheten göra. Känns som en riktig rättshaverist, men smått imponerande nu i dessa preppertider att kunna bo och leva så länge i bilen, fastän jag inte riktigt kan tro på det.
Citera
2022-11-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad är det som säger att bilen var: oskattad och oförsäkrad?

Vad jag kan se står det bara att den har körförbud men det har ju allt i från partiledare till poliser själva åkt runt med och är bara ett bötesbrott på 1500:- så det lär väl knappast vara grund för att dra in körkortet.

Okej, va osäker på om du kan ha en bil skattad och försäkrad trots körbud
Citera
2022-11-04, 11:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det ger nog inte normalt indraget körkort utan böter i första hand. Hans handlingar sammantaget kan nog däremot leda till indraget körkort.
Citera
2022-11-04, 12:07
Medlem
Citat:
Okej, va osäker på om du kan ha en bil skattad och försäkrad trots körbud

Det går alldeles utmärkt och sedan några år tillbaka har transportstyrelsen dessutom byggt in ett incitament att dra över och slira lite på när bilen ska besiktigas.

Förr var det fasta datum och det kunde leda till den olyckliga effekten att en bil som stått avställd och besiktigades i tex Juli var tvungen att besiktigas igen i September. Men nu är det 14 månader från senaste besiktningen som gäller. Slirar du några månader varje år kan du på så vis klara dig med att besiktiga bilen kanske sex-sju gånger i stäĺlet för åtta-nio över en tioårsperiod.

Eftersom systemet dessutom är idiotiskt i den bemärkelsen att det för privatpersoner inte tar någon hänsyn till hur långt du kör, vilket sliter mest på bilen, är det inte så allvarligt med en liten revolt om man inte kör så mycket. I synnerhet inte när det rör sig om en gammal gubbe av den typ som med stor sannolikhet inte flänger runt som en idiot och förmodligen tar hand om fel och brister på sin bil att bilprovningen överhuvudtaget inte fyller någon funktion.
Citera
2022-11-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
75-årige Erling Persson har varit strandsatt längs med E45:an sedan förra måndagskvällen efter att polisen punkterat bildäcken med spikmatta.

Han ska ha kört i flera mil med polisen efter sig utan att förstå att han skulle stanna. Till sist lade de ut en spikmatta för att få stopp på honom och ta ett nykterhetstest som visade negativt. Själv förstår han inte varför han blev stoppad över huvud taget och anser att polisen ska stå för däckbytet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/erling-persson-strandsatt-pa-e45-an-efter-polisens-spikmatta-stannade-inte-pa-signal

Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Om de låg efter honom i flera mil och signalerade kan man ju undra lite över Erlings uppmärksamhetsförmåga, men kan ja ju tycka att polisen rätt fort hade kunnat köra upp jämsides och signalera med armen åt honom att stanna om han inte stannade för ljusen, kanske inte fanns läge till det dock, vad vet jag. Borde ju funnits annat alternativ än spikmatta kan man tycka.

Själv tittar man ju mer i backspegeln än framåt på vägen om man har polisen bakom just för att dom inte ska få chansen att säga att man ignorerat dem.

Jag hade en gång polisen efter mig, som signalerade med några konstiga lampor i grillen. En blå och en röd lampa som blinkade i grillen. Jag trodde det var någon läkare som hade bråttom, så jag ökade farten lite.
De körde upp vid sida av mig och vinkade in mig. Jag hade inte fattat det var polisen - civil bli - att det var mig de ville stanna. (det var släpkärran det gällde).
I det här fallet kan det ha gått till på liknande sätt. Bara att poliserna inte kört upp jäms med och vinkat in. (antingen har det inte funnits läge, eller så har poliserna blivit alldeles för försiktiga)
Citera
2022-11-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det går alldeles utmärkt och sedan några år tillbaka har transportstyrelsen dessutom byggt in ett incitament att dra över och slira lite på när bilen ska besiktigas.

Förr var det fasta datum och det kunde leda till den olyckliga effekten att en bil som stått avställd och besiktigades i tex Juli var tvungen att besiktigas igen i September. Men nu är det 14 månader från senaste besiktningen som gäller. Slirar du några månader varje år kan du på så vis klara dig med att besiktiga bilen kanske sex-sju gånger i stäĺlet för åtta-nio över en tioårsperiod.

Eftersom systemet dessutom är idiotiskt i den bemärkelsen att det för privatpersoner inte tar någon hänsyn till hur långt du kör, vilket sliter mest på bilen, är det inte så allvarligt med en liten revolt om man inte kör så mycket. I synnerhet inte när det rör sig om en gammal gubbe av den typ som med stor sannolikhet inte flänger runt som en idiot och förmodligen tar hand om fel och brister på sin bil att bilprovningen överhuvudtaget inte fyller någon funktion.

Okej, då tänkte jag på gamla regler.
dock en bil som stått länge har ju sina skavanker. tycker nästan man borde besikta bilen om den stått i mer än 6 månader. med tanke på hur mycket ärgar ihop på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in