Citat:
Dina texter är flum och fria fantasier och har ingenting relevant att tillföra verkligheten.
Hörsägen har faktiskt en definition också.
Nu bör du veta att vi i Sverige skiljer oss från de flesta andra västländer genom att tillåta sk fri bevisprövning, dvs att vi inte diskvalificerar "skvaller" som du kallar det.
Se här, ett examensarbete från Lunds U på professionell nivå i Juridik:
https://www.lu.se/lup/publication/8977182
Låt mig översätta:
Svensk domstol ursäktar skvaller, så länge man får sin man dömd för t.ex. våldtäkt.
Man tränger således bort en mycket gammal och allmän rättspraxis för att bättra på resultaten i antal domar.
Med följden att fler oskyldiga döms.
Hörsägen har faktiskt en definition också.
Nu bör du veta att vi i Sverige skiljer oss från de flesta andra västländer genom att tillåta sk fri bevisprövning, dvs att vi inte diskvalificerar "skvaller" som du kallar det.
Se här, ett examensarbete från Lunds U på professionell nivå i Juridik:
https://www.lu.se/lup/publication/8977182
Låt mig översätta:
Svensk domstol ursäktar skvaller, så länge man får sin man dömd för t.ex. våldtäkt.
Man tränger således bort en mycket gammal och allmän rättspraxis för att bättra på resultaten i antal domar.
Med följden att fler oskyldiga döms.
Och du tror på fullaste allvar att hörsägen endast används i våldtäktsmål? Nej, så är det inte. Man lyssnar givetvis på om det finns tredjehandsinformation kring att någon sett någon haft det vapen, ett vapen av märket som användes vid just den aktuella skjutningen.
I våldtäktsmål handlar hörsägen om: andra/tredjehandsinformation om tex. vittnesuppgifter hur offret mådde efteråt, vad offret sa/hur offret reagerade. Men denna information räcker inte för en fällande dom. Det räcker inte med att en förtvivlad mamma ringer och säger att sonen Bertil blivit våldtagen av Pelle, mamman har inte sett det själv, men Bertil har under gråt och ångest berättat det för henne. Det krävs betydligt mer än så, för att få Pelle dömd för våldtäkt. Det inser du väl ändå? Hörsägen används som en del av den fria bevisprövningen, ja. Men det krävs betydligt mer än så för att få någon dömd.
Och jag kan då tycka att det är bra att rätten vet hur offret mått efteråt. Eller hur? Det kan ju säga en hel del. Tänk om det tex. framkommer vittnesuppgifter/hörsägen som säger att "offret" är ute och firar med sina kamrater på kvällen och säger "han har inte våldtagit mig, men han betalade inte tillbaka 5000 till mig och då ska han få se på fan!". Givetvis kanske inte detta leder till en friande dom (eftersom det endast är hörsägen och hörsägen har inte sådan hög betydelse som du/andra tycks tro), men det kan ge utredarna mer att nysta i. Precis som det kan ge utredarna mer att nysta i om offret enligt anhöriga ter sig traumatiserad efter det påstådda övergreppet. Tänk till lite. Om man inte tar med hörsägen, så tar man ju inte heller med "offrets" festande och kommentar. Tänk på det.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-11-03 kl. 07:09.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-11-03 kl. 07:09.