2022-11-03, 21:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Hur ska dom stänga av en lightning adress? Är du helt efter eller? Det skulle väl vara ifall du blir nekad att gå in i butiken från första början. Skaffa en ny plånbok tar en sekund.

Jaha, så betalningarna är 100% anonyma och det krävs ingen KYC? Knappast
Citera
2022-11-03, 21:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jaha, så betalningarna är 100% anonyma och det krävs ingen KYC? Knappast
Pretty much...
https://www.youtube.com/watch?v=D-nKuInDq6g&t=255s
Citera
2022-11-03, 21:14
Medlem
Citat:
Du missade frågan om vad som händer om en sydafrikan blir stoppad från den där tjänsten. Kan de fortfarande betala i butiken? På vilket sätt är det annorlunda från dagens betalsystem?

Vansinne.

Vad menar du?

Hur ska butikskedjans nod ("den centrala tjänsten") kunna stoppa en viss kund?

Jag är osäker på hur det skulle gå till ens, men om butikens tjänst stänger ner en kanal till en viss nod, så kommer betalningen automatiskt ta en väg över en annan nod.

Om det på något vis ginge att stoppa en viss kund (vilket det inte gör), så får väl kunden ladda ner en ny app.

Jag hoppas att jag har missförstått din fråga. Annars är det ofattbart att du vet så lite om detta efter alla hundratals (eller tusentals?) timmar du har spenderat på bitcoin.

Jag saknar också ditt svar på hur den centrala tjänsten får tag på kundens bitcoin.
Citera
2022-11-03, 21:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Pretty much...
https://www.youtube.com/watch?v=D-nKuInDq6g&t=255s
I så fall kommer detta aldrig få någon spridning av regulatoriska skäl. Precis som trams så som bitrefill kommer stängas ner så fort myndigheterna orkar ta en titt. Det är klockren penningtvätt.
Citera
2022-11-03, 22:10
Medlem
Citat:
I så fall kommer detta aldrig få någon spridning av regulatoriska skäl. Precis som trams så som bitrefill kommer stängas ner så fort myndigheterna orkar ta en titt. Det är klockren penningtvätt.

Myndigheterna kommer att få anpassa sig efter bitcoin. Bitcoin är här för att stanna, med eller utan "regleringar", och kommer inte att ändra på sig hur mycket du än ojar dig på flashback.
Citera
2022-11-03, 22:17
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Bra argument. Brukar låta så när du är överbevisad.

Ses vi vid nästa halmstrå?
Citera
2022-11-03, 22:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Myndigheterna kommer att få anpassa sig efter bitcoin. Bitcoin är här för att stanna, med eller utan "regleringar", och kommer inte att ändra på sig hur mycket du än ojar dig på flashback.
Ja, och med tanke på att man kan betala med cash så är det en puckad invändning redan från början.
Liksom, hur mycket KYC/AML sker det när du betalar med fiat?

Strike skulle liksom inte kunna göra partnerskap med McDonalds, Walmart, Shopify, Blackhawk (!!) och alla de andra om det fanns regulatoriska hinder här.
(men det är klart, dom går ju via en svinstor SQL databas, och inte över Lightning enligt någon troll på twitter)
Senast redigerad av Leaston 2022-11-03 kl. 22:28.
Citera
2022-11-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ja, och med tanke på att man kan betala med cash så är det en puckad invändning redan från början.

Strike skulle liksom inte kunna göra partnerskap med McDonalds, Walmart, Shopify, Blackhawk (!!) och alla de andra om det fanns regulatoriska hinder här.
(men det är klart, dom går ju via en svinstor SQL databas, och inte över Lightning enligt någon troll på twitter)

Ja, kontantbetalningar, som var normen för inte så länge sedan och fortfarande är helt legitima, är anonyma, decentraliserade, ostoppbara och kräver inget tillstånd.

Lightning innebär en kontantifiering av den digitala sfären.
Citera
2022-11-04, 06:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, kontantbetalningar, som var normen för inte så länge sedan och fortfarande är helt legitima, är anonyma, decentraliserade, ostoppbara och kräver inget tillstånd.

Lightning innebär en kontantifiering av den digitala sfären.
Ni förstår verkligen inte dagens banksystem.

Har du kontanter så har du plockat ut dessa från din bank och KYC sker vid den tidpunkten.

Företaget som du ger dina bitcoins till och som växlar dessa mot pengar och gör betalningen till butiken i Sydafrika är en betalningsförmedlare och måste göra KYC på dig. Antagligen genom att du får öppna ett konto hos dem i förväg osv.

De kan också börja ta avgifter och annat för att täcka sina kostnader i och med detta och andra omkostnader de har. Ni har alltså återuppfinner dagens betalsystem återigen, men firar eftersom det är bitcoins inblandat.
Citera
2022-11-04, 06:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Se mitt inlägg ovan.

Som du läste i strikes avtal så är det egentligen en tredjepart som sköter banköverföringarna och dessa har en skyldighet att följa samma regleringar som alla andra traditionella tjänster.

Din invändning är omöjlig att förstå. Skribenten fffffuuuuu förklarade för dig om och om igen hur strike fungerar men du tramsade endast med ”agree to disagree” eller helt enkelt ignorerade de fakta som han radade upp.
Citera
2022-11-04, 08:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ni förstår verkligen inte dagens banksystem.

Har du kontanter så har du plockat ut dessa från din bank och KYC sker vid den tidpunkten.
Så man kan bara få tag på kontanter genom att plocka ut dom från sin egna bank...? Okej, vi säger så...
Citera
2022-11-04, 08:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Se mitt inlägg ovan.

Som du läste i strikes avtal så är det egentligen en tredjepart som sköter banköverföringarna och dessa har en skyldighet att följa samma regleringar som alla andra traditionella tjänster.

Din invändning är omöjlig att förstå. Skribenten fffffuuuuu förklarade för dig om och om igen hur strike fungerar men du tramsade endast med ”agree to disagree” eller helt enkelt ignorerade de fakta som han radade upp.

Så länge jag skickar Bitcoin, via Lightning till McDonalds eller Wallmart och jag får produkten jag betalat för, så skiter jag fullkomligt i vilken ordvals du och "fffffuuuu" vill dansa för att få det till att jag betalat med fiat.
Fattar inte varför du fortfarande maler på om detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in