2022-10-30, 02:35
Medlem
Och flertalet betyder inte 'många'. Det betyder 'en majoritet'.
Citera
2022-10-31, 23:54
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Och flertalet betyder inte 'många'. Det betyder 'en majoritet'.

Slaget om flertalet tror jag är förlorat. Det var omöjligt att upprätthålla en lexikal distinktion mellan bestämd form flertalet och obestämd form ett flertal av samma ord. Låt oss avhålla oss från liknande försök i framtiden. Det var ändå bara en märkvärdig omskrivning för de flesta.
Citera
2022-11-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Slaget om flertalet tror jag är förlorat. Det var omöjligt att upprätthålla en lexikal distinktion mellan bestämd form flertalet och obestämd form ett flertal av samma ord. Låt oss avhålla oss från liknande försök i framtiden. Det var ändå bara en märkvärdig omskrivning för de flesta.

Du har kanske rätt. Jag har noterat en explosion av flertalet i år, så det kan hända att det är en modefluga, men jag kan ha missat att det här är något som redan är gammalt och ingrott.
Citera
2022-11-02, 00:41
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det ökande bruket av icke allmänt kända akronymer i text och talat språk.

Antingen har man inte som mål att göra sig förstådd, eller så är man inkompetent. Inte bara förkortningar.
Citera
2022-11-02, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
de är bara en tids fråga innan de smäller. de har ja varit övertygad om sen tidigt i våras. först i ukraina o sen om vi har otur kommer också övriga europa bli sönder bombat. de är ja övertygad om. en polares farsa jobbar inom försvars makten o e rätt högt uppsatt. han säger också de att putin e så pass verklighets från vänd att precis va som helst kan hända. han tipsade mig om o köpa jod tabletter o börja preppa så nu har ja ett rejält lager med förnödenheter. o ha koll på vart de finns skydds rum hos er så ni vet exakt vart ni ska ta vägen när hesa fredrik väl tjuter. för de kan ja lova. den dagen kommer
Det här måste vara den värste särskrivaren jag någonsin sett. Rätt många andra saker att störa sig på också.
Citera
2022-11-02, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det ökande bruket av icke allmänt kända akronymer i text och talat språk.
Hur ska en akronym bli allmänt känd om den inte används?
Citera
2022-11-02, 14:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Jag har helt glömt vilka förkortningar som är officiella och vilka som är internetfenomen. Finns det någon lista kanske om man vill vara noggrann? Det som blir fel ibland är att jag använder förkortningar i SMS till mina föräldrar och de vet inte vad de betyder.

Jag vet inte om jag är skadad eller om dessa förkortningar kommer bli officiella.
Citera
2022-11-02, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har helt glömt vilka förkortningar som är officiella och vilka som är internetfenomen. Finns det någon lista kanske om man vill vara noggrann? Det som blir fel ibland är att jag använder förkortningar i SMS till mina föräldrar och de vet inte vad de betyder.

Jag vet inte om jag är skadad eller om dessa förkortningar kommer bli officiella.
Det finns inga "officiella" förkortningar, eftersom det inte finns någon organisation som bestämmer sådant. De kan vara mer eller mindre erkända, men det blir alltid lite subjektivt.

Men Svenska akademien får väl ses som en auktoritet på området. Här är en lista med ovanliga förkortningar, så notera att de vanligaste förkortningarna inte finns här https://svenska.se/hjalp/forkortningar-so/

De hänvisar dock till boken Svenska skrivregler.
Citera
2022-11-03, 01:00
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:

Genom att man förklarar den när man rimligen inte kan förvänta sig att motparten känner till den än.

På ämnet borde "motpart" få användas så, för det är smidigt. Andra part.
Citera
2022-11-03, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Genom att man förklarar den när man rimligen inte kan förvänta sig att motparten känner till den än.

På ämnet borde "motpart" få användas så, för det är smidigt. Andra part.
Då försvinner i stort sett hela poängen med att använda förkortningen. Men visst gör man så i vetenskapliga rapporter. Det är dock en helt annan sak när det gäller foruminlägg och sms.

Visst, när det gäller sms så vet man i regel en hel del om mottagaren. Men läsare på ett forum tillhör en väldigt splittrad grupp. Jag tycker det är helt rimligt att man helt enkelt bara googlar (söker på internet med en sökmotor, exempelvis google) förkortningen istället för att irritera sig på det hela.
Citera
2022-11-03, 01:39
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Då försvinner i stort sett hela poängen med att använda förkortningen. Men visst gör man så i vetenskapliga rapporter. Det är dock en helt annan sak när det gäller foruminlägg och sms.

Visst, när det gäller sms så vet man i regel en hel del om mottagaren. Men läsare på ett forum tillhör en väldigt splittrad grupp. Jag tycker det är helt rimligt att man helt enkelt bara googlar (söker på internet med en sökmotor, exempelvis google) förkortningen istället för att irritera sig på det hela.

Få orkar googla. Är det en term man kan förvänta sig att den man snackar med troligtvis inte känner till så bör man undvika den, eller förklara den om man planerar att återanvända den. Är det en fin och vedertagen term så låtsas att det är "bajsspermakladd" istället, för termens anseende spelar ingen som helst roll om målet är effektiv kommunikation.

Dock är vissa sämre på att bedöma vad andra känner till.
Citera
2022-11-03, 08:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Men hela vitsen med att skapa ett meddelande, skriftligt eller muntligt, är ju att man vill meddela något. Det är ju sändaren som har en ambition att göra sig förstådd. Det jag retar mig på i hela situationen är att ju att den som sänder inte förstår - eller har förstånd nog - att inse att det är ett ansvar för den som sänder att meddelandet inte innehåller onödiga hinder. Att använda icke etablerade akronymer utan förklaring i kommunikation är tecken på svag uppfattning om den egna personens relation till sin omvärld. På sätt och vis liknande den person som retar sig på att omgivningen inte håller reda på sitt udda stavade namn. Gör saker enkla. Krångla inte till saker i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in