2022-11-02, 14:06
Medlem
Nu tycker journalisterna synd om sig själva också...

Visst, en person dog, jo trist, men... VI VAR JU DÄR DET VAR JOBBIGT FÖR OSS VI ÄR JU BROTTSOFFER VI MED
Hotet mot Stjärne är uppenbart, hon är tydligt utpekad som potentiellt mål i en konkret situation, av en man som medger terrorbrott. Hon bör betraktas som ett brottsoffer.
https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/engstrom-hade-hanna-stjarne-som-maltavla/
– Mina tankar går också till de hundratals personer som han har kartlagt, bland dem flera på SVT. Själv är jag trygg med den säkerhet som finns runt mig och mina kollegor, men det är en skarp signal om allvaret i hoten mot oss som journalister och som mediechefer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/theodor-engstrom-kartlade-politiker-och-journalister
Och så en stor bild på... Stjärne.
Killen hade ju hundratals namn på sin lista... men journalisterna är viktigast förstås.

Som om inte varenda nazist redan ser de här personerna som landsförrädare...

Det var i alla fall tur han inte knivhögg Lööf för då hade säkert vänstern vunnit valet.

Själv tycker jag att Theodor Engström är det verkliga offret. Hade han varit muslim hade nog medierna tyckt det också... då hade han ju varit så förtryckt av islamofobin i samhället att han inte kunnat kontrollera sig...
Citera
2022-11-02, 14:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Medierna har gett en oerhört vinklad och vilseledande bild av det som framkommer av handlingarna i ärendet.

På vilket sätt?
Citera
2022-11-02, 14:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
På vilket sätt?
På alla sätt.
Citera
2022-11-02, 14:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vad grundar du det på?

Läs förundersökningen. Ta del av hur han kartlagt henne och talar om henne som ett ”högre mål”.
Citera
2022-11-02, 14:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej, och rubriceringen är oerhört långsökt utifrån det material som finns. Det är närmast ett missbruk av definitionen av terrorbrott.

Det är troligt att det kan klassas som terroristbrott på grund av:

Citat:
4 § För terroristbrott döms den som begår eller försöker begå ett uppsåtligt brott om
1. gärningen allvarligt kan skada ett land eller en mellanstatlig organisation, och
2. gärningen begås i avsikt att
a) injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en del av en befolkning,
b) otillbörligen tvinga ett offentligt organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
c) allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i ett land eller i en mellanstatlig organisation.

Främst 2c. Möjligen även 2a.

Åklagaren bedömer också att det rör sig om terroristbrott, och försvarsadvokaten har åtminstone inte motsatt sig det. Sett till gärningen som sådan är det ganska självklart, vad som kan spela in är TE:s psykiska ohälsa. Men givet hans planering och de åtgärder han vidtagit, bör det nog bedömas att hans psykiska ohälsa inte varit av den art att terroristmotiv inte kan komma på fråga.
Citera
2022-11-02, 14:33
Medlem
Citat:
Jimmy Åkesson är inte med på någon dödslista.

Vad gäller Annie Lööf var planerna mer framskridna än vad gäller de andra personerna han kartlade.
Han är antagligen den man i Sverige som har flest dödslistor mot sig. Nazister, islamister och vänsterextremister vill se honom dödad. Det är bara efterblivna svenska journalister och dito sossar som inte förstår enkla samhälleliga ekvationer.
Citera
2022-11-02, 14:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Läs förundersökningen. Ta del av hur han kartlagt henne och talar om henne som ett ”högre mål”.
Det är spridd information och ingen ”kartläggning”. TE har vidare uttryckt att han inte gör någon skillnad mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson.
Citera
2022-11-02, 14:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är troligt att det kan klassas som terroristbrott på grund av:

Främst 2c. Möjligen även 2a.

Åklagaren bedömer också att det rör sig om terroristbrott, och försvarsadvokaten har åtminstone inte motsatt sig det. Sett till gärningen som sådan är det ganska självklart, vad som kan spela in är TE:s psykiska ohälsa. Men givet hans planering och de åtgärder han vidtagit, bör det nog bedömas att hans psykiska ohälsa inte varit av den art att terroristmotiv inte kan komma på fråga.
Syftet är ju snarare tvärtemot både 2c och 2a – att framtvinga en samhällsdebatt om missförhållanden.
Senast redigerad av Totius 2022-11-02 kl. 14:49.
Citera
2022-11-02, 15:03
Medlem
finns det någon lista med tilltänkta mål ?
Citera
2022-11-02, 15:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
På vilket sätt?
Citat:
På alla sätt.
Eftersom mitt förra svar rapporterats som trams/OT ger jag ett mer utvecklat svar nedan. Inledningsvis vill jag dock hänvisa till mina tidigare inlägg där jag tagit upp den vinklade och vilseledande rapporteringen i medierna.

Medierna har redan från början gett en bild av nazistiskt terrordåd som inte stämmer med de faktiska förhållanden som framgår av handlingarna i ärendet. Bilden blir på så sätt missvisande och vilseledande på alla väsentliga sätt.

En lång lista med artiklar ingår även i det underlag som åklagaren hänvisar till. Uppenbarligen har den mediala bilden betydelse för åklagarens bedömning.
Citera
2022-11-02, 15:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det är spridd information och ingen ”kartläggning”. TE har vidare uttryckt att han inte gör någon skillnad mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson.

Avseende vem han ska döda så säger han ju att det inte är aktuellt att ha ihjäl JÅ.
Citera
2022-11-02, 15:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Syftet är ju snarare tvärtemot både 2c och 2a – att framtvinga en samhällsdebatt om missförhållanden.

I den mån det är sant - att med våld ”framtvinga en samhällsdebatt” skulle ju absolut kunna vara ett terrordåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in