2022-11-01, 18:21
Medlem
FruEds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LunaLightwood
Jag har följt den här tråden fram och tillbaka men har tyvärr inte hållit koll på allt så ber om ursäkt i förväg om det jag tar upp redan diskuterats eller avslagits på något sätt.

Jag har funderat en del på det här med DNA som kan hittats. Rätta mig gärna om jag har fel, men är det oftast inte så att vid dödsögonblicket så slappnar hela kroppen av först. Detta sker ganska ögonblickligen och leder oftast till att kroppen töms på urin och avföring. En sån sak kan ju hända även om personen i fråga inte avlider, t ex i panik eller av att vara fastbunden på något sätt. Detta har jag för mig syns rätt bra i UV-ljus. Om polisen hittat spår av det, samt även hår, hud, naglar eller liknande kan de anta att något hänt där men inte rubricera brottet som mord utan därmed blir det klassat som människorov då de inte hittat blodspår, vapen eller kroppen som kan bevisa mord.

Jag tycker också det verkar konstigt att de här tjejerna skulle ha en sån otrolig konflikt som kan få en tjej att mörda en före detta vän, men ändå skulle TT inte tveka på att följa med och reda ut det. Om vi följer teorin om att droger var inblandat, kan man som läkarstudent ha haft tillgång till olika preparat som smugglats hem till Vetlanda? Kan konflikten ligga i att TT har uppehåll i sina studier och därmed inte tillgång till dessa preparat längre, vilket stryper tillgången åt JJ som då blir desperat? Bara en liten tanke...

Har även en tanke om dunsarna. Jag bor själv i lägenhet och känner till de flesta ljud mina grannar gör. Ibland dunsar det lite mer än andra gånger men det skulle krävas ganska mycket innan jag faktiskt gick till mina grannar i tron att något var fel. Nu vet inte jag hur länge JJ eller grannen som gick upp bott i sina lägenheter, eller hur pass bekanta de är med varandra, men är ljuden så pass högljudda, täta och ovanliga att grannen reagerar med att gå och knacka på får man ju anta att JJ inte för en massa oljud i vanliga fall. Såg jag någonstans att grannen sagt att JJ förklarat det med att en kompis var full och ramlat? Eller är det en teori som kommit fram via tråden?

Skulle nog våga säga nej till att hon haft tillgång till olika preparat från läkarutbildningen. Särskilt inte i termin 1. Det är noga kontrollerat och allt en student rör som är narkotikaklassat kontrolleras noggrant. Skulle nog våga säga med ganska stor säkerhet att en student överlag inte har tillgång till det. Och även om hon skulle lyckats norpa åt sig en liten morfintablett så inte i några mängder att det skulle gå att sälja eller liknande. Men en bra tanke!
Citera
2022-11-01, 18:22
Medlem
Tre onyktra tjejer går upp för trappan till JJ utan att något hörs i det lyhörda huset. Inga skratt, högljudda röster eller klampande. Ingenting.

I lägenheten hörs tydligen heller inga röster, inga skratt, inget gråtande eller gapande och heller ingen hög musik. Bara tystnad.

Men helt plötsligt hörs ett jävla bankande och dunsande. Men fortfarande inget gapande, gråtande, skrikande eller ens musik.

Hur i hela friden kan tre onyktra tjejer vara såpass tysta att ingen hört ett skit mer än några dunsar och något bankande ?
Citera
2022-11-01, 18:22
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Ja jag funderar också över det, de har ju redan letat i dammen innan vad jag har förstått men nu tömmer dom den och ska kolla mer ordentligt.. tror att någon har sagt något litet till polisen av tjejerna och att det är därför polisen begärt att få tömma dammen.. Hoppas hoppas att de hittar något som kan få utredningen att gå framåt lite..

Det hoppas jag med. Det känns som de ”vet” om att något finns i denna damm. Telefonen eller hennes nycklar kanske. Fast vad hjälper det – vi vill ju att de ska hitta Tove
Citera
2022-11-01, 18:23
Medlem
skogslugnets avatar
Det har varit mycket snack i tråden om likhundar och den s.k 15-minuters gränsen men vet vi garanterat att polisen ens har varit med likhundar i JJ's lägenhet?
Citera
2022-11-01, 18:24
Medlem
Sveppss avatar
[quote=Flagpot|82254619]
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

Fan att det inte läcker ett ord från förundersökningen. JJ kommer fylla 20 år i nu i november. Ingen kul födelsedag det.

Är väl inte synd om JJ som inte får nån "kul födelsedag"...???
Snarare synd om TT som knappast kommer fylla mer...

Synd? Sa jag det?

Tänkte mer att det måste vara skit att fylla 20 i häktet.
Citera
2022-11-01, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Föredadammen, den ligger vid en rastplats utmed vägen precis norr om Vetlanda.

Samma som dom började söka vid de första dagarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Alla är fastkörda i att T avled i J's lägenhet och att hon ej kom levandes ut därifrån.
Om man tänker att hon var levandes/medvetslös då hon lämnade huset.
Hur skulle då det misstänktas tankegångar vara.
Du för ut en människa som åtminstone andas, vad är nästa steg?
Åker man iväg till en plats för att döda denna människa eller åker du och dumpar en levande människa för att självdö?
Åker du och stänger in människan på en plats med tanken att återvända dit?
Eller har du överlämnat denne människa som lever till någon annan?

Min poäng är att man inte ska utgå ifrån att T dog i lägenheten.

TTs mobil la av 40minuter efter att JJ varit på McD, innan dess har de ju inte hunnit ut med TT, då dunsarna lät strax innan hon åkte med grannen.. Så om TT levde (kanske var medvetslös) så kan det vara därför JJ tog med hennes telefon så att hon inte skulle vakna till och ringa någon.. Men jag tror inte att de sen vågade springa ut med TT om grannarna varit så på dom bara någon timme innan.. de visste att grannarna hade ögonen och öronen på dom.. Det skulle vara intressant att veta om det var JJ, MH och JJs pappa man sett tidigt på söndagsmorgonen, för i så fall kan de ha väntat till 5 halv 6 och sen tagit med TT i någon bil .. men då tror jag ändå att TT var död.. 😪
Senast redigerad av missy123 2022-11-01 kl. 18:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nillosov
Sjukt intressant fall, aldrig blivit så gripen i något enskilt brott som detta.
Jag tänker så här. Kan inte dunsarna som grannarna hör vara från när flickorna släpar ner T från trappan i huset?
Sen hur ljudet uppfattas i lägenheterna och i synnerhet i huvudet på de boende är en annan femma.
När sedan grannen va uppe och ringde på så var tjejerna redan nere vid bilen

Grannen berättade att dunsar var så kraftiga att deras tak skakade. Som att någon släppte något tungt 50-100 kilo på golvet.
Citera
Medlem
Känns som dom inte vill släppa dom på fri fot...
Så troligtvis har dom nåt på dom, och nåt på g
Citera
2022-11-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Angående P7 undersökning av häktad person. Om den häktade personen helt ballar ur, hotar att ta livet av sig, dunkar huvudet i väggen, vägrar medverka i förhör, skriker och stökar, kanske matvägrar eller liknande måste antagligen P7 utföras för att förhör ska kunna fortsätta.

Nej, någon sådan koppling finns ej. En p7 är ju ingen behandling i sig.
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pivvot
Jag har funderat! 😊

För det första:
Den här tråden innehåller på tok för mycket elefantskit, och vilda spekulationer. Det finns för mycket snack det finns noll bevis för. Spekulera gärna om ras/ursprung, LBGQXZWPQ, knark och annat om det finns bevis för det. Finns det inte, låt gärna bli. Jag fattar grejen, vi vill alla VETA vad som hänt, men att gissa utifrån egna preferenser är meningslöst. Vill du driva en agenda, gör det på politik, hoppas att de flesta här vill förstå vad som hänt T.
För det andra: På tok för mycket spekulationer om status på cyklar o annan fysisk bevisning. Om du inte har koll på cykeln innan kan du inte dra någon slutsats om hur den ser ut efter. Mina cyklar ser ut som skit. Lysen hänger, stänkskärmar (där de finns) är buckliga osv. Jag låser dem på olika sätt, jag ställer dem på olika sätt. ingen kan dra någon som helst slutsats av det mer än att jag skiter i mina velocipeders status. (JA! Medveten anekdotisk evidens)
För det tredje: Någon i den här tråden sa att Dunning -Kruger- effekten är stark bland många här. Kunde inte hålla med mer. Förvånar mig att ingen eftersökt om inte nån av de misstänkta inhandlat en stor frys, eller stora mängder flytande väte, eller om UFOs setts i i närheten.

Mitt försök till ett produktivt bidrag för en tråd fokuserad på fakta: Vi VET egentligen ingenting mer än att tjejen är borta. Hon har troligtvis varit i nämnd lägenhet (att hennes telefon varit där betyder inte att hon varit där, och t o m hennes telefons varande eller inte varande verkar osäker). Vi VET inte vilka som var i lägenheten. Vi VET inget mer än att några i samma hus har hört nåt som kan vara dunsar/spikande = obestämda ljud de reagerat på (vem har inte varit på en efterfest där man producerat ljud?) . Cykeln är, eller är troligen är flyttad (inga egentliga bevis för det vad jag kan se (förutom uppgifter i tidningar).
Min gissning: Har ingen! Finns för få ledtrådar för att skapa en bild av vad som hänt. Med all respekt för de som undersöker ALLT, ni gör rätt! Med noll respekt för er som bygger er ”bevisning” på ras, sexuella preferenser, eller ursprung. I statistiks mening kan det finnas nåt som stämmer, men bara för att man står med ena foten i en frys o den andra på en glödhet platta betyder det inte att man har det genomsnittligt bekvämt. Vi pratar om ETT fall, inte en kurva som beskriver ett genomsnitt!

Bra rutet här i tråden!

Har du något som du kan bidra till i denna tråden. Ja förutom gnäll...

För det du skriver om är ju inget nytt. Det vet de flesta redan ju.
Citera
Medlem
[quote=Svepps|82254682]
Citat:
Ursprungligen postat av Flagpot

Synd? Sa jag det?

Tänkte mer att det måste vara skit att fylla 20 i häktet.

Du sa det inte, nej, men...
Hursom - klart det ska va skit å fylla 20 i häktet. Men det hänger ihop med det egna konsekvens-tänket, som hon saknar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in