2022-11-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Finns det någon kartbild där intressanta iaktagelser gjorts.
Tänker om det finns överblic/karta över cycelkn, där hon hittades, misstänkas lägehter, mcdonalds osv?

Har så svårt att greppa platsen hon hittades på i förhållande vart hon sågs senast, hittar inget i tråden

Finns em jättebra med nummer på för olika platser, hittar den inte just nu
Citera
2022-11-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
De misstänkta borde nu vara misstänkta för mord eller åtminstone vållande till annans död.

Vid pressträffen, eller om det var vid intervjun efteråt, sa den ena polisen att ändring av brottsrubricering skulle kunna komma nästa vecka. Förmodligen med tanke på vad den rättsmedicinska obduktionen visar.
Citera
2022-11-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsfru
Hur FAN kan de få ta del av nyheterna när de är misstänkta för ett grovt brott som uppmärksammas i media. Blir ju lätt att studera och analysera inför förhör utefter vad som rapporterats i media…
tänker som du. Inte kul att dom får ta del av media och förbereda vad dom ska säga inför förhör.
Citera
2022-11-04, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius-Tonker
Dråp är alltid ett uppsåtlig dödande där emellertid omständigheterna som föranlett gärningen gör att brottet är att se som mindre allvarligt. Vanliga former av dråp är dels dödande som föregås av att gärningsmannen själv utsätts för hot eller angrepp av den han dödade, dels så kallade barmhärtighetsmord som i straffrättsligt hänseende rubriceras som dråp, till exempel när någon ger en svårt sjuk anhörig en dödlig dos läkemedel.

Ja, exakt.

I det här fallet skulle det kunna räknas som mord, om man kan se meddelanden mellan parterna där bråket är centralt, och att de sedan har lockat, lurat T*ove till Nöjet under falska förespeglingr, medan vittnen har hört de misstänkta prata i termer om annat, som kan misstänkas handla om uppgörelse och allvarliga hot som kan tolkas som mer än bara att läxa upp.

Det skulle också kunna handla om mord om de på annat sätt förberett genom inköp, eller införskaffande av något såsom mordvapen/tillhygge.

Om T*ove däremot har hotat de misstänkta på något sätt innan mordet då skulle det kunna klassas som dråp.

Det finns också något som heter likgiltighetsuppsåt.

Här skulle man ju kunna tänka sig att de misstänkta har haft för avsikt att (hypotetiskt) döda offret, men de misslyckas med det, t ex försök till dränkning. Det beror på att när grannen knackar på beslutar de sig för att avbryta, binda och tejpa T istället. De lämnar T utan hjälp där hon sedan kvävs av det vatten som hon sedan kräks/hostar upp. De varken tar bort tejpen eller ringer efter hjälp fast de hör att hon har andningsproblem och T dör. (Obs det är inte en teori om hur det gick till).

För att klassas som dråp, skulle det skulle kunna vara det omvända; att Tove har lurat dit de misstänkta till Nöjet för att göra upp, och sedan hotat (rent hypotetiskt för att tydliggöra) med Hells Angels om de inte går med på hennes förslag. De dödar T i rädsla för att hon ska sätta hoten i verket.

Eller att tjejerna inte har för avsikt att döda T, men ge henne en läxa. I den situationen tar T upp en kniv som hon hugger vilt med mot dom och för att själva överleva så slutar det med att de dödar T.

Det är väl lite klassikst att mördare hävdar typ självförsvar, när de är överbevisade att det är de som är skyldiga till mordet.

Mordet på Siri, är väl ett sådant exempel.
Citera
2022-11-04, 10:59
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En teori är att hon har blivit påhoppad i badrummet med ett strypningsförsök. Det kan ta alltifrån ett par sekunder till minuter att få still på offret. Då tror jag någon tog upp ett löst handfat i desperation och drömde det rakt ner. Både på T och golvet.

Det grannen beskriver att han hörde tycker jag inte överensstämmer med en kropp.

Då borde man ha hittat någon bloddroppe.
Citera
2022-11-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tycker det är jättekonstigt att två tjejer är så samspelta, hade båda hat till TT lika mycket då?

Jag tror inte det var planerat eller att dom var samspelta initialt. Lös spekulation är att J var den dominanta och flög på T i raseri och att M inte hade mental styrka att avstyra överfallet, utan kanske t.o.m. hjälpte till.

När par (man och kvinna) begår brott är det vanligt att kvinnan blir en medpassagerare. Hur samspelet mellan dessa kvinnor var låter jag vara osagt.
Citera
2022-11-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan

Polisen har inte sagt vad dom hittat. Gissningsvis har dom hittat blod på flera ställen.
Citera
2022-11-04, 11:07
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Om bara grannarna hade ringt polisen....fyfan.

Jag hoppas detta fall leder till nån slags ändring bland svenskar när det kommer till höga ljud och dunsar mitt i natten. I fallet med Lovisa Lindh hördes även skrik, samma med Wilma. Men svenskar är så anti sociala att man sällan ringer polis ens när det finns klara tecken på att något inte stämmer. Våga lägga näsan i blöt.
I området där jag bor är vi anslutna till något som kallas Huskurage och skyltar är uppsatta så att ingen kan missa dem.

•Knacka på!
•Om det behövs - ta hjälp av grannar. Fler grannar kan bidra till att skapa mer trygghet.
•Ring polisen om du tycker att situationen är akut eller hotfull

Om grannarna i det här fallet hade följt de två sista punkterna så tror jag att TT hade varit vid liv idag. Så jäkla tragiskt
Citera
2022-11-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
tänker som du. Inte kul att dom får ta del av media och förbereda vad dom ska säga inför förhör.

De har ju advokater som håller dem uppdaterade löpande om vad som skrivs och vad vittnen har sagt. Just i det här fallet lyckas ju faktiskt polisen hålla tätt så inte en massa känslig information läcker ut i media, och då tror jag egentligen inte det spelar så stor roll om de får läsa tidningar och se på tv. Eller tänker jag fel nu?
Citera
2022-11-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Det borde de gjort förstås. Men vet du vad, det kan de ha gjort också. Vi vet inte ett dugg om vad de hittat i lägenheten.
Citera
2022-11-04, 11:11
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Så när grannen säger (typ) "det lät som en kropp som ramlade" så tycker du inte att det stämmer med... En kropp som ramlar?

Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Det borde de gjort förstås. Men vet du vad, det kan de ha gjort också. Vi vet inte ett dugg om vad de hittat i lägenheten.

Med tanke på brottsrubriseringen så är jag tveksam att de hittat blod i lägenheten, även om det bara handlar om någon droppe.

Vi får snart veta
Citera
2022-11-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
De har ju advokater som håller dem uppdaterade löpande om vad som skrivs och vad vittnen har sagt. Just i det här fallet lyckas ju faktiskt polisen hålla tätt så inte en massa känslig information läcker ut i media, och då tror jag egentligen inte det spelar så stor roll om de får läsa tidningar och se på tv. Eller tänker jag fel nu?

Nej jag tycker inte du tänker fel här. Jag är imponerad av polisen i detta fall. Tycker det brukas läckas mycket mer än det gör. Jag är glad över det. Det kommer förmodligen innebära ett gediget och väl utfört polisarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in