2022-10-26, 00:35
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Blev nyfiken på dessa svenska meningar när jag försökte att översätta dem till ett främmande språk som jag håller på att lära mig.

Den är ingenstans.
Den är någonstans.
Den är överallt.

Hittade denna uppgift på en hemsida.

Ingenstans kan beskrivas som ”inte på något ställe”. Ordet är motsatsen till någonstans.

Jag trodde att motsatsen till ingenstans är överallt.
Det hela beror, som Kyrpator säger, på kontext, men också på vad man menar med "motsats". Vad menar just du?

Motsatsen till 'billig' är 'dyr'. En cykel som kostar 200 kr är billig, en glass som kostar 200 kr är dyr. Man kan retoriskt fråga sig: Vad är motsatsen till 200 kr?

Om vi med motsatsen till A menar ett förhållande som står i stark kontras till A, eller rent av i maximal kontrast till A, så behöver inte motsatsen till motsatsen till A vara identisk med A. Man kan ju argumentera för att motsatsen till 'dyr' borde vara 'gratis', vilket inte är det samma som billig.

Begreppet är egentligen bara solklart när man bara har två möjliga tillstånd, vilket är ganska ovanligt i vardagsspråket.

Som med så många andra aspekter av språket är det inte så lätt att ordna in det i matematiska "logiska" mönster. Det är inte meningen heller. Språket bryr sig om att bli förstått, oavsett om det är "logiskt" eller ej.
Citera
2022-10-26, 11:37
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Det hela beror, som Kyrpator säger, på kontext, men också på vad man menar med "motsats". Vad menar just du?

Som med så många andra aspekter av språket är det inte så lätt att ordna in det i matematiska "logiska" mönster. Det är inte meningen heller. Språket bryr sig om att bli förstått, oavsett om det är "logiskt" eller ej.

Jag tror nog att de flesta språkamatörer (som jag själv) nöjer sig med att definiera ”ingenstans” som motsatsen till ”överallt”.

Att språkexperter inte accepterar denna enkla förklaring kan ju bero på att de vill analysera ord och uttryck in i minsta detalj.

Om man i vardagsspråket hela tiden ifrågasätter olika ordval blir det nog inte mycket skrivit eller sagt. Att undersöka och kommentera olika språkfenomen är väl snarare en uppgift för språkforskare.
Citera
2022-10-28, 11:33
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag tror nog att de flesta språkamatörer (som jag själv) nöjer sig med att definiera ”ingenstans” som motsatsen till ”överallt”.

Att språkexperter inte accepterar denna enkla förklaring kan ju bero på att de vill analysera ord och uttryck in i minsta detalj.

Om man i vardagsspråket hela tiden ifrågasätter olika ordval blir det nog inte mycket skrivit eller sagt. Att undersöka och kommentera olika språkfenomen är väl snarare en uppgift för språkforskare.
Både ingenstans och överallt borde väl kunna betraktas som motsatser till någonstans?
Senast redigerad av pudellus 2022-10-28 kl. 11:48.
Citera
2022-10-28, 12:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Om överallt och ingenstans/någonstans vore varandras motsatser, vore väl ingenstans och någonstans ekvivalenta. Men det är de ju inte.

”Skatten finns någonstans (det gäller bara att hitta den)” betyder något helt annat än ”Skatten finns ingenstans (det är inte lönt att söka efter den)”.
Citera
2022-10-29, 11:26
Avslutad
Varför kallar amerikanarna sin fotboll för football? Det är inte mycket fotboll inblandat och bollen är ju inte ens rund!
Citera
2022-10-29, 11:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varför kallar amerikanarna sin fotboll för football? Det är inte mycket fotboll inblandat och bollen är ju inte ens rund!
När den varianten av fotboll blev till någon gång runt 1850-1860 så hade den en rund boll och man använde fötterna betydligt mer än idag. (Man fick inte bära den som idag, men slå den med händerna.)
Citera
2022-11-01, 22:36
Moderator
Kyrpators avatar
Jag har funderat lite på hur det engelska ordet condiment bäst översätts till svenska. Tittar man i ett lexikon översätts det med krydda, men det är ju ett ord vi bara använder för torra...eh, kryddor, just. Det täcker inte senap, ketchup, HP-sås, chutney eller Rydbergs räksallad. En sökning på kondiment på svenska.se ger inga träffar i Svenska Akademiens Ordlista eller i Svensk Ordbok, men däremot i Svenska Akademiens Ordbok, i en artikel daterad 1937. Ordet, som anges vara neutrum, återfinns i skrift första gången 1635. Den gången var det förstås ett franskt lånord, men det är väl få som läser franska i dessa dagar. Det är mest i engelskan vi stöter på det.

Så är det dags att återinföra begreppet i svenskan? Känner vi oss bekväma med att kalla bostongurkan för ett kondiment? Är det kanske någon här som använder det redan i dag, och som finner det vara den naturligaste sak i världen?
Citera
2022-11-02, 00:50
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har funderat lite på hur det engelska ordet condiment bäst översätts till svenska. Tittar man i ett lexikon översätts det med krydda, men det är ju ett ord vi bara använder för torra...eh, kryddor, just. Det täcker inte senap, ketchup, HP-sås, chutney eller Rydbergs räksallad. En sökning på kondiment på svenska.se ger inga träffar i Svenska Akademiens Ordlista eller i Svensk Ordbok, men däremot i Svenska Akademiens Ordbok, i en artikel daterad 1937. Ordet, som anges vara neutrum, återfinns i skrift första gången 1635. Den gången var det förstås ett franskt lånord, men det är väl få som läser franska i dessa dagar. Det är mest i engelskan vi stöter på det.

Så är det dags att återinföra begreppet i svenskan? Känner vi oss bekväma med att kalla bostongurkan för ett kondiment? Är det kanske någon här som använder det redan i dag, och som finner det vara den naturligaste sak i världen?

Varför inte bara kalla det "tillbehör", eller "pålägg"?
Citera
2022-11-02, 01:13
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Om överallt och ingenstans/någonstans vore varandras motsatser, vore väl ingenstans och någonstans ekvivalenta. Men det är de ju inte.

”Skatten finns någonstans (det gäller bara att hitta den)” betyder något helt annat än ”Skatten finns ingenstans (det är inte lönt att söka efter den)”.

Vem har hävdat att överallt och någonstans är varandras motsatser? För mig är de tre separat.
Om du tänker dig skatter och kartor, för "överallt" finns det många kryss på kartan, skatter överallt. För "någonstans" finns ett kryss på kartan, den är någonstans men det finns bara en. För "ingenstans" finns inga kryss på kartan.
Citera
2022-11-02, 06:38
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vad tänker du om ”smaksättare?
Citera
2022-11-02, 08:35
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Varför inte bara kalla det "tillbehör", eller "pålägg"?

Jag tycker att tillbehör är alldeles för allmänt. Det skulle strängt taget kunna syfta på vad som helst, förutom kryddor och såser. Och pålägg är ju ändå ganska inarbetat som beteckning på sådant vi har på smörgåsar. Få människor är så perversa att de har enbart senap eller majonnäs som pålägg. Möjligen räksallad.
Citera
2022-11-02, 08:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Vad tänker du om ”smaksättare?

Jag har lite svårt att tänka mig att använda det ordet, eller ordet smaktillsats, som jag hittade, i en vardagssituation. "Kan du vara snäll och skicka mig stället med smaksättare?" Det känns på något vis väldigt prosaiskt, även om det rent tekniskt är adekvat. Fördelen med kondiment är att ordet tillhör en internationell ordskatt av latinskt ursprung och återfinns i flera stora kulturspråk. Det ger liksom en doft av den fina världen, vilket inte är att förakta i kulinariska sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in