2022-11-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jotaalfa
Det är så otroligt lustigt att så lite ändå läckt till tråden, och då menar jag inte från utredare utan från lokalbefolkningen. Det bor drygt 13 000 personer i Vetlanda och alla bör därför ha någon som känner någon. Ni som vet mer än vad som sägs här, för några är ni tror jag, vad är det som håller er från att uttala er? Några Vetlandabor har berättat det dem vet, vilket tyvärr inte är mycket men ändock väldigt tacksamt, men det måste finnas fler som faktiskt vet något. Att det är locket på är det många som beskrivit. Varför då tror ni, om ni skulle våga er på en gissning? I podden beskrevs även Nöjet som en plats där ingen ville prata. Att en person sedan tar kontakt med journalisten bakom podden med röstförvrängare (!) för att berätta något tyder ju på att det finns saker som man helst inte talar om öppet (men som jag får en känsla av att många mer eller mindre känner till i stan).

Anledningen är väl att inte så många vet så mycket pga Tove är/var en rätt anonym person. Och JJ och MH har väl inte direkt spridit så mycket info om vad som hänt, så hur ska någon annan kunna veta nåt?
Citera
2022-11-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius-Tonker
Jag tror att det är att göra det mer komplicerat än vad det behöver vara. Det mest sannolika är att polisen, efter att ha fått uppgifter om att TT inte kommit hem föregående kväll eller natt, tagit reda på var hon senast befann sig. När sedan bilden framträtt av att föregående kväll präglats av konflikter och att grannarna dessutom reagerat på dunsar och oljud från lägenheten hon befunnit sig i, har man ansett det tillräckligt suspekt för att inleda förundersökning om brott.
Hur förklarar du att häktningsframställan är skriven på Vetlanda kommun och inte JJ:s bostadsadress 02.30. (sista livstecknet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vilken färg hade dom?

Svarta, borde varit Adidas då de hade vita ränder på sidorna
Citera
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Tror snarare det är någon som är ute efter att berika sig, inte att finna varken sanningen eller Tove. Rörigt och slarvigt.

Längtar efter GrevenFBs sammanställningar, ett under av språkbegåvning och tydlighet.
Då är vi två !!!!!
Saknar Greven som klargjorde fakta kontinuerligt
Citera
Medlem
En teori.
Funderade på påsens innehåll och ifall det skulle kunna vara bilnycklar däri dvs JJs lilla röda Alto som tydligen inte fanns tillgänglig. Dvs någon behöver ha kommit dit och lämnat dem där och som visste att JJ inte var hemma. Kanske samma personer som vid MCd.
Citera
2022-11-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är det inte det området det finns massor av gruvhål?

Jovisst, det har talats om det här tidigare, inte så bekant med gruvorna så lite dålig koll men det stämmer
Citera
2022-11-01, 23:17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Skulle vara väldigt intressant att veta om JJ är spelat samarbetsvillig i förhören(eftersom hon vet att det är så en oskyldig person normalt uppträder), eller om hon är motvalls och tiger, är snarstucken, eller säger: "jag minns inte", som respons till förhörs-frågorna.

Tänk om hon är så kall att hon inte bryr sig om att hålla en oskyldig fasad, utan litar på att hon röjt undan spåren tillräckligt bra, och skiter i hur avslöjande det är att inte vara samarbetsvillig, eftersom hon vet att bevis måste till för fällande dom. Och bästa sättet att inte ge polisen några ledtrådar är att tiga, neka och säga: "jag minns inte". Även om det beteendet isig är avslöjande, så är inget man åker dit på, och det vet möjligtvis en slipad JJ?
Citera
2022-11-01, 23:18
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Hur förklarar du att häktningsframställan är skriven på Vetlanda kommun och inte JJ:s bostadsadress 02.30. (sista livstecknet).
Jätte bra fråga!
De kanske inte går att fastställa om det är i lägenheten hon försvinner eller utanför huset? Vi vet ju att samtalet kom 0230 men om det spelades in inomhus eller utomhus vet vi ju inte
Citera
2022-11-01, 23:18
Medlem
Julius-Tonkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey

Tycker inte att det är något konstigt i och med att rubriceringen är människorov och offret uppenbarligen inte befinner sig på den adressen.
Citera
2022-11-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edson Arantes
Har inte läst alla inlägg, de börjar ju bli rätt många, men noterar att många verkar tycka det är märkligt att grannarna uppger att de inte hört nåt innan de omtalade dunsarna. Jag tänker att det kanske inte är så märkligt ändå, oavsett om grannarna varit vakna eller inte. De ljud som i så fall hörts innan kanske var så att säga förväntade, alternativt att folk i huset legat och sovit. Man vaknar nog inte av/lägger inte märke till sånt som man erfarenhetsmässigt är van vid kan förekomma vid den tiden, den veckodagen (folk i trappen, prat i grannlägenheten). Och därför blir det de där dunsarna som upplevs som det första ljudet man verkligen hör, därför att det är de första ljuden som sticker ut. Ber om ursäkt om andra varit inne på liknande tidigare som jag inte sett.

Jag skrev detsamma för ett tag sen, men kul att se att någon håller samma linje som mig.😅 jag hör inte så ofta när grannar går i trappen och pratar för jag är van med det, men som du skriver , när det blir dunsar i lägenheten och andra märkliga ljud då lägger man märke till det mitt i natten..
Citera
2022-11-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var poddaren som sa att grannen flyttade undan cykeln en bit och ställde den vid hussidan.

Tack, ja jag hörde det precis själv nyss att det enbart var reportern som sa så.

På chauffören lät det dock som han enbart hade 'vridit till den' (och att den då fortfarande skulle kunna ha varit fastlåst. det är därför jag är så noggrann med detta)

Ska lyssna klart nu
Citera
2022-11-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Tog 14 år att göra ett första inlägg, impad!

Du har en poäng, har själv bott granne med järnvägen, man vänjer sig även vid detta oväsen till slut och sover som en stock. Det kan ha funnits ljud dom förknippat med det vanliga festandet, men har inte registrerat det av vana, dom noterade att det var spring i trappen i.a.f

Late bloomer kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in