2022-10-31, 12:46
  #61
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Min dotter ska få en dumper truck som a-traktor

Fast en dumper är normalt registrerad som tung terrängvagn och den kräver som lägst B-behörighet
Citera
2022-10-31, 12:49
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Varför då? Man får ju köra en jordbrukstraktor som väger lika mycket?

Vilket är skogstokigt det också. Bonden får bidrag för att anställa myndiga traktorkörare.
Citera
2022-10-31, 12:54
  #63
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Varför då? Man får ju köra en jordbrukstraktor som väger lika mycket?

Jag skulle ju inte direkt jubla om det var 15-åringar på min sons skola som skulle backa ut från parkeringen med så tunga fordon bland eleverna vid skoldagens slut…
Citera
2022-10-31, 12:56
  #64
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Fast fordonet som syns på bilderna är väl ingen riktig långtradare? Det är väl en s.k trailer, alltså en "dragbil" med påhängt släp.

Det är möjligt att jag använder begreppet långtradare fel, är inte insatt i den branschen. Hur som helst, han blir säkert en bra lastbilsförare i framtiden när han har ett riktigt körkort och kan börja jobba.
Citera
2022-10-31, 12:59
  #65
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Nu vet inte jag var du drog den slutsatsen ifrån det jag skrev men jag håller med dig, det är kul att svenska ungdomar har bilintresse.

Dock tycker jag inte de är redo att köra bil även om bilarna framförs i 30. Vilket dom sällan gör.

Se bara hur många olyckor dom är involverade i.

Näe, dom får hålla sig till moppe tills dom blir 18.

Fast 18 åringar i 740 turbo är inblandade i ungefär lika mycket olyckor som traktorförarna...

LL
Citera
2022-10-31, 13:08
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det pappa som betalar dieseln? Bortskämda snorunge. Gör om lagen och förbjud alla satans A-traktorer.

Om det är bilen på bilderna jobbade väl den bilen i Eddies pappas åkeri tidigare. Så pappas företag betalar nog en hel del av dieseln, reparationen och prylar till Eddies traktor. Försvinner ju liksom lätt i mängden i bokföringen i ett åkeri.
Citera
2022-10-31, 13:09
  #67
Medlem
Davalrofs avatar
Har en ganska impopulär teori.

En faktor till att olyckorna ökat med 250% eller vad det nu är har att göra med att det idag är barn till smårika medelsvenssons som förser sina halvt obegåvade ungar utan intresse med motorstarka dyra personbilar t ex Audi A6, BMW 520, Porsche Cayenne, Mercedes E-klass mfl och sedan ska dom fräsa runt i 100-150 knyck.

Nä varför inte tillbaks med dubbla lådor och stum bakaxel då vill bratsen hellre ha skjuss av mor och far och de intresserade ungdomarna som vill och kan lära sig skruva och köra bättre än gnällande medelsvensson kan fortsätta med sitt liv.

Eddie i en lastbil är inte en del av detta problem.
Citera
2022-10-31, 13:11
  #68
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Om det är bilen på bilderna jobbade väl den bilen i Eddies pappas åkeri tidigare. Så pappas företag betalar nog en hel del av dieseln, reparationen och prylar till Eddies traktor. Försvinner ju liksom lätt i mängden i bokföringen i ett åkeri.

Något för Skatteverket att undersöka.
Citera
2022-10-31, 13:16
  #69
Medlem
Hussefars avatar
Var tvungen att kolla datumet i artikeln.

Tänkte att den artikeln säkert är från första april men icke... Det här är ju bara galenskap.
Citera
2022-10-31, 13:21
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Problemet är att senaste lagändringen har gjort att det har spårat ur med a traktorer samt tillskottet av ''mopedbilar''.
Fler olyckor där ungdomar dör samt köer i trafiken.
Bor du på landet så är det mindre kul att hamna bakom en EPA traktor klockan halv 7 på morgonen med flera andra bilar som försöker köra om på en krokig väg med mycket mötande trafik när folk ska till jobbet

De fyller ingen nytta, ungdomarna kan lika gärna vänta 2-3 år och lägga pengarna på ett riktigt körkort och uppleva riktig bilkultur där man faktiskt tar sig någonstans.

Jag vågar nog påstå att dom fyller en minst lika stor nytta som tex elsparkcyklar som är 4ggr farligare enligt 2021 års statistik från transportstyrelsen.

Sen måste man även ta hänsyn till att a-traktorerna får ta en del av alla dom olyckor som har med omoget trafikbeteende att göra som annars hade hamnat på bilsidan. Nu blir effekten tvärtom att a-traktorförarna har ett mer moget trafikbeteende när dom kliver över till bil.

Framförallt i mindre samhällen där kommunaltrafik saknas helt fyller dom stor nytta inte minst för föräldrarna.

Sen fyller dom en, i en del fall ovärderlig, nytta på det sociala planet genom att också vara ett intresse och hobby som ibland kan vara helt avgörande för om en 16åring ska ramla in i destruktivitet eller inte.

Det är också ett intressen där människor möts utan större hänsyn till bakgrund, samhällsklass etc.

Men det kanske bara är i städerna vi ska ha den typen av inkluderande mångfald som PK vurmar för med hiphop-festivaler etc?

Är man med i dom här trådarna och hetsar mot a-traktorer, blandrashundar, Ullared, dansband och allt annat som anses hillbilly/wt, av framförallt urbaniserade akademiker och konservativa gamla gringubbar, är man också indirekt med och stöttar PK i deras agenda att utrota all svensk kultur som inte passar in hos den globaliserade medelklassen. Eller rättare sagt man är förmodligen själv ett litet PK-hjon.

Sen håller jag med om att nuvarande regelverk är tokigt. Men det löser man enkelt genom att återgå till att hastigheten spärras på ett sätt som är svårare att manipulera. Att lägga ett tak på hur hög effekt ursprungsbilen får ha. Samt att SD förhoppningsvis håller sitt vallöfte och jobbar för att hastighetsgränsen höjs till 45.
Citera
2022-10-31, 13:24
  #71
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Men har dock tätat det där idiotiska hålet, eftersom man på B-körkort utfärdade efter 1996 inte får framföra fordon med totalvikt över 3500 kg.

Vansinnet med A-traktorer fortgår alltjämt.

Jag vet men jag tog mitt kort innan -96.
Håller med om att det är vansinne med A-traktorer och framförallt mopedbilar som saknar all form av säkerhet.
Citera
2022-10-31, 13:29
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davalrof
Har en ganska impopulär teori.

En faktor till att olyckorna ökat med 250% eller vad det nu är har att göra med att det idag är barn till smårika medelsvenssons som förser sina halvt obegåvade ungar utan intresse med motorstarka dyra personbilar t ex Audi A6, BMW 520, Porsche Cayenne, Mercedes E-klass mfl och sedan ska dom fräsa runt i 100-150 knyck.

Nä varför inte tillbaks med dubbla lådor och stum bakaxel då vill bratsen hellre ha skjuss av mor och far och de intresserade ungdomarna som vill och kan lära sig skruva och köra bättre än gnällande medelsvensson kan fortsätta med sitt liv.

Eddie i en lastbil är inte en del av detta problem.

Det där var en intressant teori och den stöds ju faktiskt av att det i alla tider varit en stor del av a-traktorerna /epa-traktorerna som varit manipulerade och gått exakt lika fort som ursprungsbilen dom varit byggda av.

Förr var dessutom dessa fordon avsevärt farligare och svårare att bemästra i högre hastighet i och med den äkta epa-traktorns korta hjulbas och stumma (ofjädrade) bakaxel.

Sen undrar jag om olyckslarmet för fordonstypen tar hänsyn till den explosionsartade ökningen av a-traktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in