2022-11-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Rent juridiskt, vad skiljer dråp från mord? Är det motivet?
Dråp används ibland för dödande utan uppsåt men även dråp är normalt sett avsiktligt. Ett oavsiktligt dödande rubriceras som "vållande till annans död".

En tydlig skillnad är hur planerat det är. Ett väl planlagt mord är just ett mord. Att slå tillbaka i affekt kan beroende på omständigheter rubriceras som dråp.

Åklagarmyndigheten beskriver det så här:

Citat:
"Dråp
Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen."
https://www.aklagare.se/ordlista/d/drap
Senast redigerad av johann78 2022-11-03 kl. 11:28.
Citera
2022-11-03, 11:05
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flagpot
Fynd i samband med att Tove hittats har stärkt misstankarna mot JJ och MH... Enl media idag.
Så bra att hon är hittad. Det lär ju finnas en hel del på Toves kropp som binder mgm till mordet. Mgms hud under Toves naglar, hårstrån från mgm etc. Klappat och klart.
Citera
Medlem
Mycket udda saker kan hända.

Min favorit är ett hyfsat nyligt fall uppe i norr (åren går, men svårt att tro att det är mer än 5-10 år sedan). Väldigt grovt, polisen kommer till en lägenhet där en alkis är död efter ett knivhugg och en annan alkis är nyvaken och har inte en susning om vad som hänt, men känner sig hyfsat skyldig. Säger att de kanske börjat bråka om något, de super ju ganska hårt tillsammans och bråkar ibland. Naturligtvis tyder allt på att det är den nyvakna alkisen som är mördaren. Han har naturligtvis ett brottsregister som är hyfsat digert. Han tycker mest att det är jkl synd att han haft ihjäl den döde mannen eftersom det är svårt att hitta bra kompisar att dricka med nu förtiden. Osv.

Men säg någon dag senare dyker en tredje alkis upp och berättar hur han varit på plats på kvällen. Den döde mannen hade av någon anledning börjat tjata om något i stil med "jag kan göra vad som helst, ta den här kniven på köksbordet, jag kan hugga av min egen arm. Tror ni inte jag skulle våga?Jag gör det, jag är ingen kärring." Sedan efter att han tjatat om samma sak hela kvällen tar han plötsligt förskäraren och hugger sig själv i låret, träffar stora kroppspulsådern och förblöder. Förloppet kunde stärkas av teknisk bevisning, och den nyvakna alkisen gick fri.
Citera
Medlem
Det är något med detta fall som är så otroligt märkligt! Om man enbart tittar på bilder av MGM, tex bilden där de poserar i skogen eller MHs senaste bild på instagram där de står framför bilen, så tycker jag att de slår mig som två helt ordinära tjejer. Speciellt JJ, en ganska alldaglig ridtjej. Inget speciellt liksom. Rent utseendemässigt tycker jag inte heller hon ser ut som någon som använder droger. Det var inte många år sedan jag själv var i den åldern, och tanken av att man skulle bråka med sin tjejkompis till den grad att något sånt här skulle kunna ske… det finns liksom inte på världskartan.

Det har ju spekulerats lite kring huruvida två tjejer rent fysiskt skulle klara att förflytta en död människa, men jag tycker snarare att det är det faktum att de ens lyckats hålla sig så pass samlade att de lyckats genomföra allt detta som är det sjuka? Och nu är det ju ändå så att allt pekar på att de två faktiskt har gjort detta, så att de kan sitta i veckor i häkte utan att bryta ihop? Vad är det som de tror ska hända, att kroppen aldrig skulle hittas och att de skulle släppas helt och hållet? Återigen, det var inte längesen jag och mina tjejkompisar var i denna åldern och kan säga att det är nog inte många som hade klarat av det. Det krävs verkligen att man är en iskall människa för att göra något sånt här. Sjukt märkligt alltihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Ja något tramsigt kan det nog vara.
Kanske kan det vara någon tysk accent som de retade sig på? vilken förstärkte irritationen? Men jag gissar att fjortisbråket hade andra grunder. Men visst ett Zionistiskt hatbrott assisterat av en Boerhatande negress riktat mot en halvtyska är pråligt fantasieggande, även om det inte låter helt sannolikt.

J s advokat kommer säkert leta efter förmildrande omständigheter. Om J fått halva sin släkt mördad av tyskarna kanske detta ingrodda hat anges som motiv. Tveksamt, ja!
Citera
2022-11-03, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricardos
Misstankar mot dom häktade har stärkts.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-misstankarna-mot-haktade-har-starkts
"– I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott, säger han."
Expressen:

"”De misstänkta kommer sannolikt att delges nya brottsmisstankar i förhör framöver”, skriver Adam Rullman i en kommentar till nyhetsbyrån."
https://www.expressen.se/nyheter/sparen-i-skogen-efter-att-tove-hittats-dod-/

Nu blir ju inte obduktionen förrän nästa vecka, men det ser hoppfullt ut!
Citera
2022-11-03, 11:10
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag vill inte tro att mordet var planerat. Isf är det ju inte så smart att döda henne i lgh med alla logistikproblem som det innebär. OM de planerat att döda henne vore det väl smartare att locka in henne i en bil för att köra långt ut inthemiddleofnowhere och döda henne där .
Jag tror att bråket eskalerade i lgh och resulterade i slagsmål som ganska snabbt blev Ts död. Kanske slog hon huvudet i något under handgemäng och tuppade av. Kanske tog ngn av MGM stryptag på henne och tryckte till för hårt . Annars skulle hon nog ha skrikit. Hursomhelst är jag tacksam att de hittat henne och hoppas att förövarna får ett väldigt kännbart straff. RIP Tove.

Inte troligt att T hade låtit sej lockas in i någon bil. Dessutom hade hon ju en cykel med sej. Och de var ju ändå tvungna att gå hem till JJs lägenhet för att hämta den bilen (om den nu stod där då?). Det kan heller inte uppstått nåt egentligt bråk i lägenheten. Då skulle grannarna har reagerat på rop, skrik och höga röster innan hon mördades. I själva verket begicks mordet förvånansvärt tyst förutom dunsarna som hördes. Detta tyder på planering, i varje fall från JJs sida. När JJ föreslog att de skulle gå hem till henne hade hon säkert bestämt sej redan då.
Citera
Medlem
Citat:
Det är oklart om Tove var vid liv när hon anmäldes försvunnen.
– Nu kommer en rättsmedicinsk undersökning genomföras som förhoppningsvis kommer att kunna ge svar på sådana frågor som dödsorsak och tidpunkt för död.

Detta är också intressant. Funderar fortfarande på om händelseförloppet kan ha varit sådant att de lämnade henne ute i skogen för att dö. Varför brottsrubriceringen (hittills) endast är människorov och inte mord… Teoretiskt skulle hon kunnat vara vid liv en period, skadad ute i skogen innan hon dör av antingen skador, kyla eller kombination. Det är inte första gången något sådant skulle hänt.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Men är det inte dags att berätta varför JJ hade sådana negativa känslor gentemot TT
Citera
2022-11-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Någon som med säkerhet vet var Tove är hittad?

Läser på text-TV nu och där står det, som jag tycker lite märkligt på samma sida.

Första stycket:

"Polisen meddelar att de har hittat den tidigare försvunna kvinnan Tove, 21, avliden i ett skogsområde öster om Vetlanda under onsdagseftermiddagen."

Lite längre ned:

"Under onsdagen anträffades en död kvinna i ett skogsområde i tätorten, på kvällen bekräftade polisen att det var Tove".

Vad som förundrar mig är att de skriver "i tätorten"... den är väl en bra bit från JJs pappas domäner?

Fyndplatsen skall vara belägen 3 km från JJ:s pappas gård. Kunde ej klicka på koordinaterna som lagts ut i tråden där fyndplatsen är. Finns säkert någon hjälpsam som närmare kan beskriva exakt platsen där man hittade Tove kropp.

Edit; läser ett inlägg där platsen finns markerad, så nu fick vi båda svar.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2022-11-03 kl. 11:15.
Citera
2022-11-03, 11:14
Medlem
skogslugnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obamas-husalv
Om det stämmer som Aftonbladet med flera skriver att polisen har sökt i det området förut en två gånger, är det mer sannolikt att någon har flyttat på kroppen än att polisen helt enkelt inte har hittat kroppen innan?

Polisen har sökt i området tidigare, men inte på den exakta platsen där hon nu hittades. Detta framkom på presskonferensen igår kväll.
Citera
2022-11-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johann78
Dråp används ibland för dödande utan uppsåt men även dråp är normalt sett avsiktligt. Ett oavsiktligt dödande rubriceras som "vållande till annans död".

En tydlig skillnad är hur planerat det är. Ett väl planlagt mord är just ett mord. Att slå tillbaka i affekt kan beroende på omständigheter rubriceras som dråp.

Åklagarmyndigheten beskriver det så här:

Gissar att försvararen kommer att försöka få det till dråp, men de var två stycken mot en och T hade inte en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in