Angående den s k Biltema-masten.
Bland annat TV4 länkade 20/10 till den här artikeln i Vetlandaposten:
https://www.vetlandaposten.se/2022-10-20/nya-uppgifter-har-ar-polisens-senaste-spar-efter-forsvunna-tove-21
Som synes i länken så pryds artikeln av en bild på en mast och ja den står strax ovanför parkeringen vid Biltema.
Enligt Aftonbladet sin kartläggning häromdan så ”fångar en mobilmast vid Biltema upp Toves mobil”.
Och 21/10 återkommer Vetlanda-Posten med
” Den sista pejlingen av mobiltelefonen sker två timmar senare i mobilmasten på höjderna ovanför Biltema, vilket Vetlanda-Posten var först att rapportera om.”
Jag såg härom dagen vid besök i Vetlanda en stor jäkla mast bredvid Biltema. Och den har jag visat bild på osv i nåt inlägg. Jag har jämfört mina bilder på den med Vetlanda-Postens och den matchar.
Vetlanda-Posten skriver om denna mast för de har fått ”uppgifter” nånstans ifrån.
Frågan är bara om det missförtåtts vilken mast det gäller?
Anledningen till den frågan är nämligen att kikar man i den mest använda ”karläggnings-appen” för mobilmaster så sänder en annan mast över detta område.
Den står uppe ”på höjderna” en bit från Hällingevägen här:
(57.4336560, 15.0443310)
Den upptäckte jag nu när jag äntligen fick tid att sätta mig och lokalisera alla ”mobilmaster” i Vetlanda och koppla de cellid (antennriktningar) jag mätt upp på stan där.
De sitter uppe på hotellet och på en större parkering i centrum och sen nere i nåt ind område osv.
Och sen då de två masterna på höjderna ovanför Biltema. En fotad i Vetlanda-Posten och en annan lokaliserad av mig här nu då.
Kikar man då i den populära appen/sajten Cellmapper.net och väljer t.ex Telenor och 4G i ”Provider”-menyn så får man upp masten vid uppe längs Hällingevägen.
Stämmer allt så är det den jag har mätt upp vid JJ bostad ser jag nu.
Ska testa klicka runt i Cellmapper och jämföra med alla cellid jag snappat upp men det finns en chans att Vetlanda-Posten fotat fel mast och att den mast de fått ”uppgifter” om istället står vid koordinaterna ovan.
Jag ska givetvis reda ut detta allt eftersom jag får tid här men ville bara flagga att detta hänger lite i luften vilken mast det faktiskt gäller de hänvisar till i dessa uppgifter.
Med ”reda ut” menar jag att identifiera vilka celler den mast som plåtats i tidningen använder.
Edit: Masten i tidningen står här: (57.4383850, 15.0595930)
Klistra in koordinaterna i Google Maps.