2022-11-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Va? Varför skulle handfatet ha slängts i golvet?

En teori är att hon har blivit påhoppad i badrummet med ett strypningsförsök. Det kan ta alltifrån ett par sekunder till minuter att få still på offret. Då tror jag någon tog upp ett löst handfat i desperation och drömde det rakt ner. Både på T och golvet.

Det grannen beskriver att han hörde tycker jag inte överensstämmer med en kropp.
Citera
2022-11-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Sammanfattning försvunne Tove i Vetlanda.

Lite bakgrund:

Tove är en 21 årig kvinna som härstammar från Vetlanda, Tove är vid försvinnandet läkarstudent vid Linköpings universitet. I Vetlanda bor Toves mamma och pappa men även hennes pojkvän. När Tove “bor” i Vetlanda så bor hon mest hemma hos sin pappa där hon har ett rum och sina saker. Under lördagen den 15:e oktober efter en krogrunda skulle hon gå till sin pojkvän och spendera natten hos denne.

Tove anmäls försvunnen 16:e oktober (söndag) av pojkvännen vid 11:00 då Tove aldrig tog sig hem till honom för att sova. Omedelbart efter anmälan så drogs en enorm polisinsats igång, redan efter Tove anses vara försvunnen enbart 8.5h efter att Tove talat i telefonen med sin pojkvän.

Vart börjar vi då? På lördagen självklart, lördag den 15:e oktober.

Tove skall gå ut i Vetlanda, då Vetlanda inte är jättestort så finns det inte så många krogar att välja på.

Vittnen har sett Tove tillsammans med två andra yngre kvinnor på restaurang “Nöjet”, de yngre kvinnorna kommer framledes bli titulerade “JJ” samt “MH”. Det rapporteras av vittnen samt Barchefen på restaurang “Nöjet” att det rådde något av en “bråkig” stämning kring sällskapet, det bråkades inom den lilla trion, inte gentemot andra gäster.

De två kvinnorna “JJ” samt “MH” kommer sedermera bli anhållna och häktade för människorov.

00:00 – Barchefen (Linus Svensson) på “Nöjet” sitter och pratar med Tove (detta har Barchefen tillstyrk själv har hänt) De samtalar i cirka 10 minuter, Tove letade vid tillfället en kvinna, hon frågar Barchefen flertalet gånger ifall denne har sett kvinnan som Tove letar efter. Barchef Linus har själv inte sett Tove tillsammans med de två kvinnorna som sitter häktade för människorov.

Söndag 16:e oktober:

01:00 Vittnen ser Tove lämna “Nöjet” tillsammans med de två kvinnorna “JJ” och “MH”. Sällskapet färdas norrut på Storgatan till fots, Tove leder sin cykel som hon har haft med sig. Enligt uppgifter så går Tove hem tillsammans med de två kvinnorna till “JJ” som har en lägenhet i Vetlanda.

01:49 Toves pojkvän ringer till Tove i ett kortare samtal så får pojkvännen ingen indikation på att någonting skulle vara konstigt eller galet vid den här tidpunkten.

02:30 Tove ringer sin pojkvän och meddelar att hon är på väg hem. Detta är också tidpunkten då åklagaren har valt att ange som tidpunkt då de båda kvinnorna “JJ” och “MH” skall ha begått gärningen gentemot Tove, gärningen som benäms som “människorov”.

(Här blir det lite tjorvigt men vi ska försöka bena ut allt som påstås hända här och vad vi vet)

Inledningsvis så påstår de två kvinnorna till åklagaren att de båda (JJ och MH) har åkt tillsammans till McDonalds för att äta.

Grannar hör två till tre höga dunsar från JJ’s lägenhet, det låter citat: “som någonting som väger 50-100kg faller mot golvet”, en granne går och knackar på hos JJ för att höra sig för vad som händer. Ingen i lägenheten öppnar dörren. Ett vittne påstås sig höra någonting som låter som sparkar eller slag mot en vägg eller liknande, det är svagare smällar än de två - tre smällar man hör tidigare.

En granne som bor under JJ har jobbat på natten och möter JJ i trapphuset, enligt grannens utsaga så skall JJ säga på frågan vad det var som lät väldigt högt, “dunsarna” - säga: “Det var en vän som var väldigt berusad och hade ramlat, hon hade fått vännen i säng och skulle åka och köpa mat till vännen på McDonalds”.

Grannen blir självklart orolig att JJ ska köra själv, då hon upplevs stressad och en smula berusad så grannen erbjudet sig istället att ge JJ skjuts till McDonalds vilket JJ går med på.

(Vid McDonalds händer ett par saker jag tänkte lista upp här nedan, dessa saker är enbart någonting vi har fått av “grannen” eller “den gode samariten” som gett JJ skjuts.)

⁕ Grannen tycker att JJ köper väldigt lite mat på McDonalds, det var en cheeseburgare och en chillicheese.

• När “grannen” och “JJ” skall åka från McDonalds så möter de en “liten röd bil” där det sitter två (beskrivet av grannen) för honom “manspersoner i 20 års åldern” enligt grannen har “JJ” sagt att “det där är min bäst vän”, hon har även bett grannen att stanna, sedan har hon lämnat bilen som de färdats i, gått fram till det andra fordonet (den lilla röda bilen där enligt “JJ” hennes “bästa vän” skall befinna sig) och samtalat en väldigt kort stund. Om vad har han ingen som helst aning.

• När “JJ” och “grannen” kommit tillbaka till huset de båda bor i så frågar grannen vem som ställt en cykel sådär slarvigt vid ett staket, på den frågan skall “JJ” ha svarat att det är en vän till henne som är ägare av den cykeln. “Grannen” säger då att det ligger en påse på pakethållaren på cykeln, “JJ” tar hand om den påsen innan de båda går hem till sitt.

(Återigen dessa saker och vad som hänt, vad som sagts och vilka de mött är enbart vad grannen som varit chaufför vid tillfället påstår. Då motparten sitter häktad och väldigt lite i allmänhet kommer ut till media eller allmänhet så är det vad vi har att gå på för tillfället. )

Åklagaren noterar att medans “JJ” åker till McDonalds för att köpa mat, så åker Toves telefon med och gör exakt samma runda som “JJ” gör. Enligt “JJ” skall inte Tove vara med.

03:50 Toves telefon gör en sista uppkoppling innan den stängs av, detta sker mot en mast vid Biltema norr om staden. Detta är det sista kända spåret efter Tove (eller hennes telefon), Toves cykel hittas under någon tidpunkt på morgonen (här finns det ingen säker tidsangivelse vad jag kan finna) på en adress, prydligt uppställd, Tove har ingen vad man vet känd koppling till den adressen.

11:00 Tove anmäls försvunnen av sin pojkvän då hon inte kommit hem från kvällen före, detta tas direkt på stort allvar av polisen vilket är väldigt ovanligt då vuxna människor anses i första hand hålla sig borta frivilligt, allra helst när nästan ingen tid förflutit sedan sista kontakt och upptäckten att hon aldrig tog sig hem. Pojkvännen påstår också att vid Toves sista samtal så hör han någonting i bakgrunden som låter lite oroväckande. Vad detta “någonting” är har vi inte fått någon vidare insyn i, i dagsläget, dock kan man ju spekulera då polisen var så snabba på att börja söka och efterlysa henne som försvunnen.

Under söndagskvällen - natten så gör man husransakan I “JJ” bostad, man söker också med hund kring bostaden.

Måndag 17:e Oktober.

Polisen bärgar en bil vid Ekenässjön norr om Vetlanda, man gör utökade sök med hund kring “JJ” bostad. Både “JJ” och “MH” tas in för förhör av polis.

11:30 Båda kvinnorna anhålls som skäligen misstänkta för människorov, båda kvinnorna är tidigare ostraffade. Det finns dock misstankar om att kvinna “JJ” har tidigare satt eld på ett ex till hennes ytterdörr till bostaden där han bor. Hon har dock ej blivit fälld för den gärningen.

Onsdag 19:e Oktober.

Polisen informerar att man inlett vad som kallas “en särskild händelse”, man sätter in drönare, hundpatruller, helikopter och hemvärn. Polisen går ut med signalement på Tove och i media så kablas Toves bild ut till allmänheten för att få in tips. Sökandet sker i Vetlandas stadsmiljö men även utanför Vetlanda.

Torsdag 20:e Oktober.

Förutom tidigare polis med hundpatruller, drönare, helikopter samt hemvärn har nu också frivillig organisationen “Missing People” kopplas in i sökandet efter den försvunna Tove.

Vid lunchtid under torsdagen begärs de båda kvinnorna häktade för människorov, båda kvinnorna beläggs med fulla restriktioner (ingen media, ingen tv, ingen kontakt med omvärld eller andra fångar. Total isolering med andra ord.) Fulla restriktioner begärs för åklagaren anser att det finns en överhängande risk att de båda kvinnorna kan undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen.

Samtidigt så intervjuas en vän till den ena kvinnan som begärts häktad (Kvinnan som åsyftas är “JJ”) Vännen hade följande att säga till reportern på P4 Jönköping:

Den häktade kvinnan berättade för vännen att det uppstått ett bråk mellan Tove och den misstänkta kvinnan och hennes väninna som också är häktad. Det lugnade dock ner sig och alla tre gick hem till den misstänkta kvinnan för att “prata ut”, den misstänka kvinnan har då påstått till sin vän att man sedan blir sams, Tove cyklar hem framåt 03 tiden på morgonen och de andra två kvinnorna åker/går tillsammans till McDonalds. Toves telefon finns dock kvar i den misstänktas lägenhet efter Tove skall ha lämnat den.

Fredag 21:a Oktober.

Polisen börjar så sakta skala ner sökinsatsen efter Tove, man har ännu inte fått något resultat, eller inga resultat man väljer att delge media eller allmänhet varje fall.

Polisen riktar in sin sökinsats på ställen som man fått in tips på, det är bara polis som söker och inte hemvärn eller Missing people.

Vid 13 tiden så spärrar polisen av ett område i Vetlanda kommun där bland annat ett hus genomsöks.

14:30 Polisen väljer att avsluta den stora sök insatsen, brottsutredningen fortsätter dock som tidigare.

Lördag 22: a oktober.

Fortsättning följer:
fin sammanfattning. Dock som jag fattat det. La grannen märke till cyckeln före dom for till mcd. Och flyttade den. Då den var väldigt konstigt placerad. Plus att JJ nämnde att hennes mamma skulle hämta henne. En ny sak jag inte vetat var att man gjorde husrannsakan redan söndag natt. Intressant. Dom har verkligen inte haft mycket tid att "städa upp"
Citera
2022-11-04, 10:22
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Snapchat* inte TikTok!

Gosh jag är en sådan himla 90-åring när det gäller sociala media. Tack för rättningen!!
Citera
2022-11-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Samtidigt förstår jag pressen och stressen. Att lägga TT nära hemma möjliggör också kontroll. Kanske var planen att flytta henne sen till ett ”idiotsäkert” ställe? Men en anhållan och häktning kom emellan…

Jag tror helt enkelt bara det är ett ställe hon (dom) vet att dom kan göra sig av med kroppen på. Att chansa på att åka till nåt ställe man inte känner till, eventuellt mitt i natten, är lika dumt som nåt annat alternativt; finns ju en stor risk att både bli påkommen och att inte hitta nåt vettigt ställe att dumpa på.
Citera
2022-11-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Men det är ju vad jag skriver.
Nils 21 år som är bror till Johanna har på lördagen den röda bilen som även Johanna använder. Nils är folkbokförd hos fadern i Nye. På kvällen är Nils och en annan person på McD och Johanna går fram till dem.

Varför så lite skrivet om Nils? Vad pysslar han med på dagarna och vad för slags person är han?

Oj det här var intressant info! Hur vet du detta? 🙂
Citera
2022-11-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Det har diskuterats, men polisen har avskrivit den bilen, hade ingenting med detta att göra.
Nej, den hittades på Gränsgatan 16.

Jag tycker ändå att det borde ha funnits någon övervakningskamera som fångat upp en film på VEM som leder bort cykeln från Storgatan 71 till Gränsgatan 16. De eventuella vägarna från plats A till plats B är ju mellan/bakom husen. Eller vad tror ni?

Det är 7 hus, många flerfamiljhus från plats A till B.
Citera
2022-11-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En teori är att hon har blivit påhoppad i badrummet med ett strypningsförsök. Det kan ta alltifrån ett par sekunder till minuter att få still på offret. Då tror jag någon tog upp ett löst handfat i desperation och drömde det rakt ner. Både på T och golvet.

Det grannen beskriver att han hörde tycker jag inte överensstämmer med en kropp.

Detta var en bra förklaring. Jag köper den. 100%. För sedan var ju badrummet enligt lösa rykten här, kliniskt rent.
Citera
2022-11-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Så när grannen säger (typ) "det lät som en kropp som ramlade" så tycker du inte att det stämmer med... En kropp som ramlar?
Citera
2022-11-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Dråp är ett uppsåtligt dödande av en annan människa.
Det finns Avsiktsuppsåt, likgiltighetsuppsåt och insiktsuppsåt.
De här tjejerna lär bli dömda för mord inte dråp.
Utgångspunkten är mord, för att det ska bli dråp måste det finnas förmildrande omständigheter som påverkar bedömningen. Har man då i åtanke såväl att de försökt dölja dödsfallet genom att gömma kroppen och förstöra bevis, samt att det troligtvis varit mer än en gärningsman räknas som försvårande omständigheter så krävs det nog en hel del för att få ner det till dråp.
Citera
2022-11-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
fin sammanfattning. Dock som jag fattat det. La grannen märke till cyckeln före dom for till mcd. Och flyttade den. Då den var väldigt konstigt placerad. Plus att JJ nämnde att hennes mamma skulle hämta henne. En ny sak jag inte vetat var att man gjorde husrannsakan redan söndag natt. Intressant. Dom har verkligen inte haft mycket tid att "städa upp"

Så de gjorde husrannsakan söndag natt, men de greps inte förrän måndag på jobbet?

Vart kommer uppgiften om husrannsakan söndag natt ifrån? Natten mellan söndag och måndag?
Är det därför mgm då (eventuellt) sovit hos sin far?
Citera
2022-11-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
En teori kan vara att det är en möbel som fallit ner i golvet. En garderob kanske. Tak och golv har rört sig enligt grannarna. Och kanske har Tove varit fastbunden i garderoben, där inne har hon kunnat sparka i väggen. Och när JJ blir erbjuden skjuts av grannen till McDonalds skall JJ bara upp snabbt igen och hämta en grej, TTs mobil, för att hon inte skall kunna lyckas använda den om han kommer loss/vaknar upp efter att ha däckat. Om JJ nu verkligen skulle ha åkt till McDonalds så hade hon väl redan haft ”grejen” med sig och varit redo att åka. Jag är intresserad utav vad hon gjorde i trapphuset. Hon måste fått ren panik när det har knackat på dörren. Men utifrån grannens uppgifter verkar det som att Tove fortfarande lever när dom är uppe och knackar, eftersom dom hör ljud i samma veva, i form av bankande eller slag. Kanske har JJ i den här stunden försökt tysta Tove. Då får jag den spontana känslan av att det är planerat, eller viktigt, oavsett att grannarna knackar på, att Tove måste försvinna.

Det känns som man har bra koll på JJs timeline och mycket uppgifter kring henne. Det kanske är av vikt att få veta lite mer om MH, göra efterforskningar där. Svårt att få mer än en halv bild när man bara vet 50% av MGMs samarbete.
Jo håller med. Bra och intressant resonerat, kan ju också varit en anledningv varför hon tog mobilen. Hade verkligen varit intressant få kartlagt mer vad MH pysslat med. Samt hennes relation till TT. Känns som att dom borde ju ha något på henne när hon också sitter på sannolika skäl.
Citera
2022-11-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Intressant om det stämmer att markägaren sett JJ till häst. Jag var inne på det för några dar sen att även en bakfull hästmänniska måste ta hand om sina djur.
Frågan är då när polisen fick denna uppgift? Och när JJ fick fråga om detta i förhör? Har hon till slut berättat hur hon red efter att ha tigit om det.

Sen så ser det ut att vara bommar från båda håll på den utpekade vägen. Iaf enligt Lantmäteriet. Är de kvar? Eller står öppna ”alltid”? Syns inte på flygfoto.
De/hon kan ju ha parkerat i korsningen/vid bom och släpat/burit TT så långt de orkat.

Jag har skrivit om vattendrag och var först inne på att fyndplatsen kunde bli Lindåsasjön ( En tanke var här 57.3843772, 15.2006173), Förshultasjön eller Flagesjöns nordostliga strand. Sen kikade jag på den damm som ligger ca en km från korsningen på den nu utpekade vägen. Innan nästa bom(?) på kartan.
Men sen tänkte jag att nog att man söker sig till bekanta trakter men hur kan man vara så urbota korkad att i princip gömma en person på sin egen ”bakgård”.

Hon måste veta att grannen är aktiv skogsägare, kanske har hund och jagar med allt vad det innebar.

Samtidigt förstår jag pressen och stressen. Att lägga TT nära hemma möjliggör också kontroll. Kanske var planen att flytta henne sen till ett ”idiotsäkert” ställe? Men en anhållan och häktning kom emellan…

Uppgiften om att hon setts till häst på söndagen när TT anmäldes försvunnen fick polisen ganska tidigt. Strax efter det blev ”känt” vilka MGM var.

Finns bom från båda sidor på vägen. Nedanför backen nära fyndplatsen. Och även vid denna dammen du nämner. Dessa var öppna under söndagen och ända fram till denna vecka.

Troligen har polisen spårat JJs rörelsemönster med mobilen under söndagen och sett att hon rört sig i området även fram på söndag förmiddag/mitt på dagen.

Poliserna har sökt ridvägar JJ brukar ta i ett relativt tidigt skede och även vid dammen. Men de har inte sökt exakt på fyndplatsen tidigare.

Hon är välbekant med området och vet att markägare jagar och bedriver skogsbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in