2021-10-19, 11:58
Bannlyst
Safello gjorde om sin hemsida till hbtq-flaggor under pride-paradsfiranden samt fyllde annonser på utländska bitcoin-forum med svarta män som hånglar med vita kvinnor, etc. Det är välkänt bland krypto -communityt att en typisk Safelloannons består av "den perfekta familjen" (svart man + vit kvinna och 2 mulattbarn som skrattar).

Undvik Safello. De har sålt sig till globohomo. Kryptovalutamarknaden består av sådana som finner globohomo motbjudande, därav ingen hausse, utan baisse. Ned med mångkulturpropagandabolaget nummer ett inom krypto: Safello.

De gick ut i svensk mainstreammedia nyligen och skröt om att de är så rumsrena och hbtq-certifierade vilket de onda vita männen och flashbackhatarna är ett bevis på. Safello gick full retard. Bra jobbat. Låt mig gissa, kvinnor, fegsvennar, inkompetensiranier och vänsterhens inom ledningsgruppen?
Senast redigerad av ApodemusSylvaticus 2021-10-19 kl. 12:24.
Citera
2021-11-06, 13:57
Medlem
Tänkte göra en utbetalning till en btc-adress men det går inte igenom? Hamnar bara på första sidan när jag bekräftat på bank-id?
Är mitt konto fryst tro?
Citera
2021-11-08, 12:12
Medlem
VARNING !!!! Varning för Safello

Denna sidan (safello ) är riktiga skojare.
Dom är super opålitliga. Bedrägliga.
Sätt inte in pengar här om ni inte vill kasta pengar i sjön.
Dom bara fryser pengar utan anledning och det har hänt både mig och även vänner .
Citera
2022-03-19, 21:34
Medlem
Tråden om Safello - [klagomål, beröm, frågor och allehanda åsikter]

Då det finns så många trådar kring Safello (kryptomäklartjänst/Exchange) så tänkte jag att en tråd relaterat till just safello är in order.

En fråga jag har är att från att företaget endast ville att man skulle swisha in för att få BTC till en vald BTC plånboksadress så har de gått över till att för att betala med Swish behöver man alltså:
Skapa ett konto -> Verifiera sig via BankID -> Swisha (Maxbelopp 5 000 kronor per betalning och 10 000 kronor per vecka, därefter behöver man ange KYC dvs ytterligare identitetskontroll) -> Få BTC till en plånbok hos Safello -> Göra uttag så måste man ange vilken plånbok man använder.

Nu kan man diskutera om hur utvecklingen gått men det är rätt uppenbart att de följer reglering mer strikt och hårt och det senaste är ju att man ska specificera i vilka syften man skickar sina BTC vidare, om det är till börskonto / egen plånbok / annat och sedan ska man ange vilken BTC plånbok man använder... även om valet att ange "other (specify)" så är det anmärkningsvärt att de listar plånböcker som ett alternativ, det räcker inte med att bara ange plånboksadress längre. I detta anseende kan det vara logiskt att crypto för företag som safello kommer börja granska plånböckerna och isolera vilka plånböcker man tillåter framöver?

I och med att BTC platformer som har plånböckerna börjar kräva KYC och identitetskontroll mer så känns det logiskt.

Nu till min fråga - Vad i denna kontroll (att ange plånbocksplatform) idag är ett mandat i relevans med lagen? Eller väljer safello att gå denna väg för att det finns ett mål för att göra detta till regel och sker detta även på de andra "Swish-To-BTC" plattformarna också, tex bt.cx ?
Senast redigerad av Itibixi 2022-03-19 kl. 21:39.
Citera
2022-03-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Då det finns så många trådar kring Safello (kryptomäklartjänst/Exchange) så tänkte jag att en tråd relaterat till just safello är in order.

En fråga jag har är att från att företaget endast ville att man skulle swisha in för att få BTC till en vald BTC plånboksadress så har de gått över till att för att betala med Swish behöver man alltså:
Skapa ett konto -> Verifiera sig via BankID -> Swisha (Maxbelopp 5 000 kronor per betalning och 10 000 kronor per vecka, därefter behöver man ange KYC dvs ytterligare identitetskontroll) -> Få BTC till en plånbok hos Safello -> Göra uttag så måste man ange vilken plånbok man använder.

Nu kan man diskutera om hur utvecklingen gått men det är rätt uppenbart att de följer reglering mer strikt och hårt och det senaste är ju att man ska specificera i vilka syften man skickar sina BTC vidare, om det är till börskonto / egen plånbok / annat och sedan ska man ange vilken BTC plånbok man använder... även om valet att ange "other (specify)" så är det anmärkningsvärt att de listar plånböcker som ett alternativ, det räcker inte med att bara ange plånboksadress längre. I detta anseende kan det vara logiskt att crypto för företag som safello kommer börja granska plånböckerna och isolera vilka plånböcker man tillåter framöver?

I och med att BTC platformer som har plånböckerna börjar kräva KYC och identitetskontroll mer så känns det logiskt.

Nu till min fråga - Vad i denna kontroll (att ange plånbocksplatform) idag är ett mandat i relevans med lagen? Eller väljer safello att gå denna väg för att det finns ett mål för att göra detta till regel och sker detta även på de andra "Swish-To-BTC" plattformarna också, tex bt.cx ?

Jag ser samma tendenser på många håll. Kontrollfreaksen gör en kraftansträngning att få kontroll även över bitcoin och krypto, så att det inte ska finnas någon möjlighet till ett finansiellt privatliv.

Jag tror att detta kommer att vara över om några år, när de flesta fiatvalutor har hyperinflaterats, banksystemet i praktiken har upphört att existera och folk har lärt att sig att använda bitcoin på korrekt vis. Redan i dag närmar sig antalet bitcoinanvändare i världen 300 000 000. Inom en relativt snar framtid kommer det att handla om miljarder användare, varpå banksystemet blir överflödigt och det tvångsmässiga och parasitiska kontrollbehovet kommer att tvingas ge vika för en ny verklighet.
Citera
2022-06-18, 08:44
Medlem
Om man läser på Avanza så framgår det att man avslutar samarbetet med Safello. Vad menas med detta? Kan någon förklara

PressmeddelandenExterna analyser

SAFELLO

REDO INGÅ SAMARBETEN NÄR REGELVERK FINNS PÅ PLATS- VD (Direkt)

2022-06-17 17:48

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Avanzas beslut att stoppa planerna på ett samarbete med Safello om kryptohandel är tråkigt, anser Safellos vd Frank Schuil.

Safello hoppas dock fortfarande kunna erbjuda kryptohandel till nätmäklarens kunder när EU:s regelverk Mica väl finns på plats, skriver Frank Schuil i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

"Redan innan avsiktsförklaringen ingicks med Avanza hade vi börjat att omdefiniera Safello Partner som nu är en tjänst, "Crypto-as-a-Service", som vänder sig till finansiella institutioner som vill kunna erbjuda krypto. Vi är med andra ord redo", skriver Frank Schuil.

Han uppger också att Safello även för dialog med andra potentiella parter, men att bolaget inte kan kommentera mer än så i dagsläget.

Sedan Safellos aktie noterades i maj förra året har kursen fallit brant. Noteringen gjordes till 13:50 kronor och på premiärdagen bytte aktien ägare till som mest 39:50 kronor.

På fredagen kostade aktien strax före stängning 4:54 kronor.

Har Safello varit för optimistiskt i sin kommunikation till marknaden?

"Många nynoterade bolag har haft det tufft på börsen i rådande klimat, framför allt tech-relaterade bolag. Vi försöker alltid att vara transparenta, balanserade och korrekta i våra uttalanden", skriver Frank Schuil.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Kommer aktien dö nu?
Senast redigerad av Sskrruvdrucken 2022-06-18 kl. 08:46.
Citera
2022-08-17, 12:52
Medlem
Deras jävla app har slutat att fungera i flera veckor redan. Vad fan händer? Har de tagit alla pengar och dragit?
Citera
2022-10-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Deras jävla app har slutat att fungera i flera veckor redan. Vad fan händer? Har de tagit alla pengar och dragit?

Farsan som inte kan något om krypto, skulle swisha pengar till ett av mina syskon när han märkte att kontot hade 0 kronor. Han hade sparat 4000 kronor i det kontot endast avsett för att swisha mina mindre syskon för mat etc..

När han gick in i banken, visade sig att det skett en swish betalning till Safello och jag undrar hur detta är möjligt?

Jag har frågat han, ingen har ringt honom, ingen har haft tillgång till hans telefon eller bankid. Ändå har man lyckats dra ut varenda krona på hans konto så att det är 0 saldo kvar?
Citera
2022-10-31, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXXAnonymousXXx
Farsan som inte kan något om krypto, skulle swisha pengar till ett av mina syskon när han märkte att kontot hade 0 kronor. Han hade sparat 4000 kronor i det kontot endast avsett för att swisha mina mindre syskon för mat etc..

När han gick in i banken, visade sig att det skett en swish betalning till Safello och jag undrar hur detta är möjligt?

Jag har frågat han, ingen har ringt honom, ingen har haft tillgång till hans telefon eller bankid. Ändå har man lyckats dra ut varenda krona på hans konto så att det är 0 saldo kvar?

Skumt, men det låter väl nästan mer som ett Swish- eller BankID-problem än ett Safelloproblem?
Citera
2022-11-01, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Skumt, men det låter väl nästan mer som ett Swish- eller BankID-problem än ett Safelloproblem?

Men det är ju Safello som dragit pengarna? Då är det ju dom som gjort utdraget.
Citera
2022-11-01, 09:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXXAnonymousXXx
Men det är ju Safello som dragit pengarna? Då är det ju dom som gjort utdraget.
Ingen kan dra pengar från ett konto utan att det godkänns, tex via Bank ID.

Jag tycker det låter som att dina farsa ändå blivit scamad. Att någon ringt honom i något påhittat ärende och sagt bett honom godkänna på sitt bank id. Sedan har han inte varit uppmärksam på att det stått "Safello" i Bank ID godkännande, istället för det som uppringaren uppgett att det handlade om.

Att din farsa är oförstående till detta kanske tyder på hur lurad han vart när han godkände.

Sorry, men det är det enda rimliga scenariot som jag kan komma på. Och dessa scenarion händer hela tiden.
Citera
2022-11-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ingen kan dra pengar från ett konto utan att det godkänns, tex via Bank ID.

Jag tycker det låter som att dina farsa ändå blivit scamad. Att någon ringt honom i något påhittat ärende och sagt bett honom godkänna på sitt bank id. Sedan har han inte varit uppmärksam på att det stått "Safello" i Bank ID godkännande, istället för det som uppringaren uppgett att det handlade om.

Att din farsa är oförstående till detta kanske tyder på hur lurad han vart när han godkände.

Sorry, men det är det enda rimliga scenariot som jag kan komma på. Och dessa scenarion händer hela tiden.

Jag tänkte hur funkar ID kapning? Om det kan vara fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in