2022-11-03, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Men hela vitsen med att skapa ett meddelande, skriftligt eller muntligt, är ju att man vill meddela något. Det är ju sändaren som har en ambition att göra sig förstådd. Det jag retar mig på i hela situationen är att ju att den som sänder inte förstår - eller har förstånd nog - att inse att det är ett ansvar för den som sänder att meddelandet inte innehåller onödiga hinder. Att använda icke etablerade akronymer utan förklaring i kommunikation är tecken på svag uppfattning om den egna personens relation till sin omvärld. På sätt och vis liknande den person som retar sig på att omgivningen inte håller reda på sitt udda stavade namn. Gör saker enkla. Krångla inte till saker i onödan.
Jo, jag håller med om det mesta av resonemanget. Problemet är att resonemanget på intet sätt visar var gränsen går, och ej heller när en förkortning räknas som etablerad. Bara en sådan sak som att säga akronym. Jag skulle tro att det är fler som vet vad förkortning betyder, så varför säga akronym? Du breddar din publik om du säger förkortning.

Vilka förkortningar är det du tänker på?
Citera
2022-11-03, 08:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, jag håller med om det mesta av resonemanget. Problemet är att resonemanget på intet sätt visar var gränsen går, och ej heller när en förkortning räknas som etablerad. Bara en sådan sak som att säga akronym. Jag skulle tro att det är fler som vet vad förkortning betyder, så varför säga akronym? Du breddar din publik om du säger förkortning.

Vilka förkortningar är det du tänker på?

Det finns ingen absolut gräns för när en akronym är etablerad. Därför bör man undvika sådana alternativt förklara dem första gången de nämns i en text, gärna i form av en lös apposition. Detta fungerar inte speciellt bra när akronymen har grund i utländskt språk, vilket i sig ytterligare gör bruk av sådana akronymer olämpliga.

En akronym är inte samma sak som en förkortning, möjligtvis kan man säga att en akronym är ett förkortat skrivsätt. En akronym kan man säga är ett förkortat skrivsätt bestående av versaler som hämtats från inledande bokstäver från ord, ordled, eller liknande och som med svenskt skrivsätt som huvudregel utläses bokstav för bokstav.

Nu skriver vi i en tråd under Vetenskap, Språk, vilket gör det rimligt att använda sig av begrepp som är lite mer specifika än de som används av dem som är måttligt intresserade av ämnet. Varför inte googla? Det var ju ett rimligt krav att ställa på dem som inte direkt förstod en nyligen inplockad akronym.
Citera
2022-11-03, 09:03
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Att använda icke etablerade akronymer utan förklaring i kommunikation är tecken på svag uppfattning om den egna personens relation till sin omvärld.

Oftast snarare tecken på svag uppfattning om förkortningens plats i språket.
Citera
2022-11-03, 09:08
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Det finns ingen absolut gräns för när en akronym är etablerad. Därför bör man undvika sådana alternativt förklara dem första gången de nämns i en text, gärna i form av en lös apposition. Detta fungerar inte speciellt bra när akronymen har grund i utländskt språk, vilket i sig ytterligare gör bruk av sådana akronymer olämpliga.

En akronym är inte samma sak som en förkortning, möjligtvis kan man säga att en akronym är ett förkortat skrivsätt. En akronym kan man säga är ett förkortat skrivsätt bestående av versaler som hämtats från inledande bokstäver från ord, ordled, eller liknande och som med svenskt skrivsätt som huvudregel utläses bokstav för bokstav.

Nu skriver vi i en tråd under Vetenskap, Språk, vilket gör det rimligt att använda sig av begrepp som är lite mer specifika än de som används av dem som är måttligt intresserade av ämnet. Varför inte googla? Det var ju ett rimligt krav att ställa på dem som inte direkt förstod en nyligen inplockad akronym.

Om du googlar själv så upptäcker du att akronym har flera motstridiga betydelser men sällan (eller kanske aldrig) den du trodde.
Citera
2022-11-03, 09:09
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Oftast snarare tecken på svag uppfattning om förkortningens plats i språket.

Ja, det kanske är bättre uttryckt. Förresten: Var är "förkortningens plats i språket", om den nu kan beskrivas?
Citera
2022-11-03, 09:17
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Om du googlar själv så upptäcker du att akronym har flera motstridiga betydelser men sällan (eller kanske aldrig) den du trodde.

Det är möjligt, och jag tackar för att bli rättad. Finns förstås specifika och utvidgade betydelser för begrepp, men jag tror min definition står sig ganska bra i sammanhanget, kanske saknas något eller några "brukar" eller "vanligtvis" i det jag skrev.

I bland fungerar ju "upp" lika bra som "ned".
Citera
2022-11-03, 09:21
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Jag finner resonemanget om akronymer en smula förvirrat. Vad är vitsen med att försöka göra något slags distinktion mellan förkortning och "förkortat skrivsätt"? Varför inte bara säga att en akronym är en speciell typ av förkortning? Och varför skulle svenskt skrivsätt utgöra en norm för hur något uttalas? Det du skriver om att akronymer skulle utläsas bokstav för bokstav stämmer ju för övrigt inte, svenskt skrivsätt eller ej.

Den stora tvistefrågan för termen akronym är väl huruvida det är en beteckning för alla initialord (eller liknande), eller om den bör reserveras för de initialord som kan uttalas just som ord, och inte bara uttalas bokstav för bokstav.
Citera
2022-11-03, 09:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Och varför skulle svenskt skrivsätt utgöra en norm för hur något uttalas? Det du skriver om att akronymer skulle utläsas bokstav för bokstav stämmer ju för övrigt inte, svenskt skrivsätt eller ej.

Om man skriver på svenska så är det väl rimligt att de svenska rekommendationer som ges för uttal följs, eller hur?

Nej, det stämmer att regeln för uttal av akronymer, eller initialförkortningar om man så vill, skrivna med versaler inte alltid följs, men det finns en huvudregel som man kan hålla sig till, liksom det finns regler för stavning. Som det står i Svenska Akademins ordlista i något förord. Att ordlistan kan ses som en samling rekommendationer.

Men det är ju inget lagbrott att behandla sitt språk och rekommendationer som man vill, dock något man kan reta sig på, vilket vad jag förstår är syftet med denna tråd att ge utrymme för.
Citera
2022-11-03, 10:13
Avslutad
Citat:

Har redan googlat. Det brukar jag göra när det är något jag inte förstår. Googlade även apposition btw.

Men hela auran av ditt inlägg är faktiskt att du vill få det att framstå som resonabelt och rimligt, men bakom gardinerna vill du bara pusha just dina preferenser och klaga på de som tycker annorlunda. Säger inte att det är så, men det framstår så.

Och du svarade inte på vilka akronymer du avser. Har du några exempel på några du ser användas då och då som du inte tycker bör användas?
Citera
2022-11-03, 10:14
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Om man skriver på svenska så är det väl rimligt att de svenska rekommendationer som ges för uttal följs, eller hur?

Nej, det stämmer att regeln för uttal av akronymer, eller initialförkortningar om man så vill, skrivna med versaler inte alltid följs, men det finns en huvudregel som man kan hålla sig till, liksom det finns regler för stavning. Som det står i Svenska Akademins ordlista i något förord. Att ordlistan kan ses som en samling rekommendationer.

Men det är ju inget lagbrott att behandla sitt språk och rekommendationer som man vill, dock något man kan reta sig på, vilket vad jag förstår är syftet med denna tråd att ge utrymme för.

Ja, och du lyckas själv reta upp folk genom att skriva här, så allt är till det bästa i den bästa av möjliga världar. Det jag reagerade på var för övrigt att svenska skrivregler (eller konventioner, om man föredrar det) skulle ligga till grund för uttal.
Citera
2022-11-03, 10:16
Medlem
Jag måste klaga på mig själv som igen sa "mindre" när jag menar "färre".

Inte så svårt att förstå eller göra rätt, vad är mitt problem?
Citera
2022-11-03, 10:58
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ja, det kanske är bättre uttryckt. Förresten: Var är "förkortningens plats i språket", om den nu kan beskrivas?

Olika förkortningar har olika plats. BH (bysthållare), PK (politiskt korrekt), SCB (Statistiska centralbyrån) och NP (noun phrase, nominalfras) har sin naturliga hemvist i olika sorters språkbruk.

Citat:
Det är möjligt, och jag tackar för att bli rättad. Finns förstås specifika och utvidgade betydelser för begrepp, men jag tror min definition står sig ganska bra i sammanhanget, kanske saknas något eller några "brukar" eller "vanligtvis" i det jag skrev.

I bland fungerar ju "upp" lika bra som "ned".

Ditt kriterium att akronymer ska uttalas bokstav för bokstav brukar lyda tvärtom. De som gillar att tala om akronymer brukar definiera dem så att deras ursprung som initialförkortningar inte framgår av uttalet. Nato är en akronym delvis därför att det inte uttalas [ˈen:ɑ:ˌte:u:] utan [ˈnɑ:tʊ]. Om akronymer ska skrivas med versaler eller gemener brukar inte höra till definitionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in