2022-11-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu spekulerar jag. Men det kan vara så att M s mentala hälsa inte tillåter henne att vara fysiskt på plats. Ser inga andra direkta hinder att inte närvara annars. Jaja, hoppas du får se något intressant eftermiddag iaf!

Generellt sett har närvaro vid video blivit vanligare de senaste 10-12 åren.

Och i en häktningsförhandling finns det inte riktigt samma skäl som vid en huvudförhandling att ha samtliga närvarande i rättssalen. Det beror på att vad rätten ska höra är åklagarens skäl till fortsatt häktning, och för det ändamålet spelar inte de enskildas fysiska närvaro någon större roll.

Försvararen skulle dock kunna göra mer skillnad i sin argumentation om vederbörande verkligen hade något att gå på.

Men generellt sett går tingsrätten på åklagarens linje avseende häktning eller inte, såvida inte åklagaren har gjort ett dåligt jobb och inte kan framlägga bra skäl till fortsatt häktning.
Citera
2022-11-02, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Du känner ju JJ vad jag förstår. Tycker du att mycket av nedan skulle beskriva JJ. Är hon en dramaqueen?.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsstörning

Är inte alla yngre tjejer idag mer eller mindre dramaqueens? Med VBG drag i nyllet etc.. https://ibb.co/ynqFZnV
Citera
2022-11-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Den röda bilen med vännerna utanför McD...
Tidigare har det ju diskuterats specifikt Audi, men nu i podden bara liten röd bil.

JJ's lilla röda bil har ju ifrågasatts om hon hade den hemma eller ej.
Kanske så enkelt att hon hade den utlånad till "sin bästa kompis" (kompisen som nämns i podden) men nu behövde ha hem den mitt i natten.

Enligt grannen höll hon på med telefonen i trapphuset innan de körde till McD. En snabb kontakt till "bästa kompisen" som egenligen var på väg till lägenheten men i sista stund fick styra om till McD.

Samtalet utanför McD handlade då om att hon ville få hem bilen lite senare!

Klurigt att väga ihop alla dessa obekräftade uppgifter. GW menar att bilen fanns i närområdet vad som nu menas med det. Men man kan tolka det som att den är utlånad till en kompis som då finns i närområdet.
Helt klart ska JJ inte köra den bilen från McD själv men när dyker den isf upp hemma hos henne.
Är det en kompis så är det kanske en kille som varit med på Nöjet och festat.
Ett bra vittne både vid McD och evtl till bråket då.

Fipplandet med mobilen kommer förhoppningsvis visa sig i den rapport som IT-forelsiker upprättar. Alltså om hon skickat nåt meddelande till någon. Eller varit i full färd att googla dammar i närområdet…

Jag är trygg i att polisen har mycket att gå på. Vittnen i viss mån och sen teknisk bevisning. Delar av den som de fortfarande väntar på från antagligen NFC och andra håll.
Fordon, mobiler, kläder m.m.

Mycket fokus på vad som hänt i lgh men det viktiga nu är ju vad som hänt efteråt. Hur långt från lgh finns Tove?
Senast redigerad av Avel 2022-11-02 kl. 09:28.
Citera
2022-11-02, 09:22
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Hade inte JJ själv en röd bil eller är det bara en trådsanning? Hennes föräldrar har dock en röd suzuki.

Det är min gissning att JJ bror Nils 21 år hade bilen på lördagen och att det var han på McD.

Skriv och berätta om Nils vad jobbar han med eller studerar
Citera
2022-11-02, 09:23
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
En av dem omhäktad tills den 17/11.
Åklagaren har lättat lite på restriktionerna, denne MGM får nu ta del av media (tidningar, radio, tv).
Hur vet du att restriktionerna har lättat?

.. och är inte det korkat? Då kan ju mgm ändra sin version till något som passar bättre in i tidslinje osv.
Citera
2022-11-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu spekulerar jag. Men det kan vara så att M s mentala hälsa inte tillåter henne att vara fysiskt på plats. Ser inga andra direkta hinder att inte närvara annars. Jaja, hoppas du får se något intressant eftermiddag iaf!

De deltar inte fysiskt..... VA???

Det behövs för att läsa av kroppsspråk etc osv.

Har de Covid eller???
Citera
2022-11-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Hur vet du att restriktionerna har lättat?

.. och är inte det korkat? Då kan ju mgm ändra sin version till något som passar bättre in i tidslinje osv.

Vansinne isåfall..

Fäll mördaren nu!!!!
Citera
2022-11-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
https://sverigesradio.se/artikel/tingsrattens-besked-en-av-de-misstankta-blir-kvar-i-haktet

Intressant att åklagaren släppte på media restriktionerna. Det sägs inte detta klippet ovan men det sa dom på ekot som sändes samtidigt.

Kanske ett grepp för att hon ska få större förståelse för vad hon gjort. Och därmed prata mer.
Citera
2022-11-02, 09:30
Medlem
Gummislangs avatar
Den ena misstänkta kvinnan blir kvar i häktet – kan skada utredningen
2 november 2022 09:21
Idag beslöt Eksjö tingsrätt att omhäkta den ena kvinnan som misstänks vara inblandade i 21-åriga Toves försvinnande.
Men hon tillåts nu ta del av information från omvärlden; som nyhetsrapportering.

De två kvinnorna som är misstänkta för inblandning i 21-åriga Toves försvinnande har nu varit häktade i snart två veckor. Tove anmäldes försvunnen söndagen den 16 oktober av sina anhöriga efter att hon inte kom hem från en utekväll.
Tingsrätten i Eksjö har nu beslutat att omhäkta en av de misstänkta kvinnorna i 20-årsåldern. Detta är kvinnan i vars lägenhet som Tove tros ha befunnit sig under natten/tidig morgon 16 oktober. Den häktade kvinnan är misstänkt för människorov kopplat till Toves försvinnande.
Advokat Maria Birkhammar företräder kvinnan i 20-årsåldern. De är med på videolänk. Liksom chefsåklagare Klas Lorefors som har hoppat in istället för Adam Rullman som är förundersökningsledare.
Efter tre minuter ber rådman Ulf Ljungdahl att alla åhörare lämnar salen när överläggningarna börja.
Citera
Medlem
Citat:
Åklagaren har lättat lite på restriktionerna, denne MGM får nu ta del av media (tidningar, radio, tv).

Kan vara NOA s beteendevetare som rekommenderat detta i syfte få dom att begripa allvaret i det och få dom att prata.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Det är min gissning att JJ bror Nils 21 år hade bilen på lördagen och att det var han på McD.

Skriv och berätta om Nils vad jobbar han med eller studerar

Tänkt i de banorna också, att antingen syskon eller vänner använt bilen, men JJ hade väl en röd bil själv eller är detta om bakfoten? Hon hade en liten trång röd bil har jag fått för mig utifrån tråden. Det är inte den bilen då? Som enbart är skriven i hennes föräldrars namn…. ?

Enligt grannen har JJ sagt till honom vid Mcdobalds, ”där är min bästa kompis” och gått över till den röda bilen. Från podden.
Citera
Medlem
Citat:

Vad är förklaringen till att man släpper på restriktionerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in