Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-02, 15:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Eftersom mitt förra svar rapporterats som trams/OT ger jag ett mer utvecklat svar nedan. Inledningsvis vill jag dock hänvisa till mina tidigare inlägg där jag tagit upp den vinklade och vilseledande rapporteringen i medierna.

Medierna har redan från början gett en bild av nazistiskt terrordåd som inte stämmer med de faktiska förhållanden som framgår av handlingarna i ärendet. Bilden blir på så sätt missvisande och vilseledande på alla väsentliga sätt.

En lång lista med artiklar ingår även i det underlag som åklagaren hänvisar till. Uppenbarligen har den mediala bilden betydelse för åklagarens bedömning.

Medierna har inte beskrivit det som ett nazistiskt terrordåd, och det gör inte åklagaren heller.
Citera
2022-11-02, 15:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Avseende vem han ska döda så säger han ju att det inte är aktuellt att ha ihjäl JÅ.
Som vanligt ger du bara en del av bilden. Följande framgår av aktbil. 59 s. 27:
Theodor säger att han känner till Ing-Marie sen en lång tid tillbaka. Han säger att det inte är någon fixering, men han vet att hon är ett av de ansiktena utåt för psykiatrin och har haft en ansvarsposition inom det området. Men han poängterar att han lika gärna hade kunnat rikta in sig på en partiledare eller en minister, men han inser att dessa personer har livvakter med skjutvapen. Han tänker att han inte kan sikta för högt utan måste hålla sig på en nivå där han kan lyckas med sitt dåd. Han nämner ändå att han visste att det var Jimmie Åkesson och Annie Lööfs dag i Almedalen och han anser att båda de är legitima mål. Han är dock rädd att om han skulle attackera Jimmie Åkesson så skulle det bli för mycket förvirring kring hans syfte, så han vill inte göra det. Theodor poängterar dock att han inte gör någon skillnad mellan Sverigedemokraterna och de andra partierna. Han tycker att SD är lika ansvariga för hur samhället är uppbyggt som alla andra.
Citera
2022-11-02, 15:58
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Medierna har inte beskrivit det som ett nazistiskt terrordåd, och det gör inte åklagaren heller.

Jasså inte det ...

"Nazisten Theodor Engström var fast besluten att utföra ett våldsdåd i Almedalen innan politikerveckans slut ..."
https://www.expressen.se/nyheter/krim/theodor-engstroms-sjalvbild-sagopojke-som-begatt-hjaltedad/
Citera
2022-11-02, 16:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
I den mån det är sant - att med våld ”framtvinga en samhällsdebatt” skulle ju absolut kunna vara ett terrordåd.
Syftet är givetvis avgörande. Om syftet är att försöka rätta till ett korrupt och dysfunktionellt samhällssystem faller det rimligen utanför definitionen av terrorbrott.
Citera
2022-11-02, 16:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Medierna har inte beskrivit det som ett nazistiskt terrordåd, [...]
Struntprat. Hela den mediala bilden fokuserar på nazism och högerextremism.
Citera
2022-11-02, 16:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Jasså inte det ...

"Nazisten Theodor Engström var fast besluten att utföra ett våldsdåd i Almedalen innan politikerveckans slut ..."
https://www.expressen.se/nyheter/krim/theodor-engstroms-sjalvbild-sagopojke-som-begatt-hjaltedad/

Jag pratar om helheten. Att det finns minst en, sannolikt fler, artikel där TE beskrivs som nazist ifrågasätter jag inte.
Citera
2022-11-02, 16:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Struntprat. Hela den mediala bilden fokuserar på nazism och högerextremism.

Ja, och det är ju rimligt. Det är ju troligen hans koppling till högerextremism i kombination med hans psykiska sjukdom, som lett fram till detta.

Det går säkert att hitta enskilda formuleringar som fokuserar för mycket på det ena eller det andra, men i sin helhet menar jag att det rapporterats balanserat.
Citera
2022-11-02, 16:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, och det är ju rimligt. Det är ju troligen hans koppling till högerextremism i kombination med hans psykiska sjukdom, som lett fram till detta.

Det går säkert att hitta enskilda formuleringar som fokuserar för mycket på det ena eller det andra, men i sin helhet menar jag att det rapporterats balanserat.
Hela hans budskap är att det finns fundamentala samhällsproblem som han är tämligen tydlig med. Var framkommer detta menar du?
Citera
2022-11-02, 16:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hela hans budskap är att det finns fundamentala samhällsproblem som han är tämligen tydlig med. Var framkommer detta menar du?

Rent generellt när det handlar om våldsbejakande extremism så brukar inte medierna vilja göra sig till språkrör för vad gärningsmannens har för åsikter om olika frågor.

Men visst. MGM är ju högerextrem med en bakgrund i/runt bland annat NMR så att han ser ”fundamentala samhällsproblem” är ju ganska tippat. Det ligger så att säga i extremhögerns natur.

(Även utanför extremismen för den delen. Tror att många skulle skriva under på att exempelvis skjutningar, skolan, miljön, invandringen eller barnfattigdomen är just fundamentala samhällsproblem.)

Men visst hade någon tidning kunnat skriva ”Den misstänkte säger i förhören att han menar att det finns fundamentala samhällsproblem.”

Tror inte det hade påverkat rättegången eller rubriceringen.
Senast redigerad av Troian 2022-11-02 kl. 16:26.
Citera
2022-11-02, 16:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Rent generellt när det handlar om våldsbejakande extremism så brukar inte medierna vilja göra sig till språkrör för vad gärningsmannens har för åsikter om olika frågor.

Men visst. MGM är ju högerextrem med en bakgrund i/runt bland annat NMR så att han ser ”fundamentala samhällsproblem” är ju ganska tippat. Det ligger så att säga i extremhögerns natur.

(Även utanför extremismen för den delen. Tror att många skulle skriva under på att exempelvis skjutningar, skolan, miljön, invandringen eller barnfattigdomen är just fundamentala samhällsproblem.)

Men visst hade någon tidning kunnat skriva ”Den misstänkte säger i förhören att han menar att det finns fundamentala samhällsproblem.”

Tror inte det hade påverkat rättegången eller rubriceringen.
Vad exakt menar du är ”högerextremt” i det som framkommer i handlingarna? Jag ser då ingenting sådant. Formuleringen ”fundamentala samhällsproblem” är min sammanfattning – TE är tämligen detaljerad i sin redogörelse. Har du läst förhören?
Citera
2022-11-02, 20:48
Medlem
cordelias avatar
Någon som vet vem den här forskaren är? https://sverigesradio.se/artikel/8178332
Citera
2022-11-02, 21:22
Hej

Är ni i tråden så ursäktar om jag är jobbig.

Finns det inga bilder eller filmer från händelsen? Skulle vara intressant att se själva mordet och hur de runtom reagerade när Theo anföll offret.

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in