2022-10-31, 20:44
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Du tror att 15-åriga skolelever arbetar på fritiden?

Jag tror inte. Jag VET att de gör det.
Citera
2022-10-31, 20:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag tror inte. Jag VET att de gör det.

Ytterst få gör det. Kanske någon promille av alla skolelever.
Citera
2022-10-31, 20:59
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ytterst få gör det. Kanske någon promille av alla skolelever.

Icke min erfarenhet och till skillnad från dig så gissar jag inte. Ungdomarna jag känner är väldigt flitiga på att själva finansiera både bilar, bränsle och underhåll. Min brorson arbetar till exempel under loven på ett tvätteri för att finansiera sin hobby. Han och hans vänner köper, bygger och säljer bilar med väldigt gott resultat och väldigt få av epa-ungdomarna i denna stad är finansierade av föräldrarna.

Visst finns enstaka bortskämda ungar som får allt serverat av sina föräldrar, men de hyser allt som oftast ingen som helst respekt inom epa-kulturen och är i stor minoritet.
Citera
2022-10-31, 21:12
Medlem
Citat:
Något för Skatteverket att undersöka.

TZG505 är en Scania a-traktor reggad på pappsens företag, lär ju inte ha så många sådana. Skitsmart att ställa upp i tidningen och berätta hur han tar den till skolan, när den ägs av åkeriet. Nån lär gubbsur nog att tipsa Skatteverket.
Citera
2022-10-31, 21:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Fortfarande lagligt men i praktiken skattades de bort. Traktorn i det här fallet har skatt på 10500kr nedan en vanlig epa har en skatt på ca 500kr. Till det kommer dyr diesel i mängd.

Traktorn ägs ju av åkeriet. Den används nog också av den för kortare körningar eftersom man då kan runda körtidsreglerna om man kör transporter inom 100 km från där åkeriet finns. A-traktorer behöver nämligen inga färdskrivare även om de är tunga. Har man lastbilskort med E-behörighet så får man köra så tunga släp som traktorns drag håller för.
Citera
2022-10-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
TZG505 är en Scania a-traktor reggad på pappsens företag, lär ju inte ha så många sådana. Skitsmart att ställa upp i tidningen och berätta hur han tar den till skolan, när den ägs av åkeriet. Nån lär gubbsur nog att tipsa Skatteverket.

Jag kan vara den gubbsura. Fy för fusk!

Och satans otyg att alla ska ut på vägarna! Är det svårt att cykla? Ta bussen eller använd benen!!!
Citera
2022-10-31, 21:33
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Eddie?

Heter en 15-åring i Sverige idag Eddie?

Och nu kör han en lastbil i 30 km/h?

Stackarn, han hade ingen chans alls.
Citera
2022-10-31, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Icke min erfarenhet och till skillnad från dig så gissar jag inte. Ungdomarna jag känner är väldigt flitiga på att själva finansiera både bilar, bränsle och underhåll. Min brorson arbetar till exempel under loven på ett tvätteri för att finansiera sin hobby. Han och hans vänner köper, bygger och säljer bilar med väldigt gott resultat och väldigt få av epa-ungdomarna i denna stad är finansierade av föräldrarna.

Visst finns enstaka bortskämda ungar som får allt serverat av sina föräldrar, men de hyser allt som oftast ingen som helst respekt inom epa-kulturen och är i stor minoritet.
Fruktansvärt löjligt! 😁🤐 Bosse bildoktor hade ju en åsikt om trenden, var ju inte åt det positiva. Sluta glamörsa skiten.
Citera
2022-10-31, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Verkligen inte. Vår världsunika motorkultur ska definitivt inte förstöras. Tvärtom den ska bevaras och ungarna som håller den vid liv hyllas. Globalisterna, EU och PK har förstört fullt tillräckligt som det är.

Bra inlägg men glöm helt idén om fattiglappar och vänster.

Det är den där jävla småborgerligheten och akademikerna som använder dom här trådarna för ångestreducering. Folk med prydliga trädgårdar och som själva knappt tilläts ha en cykel med fler än tre växlar under uppväxten. Toppat med griniga gamla sura gubbjävlar och vilsna unga män på högerkanten som inte begriper att det mest är dom själva som står för den "utrotning av svenskarna" dom annars tjatar om, när dom torgför ideal som bara en handfull svenskar klarar att leva upp till.

Dessutom är dom helt vilse i växellådan eftersom dom helt missat att a-traktorn blivit en statussymbol även på Lidingö etc bland folket dom knäböjer inför.

Bara du korsläser inläggen här inne så ser du med all önskvärd tydlighet att det är samma högskoleutbildade högersympatisörer, gringubbar och förvirrade unga män i alla dom här trådarna om hundar, a-traktorer och allt annat man anser är wt och inte fint nog.

Skit påre!
Citera
2022-10-31, 21:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Saken är ju helt bisarr men för den med svensk lag bekante innebär den ingen förvåning. Sånt här händer hela tiden. De här lagarna som reglerar detta har ju snurrat runt i remiss-karusellen i månader eller år och det har stöts och blötts bland jurister och politiker.

De har verkligen stirrat sig blinda på hastigheten. De kanske borde haft med en fysiker istället som kunde förklara att det är massa gånger hastighet som spelar roll? Då kanske vi inte hade haft en femtonåring utan relevant utbildning bakom spakarna på den här tio ton tunga lastbilen.

Man undrar ju också hur i helvete han kan ställa upp i tidningen. Det enda folk tänker är "hur fan kan de vara så korkade?". Man häpnar ju över pappans dåliga omdöme. Men det sjukaste måste vara att pappan inte alls verkar förstå det utan helt oförblommerat ställer sin pojk framför lastbilen och låter Expressen fota. Det är nog inte bara lastbilen som är försedd med begränsning.
Citera
2022-10-31, 21:54
Medlem
Bertil85s avatar
antagligen en rik farsa som reggar om den när eddie fyllt 18.
Citera
2022-10-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DN-journalisten
Skit påre!

Ditt alias och din kommentar till mitt inlägg lever i en fin symbios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in