2022-10-31, 18:47
Medlem
I brist på ledtrådar slänger jag ur mig en av, en miljon, teorier.
Grannen, mannen, några hus bort på andra sidan vägen, som har ett barn med samma namn som sig själv har en röd audi och är dömd för något slags brott. Han sitter i styrelsen för nån halleluja-förening för utstött folk som håller till på en avlägsen gård i fifflekull. Kanske finns bra gömställen däromkring om man känner till gården väl.
Citera
2022-10-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Det handlade specifikt om Vetlanda kommuns förråd. Av någon anledning, och det är visserligen konstigt, så finns hans namn kopplat till ett förråd på Upplandavägen 18, grannfastigheten till platsen där hans arbetsplats har sitt kontor. Men Upplandavägen 18 är alltså centralförrådet för Vetlanda kommuns gatuavdelning.

Som jag skrev i ett annat svar så utesluter jag inte att han blivit inblandad på något vis, men jag tror det är mer realistiskt att det då finns en koppling till gården.

Ah, bra. Då är vi "on the same page".
Citera
2022-10-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Hur kan du vara säker på att Vetlanda posten vet vad konflikten handlar om?

Kan ju va så att ingen har upplyst tidningen om vad konflikten rör sig om.

Jag tror att tidningen vet om det. Jag tror till och med att vännerna har snackat med SR om det i denna sändning. Jag vill faktiskt tro att ingen media vill rapportera om vad bråket handlade om innan de vet med 100% säkerhet om och hur det hört samman med Toves försvinnande eftersom det antagligen innehåller antingen ganska personliga detaljer eller kanske inkriminerande påståenden som skulle kunna ses som förtal. Tror ingen journalist i detta läget vill vara den som blir känd inom kåren som gjorde sig skyldig till förtal på småtjejer. Jag menar inte att journalister är moraliskt fulländade (tror snarare raka motsatsen) men jag tror att detta är en ganska känslig gräns som få är villiga att riskera sin karriär för.
Citera
2022-10-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Spännande! Som jag antydde i ett inlägg nyss, tycker jag att lokalpressen har skött det här skitdåligt. Okej, jag är inte prenumerant så jag kan inte lusläsa artiklarna. Men det som citerats i tråden är ju mest upprepningar från annan media.
Håller helt med, de hade ju sin chans här att bli den riktiga, pålitliga och lokala källan men inte nu heller. Citerar riksmedia i allt som skrivs. Var likadant efter knivattacken. Det enda de kan är att skriva milslånga artiklar om eldsjälar på landsbygden.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andsved
Helt rätt!!! Har du barn själv??

Om inte så förstår du inte.

Jag har både barn och barnbarn. Och en av mina barn var tyvärr drogberoende och dog under "oklara omständigheter".

Så jag har en del erfarenheter.

Jag har hjälpt mitt drogberoende barn med lite olagligt faktiskt, för nöden har ingen lag, och hade hen fått adekvat vård/hjälp av samhället så hade jag aldrig gjort det. Men det var ingen människa som skadades eller mördades, det var i storleksordningen förvara några tabletter, typ.

Men jag skulle aldrig täcka upp för mord eller hjälpa till med kroppen, nej.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Kikade på ett gammalt dagboksblad från styckmordet i Boden där det var många omhäktningar. Mönstret där är följande:
Framställan om förlängning av åtalstid (det jag lite slarvigt benämnde begäran) inkommer dagen innan häktningstiden går ut. Tingsrätten kallar parterna samma dag som framställan kommer in (någon gång sker det dagen efter). Dagen därpå hålls häktningsförhandling.

När går häktningstiden ut? Dvs, när bör en sådan framställas inkomma till tingsrätten?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Två saker som stör mig...
1) Tjejerna bråkar inne på Nöjet. Står kvar utanför 50 min efter stängning och först då bestämmer sig för att gå hem till J's jägenhet för att prata ut.
Vad finns det mer att säga som inte blev sagt på dessa 50 minuter?

2) Sista samtalet/röstmeddelandet. Var T inomhus eller utomhus? Borde kunna avgöras av bakgrundljud!
Kanske behövde låna toaletten? och då passade JJ o ev MH smida planer
Citera
2022-10-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myday1997
Nu blir jag förvirrad. Det verkar finnas fler dammar som kallas kvarndammen? För den vid rastplatsen heter Kvarndammen. Föreda kvarndamm, men benämns också som bara kvarndammen på Google Maps och fiske.se

I Vetlanda så är det dammen vid JJs lägenhet som heter/kallas Kvarndammen.
Den vid rastplatsen heter/kallas Föreda kvarndam.
Citera
2022-10-31, 18:52
Medlem
Undrar hur det gick med att försöka bekräfta uppgifterna idag om att JJ MH satt i bilen vid Illharjen på söndagen och vilken tid ………. :/ :/ ….
∞ToveSkaHem!
Citera
2022-10-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låst artikel, men som det verkar tar det flera dagar att tömma den.
Från ingressen:

"I fredags startade den stora sänkningen av Föredadammen i Vetlanda kommun. Syftet är att hitta något som kan kopplas till 21-åriga Toves försvinnande den 16 oktober.

Det är ett varsamt arbetet som kommer att pågå under flera dagar. Det är bland annat viktigt att inte skada öringen som leker och att inte skapa översvämning.
"

Någon som vet hur det ser ut nu och hur lång tid det kommer att ta?

Åkte förbi idag, nivån har sjunkit rätt rejält, större stenar osv har börjat komma fram. Men har för mig att dem sa att det skulle vara klart först på fredag.
Citera
2022-10-31, 18:53
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Mediabevakningen har varit ovanligt låg sett till att två unga tjejer är häktade på sannolika skäl för människorov på en tjej i liknande ålder som fortfarande är försvunnen efter två veckor. Vi har aldrig tidigare i Sverige haft ett sånt fall med liknande gärningsmän.

Man ser att engagemanget från allmänheten är högt i detta fall, och denna tråd har på 10 dagar nått över 1000 sidor som är något slags rekord på FB. Men ändå rätt så tyst från media.

Jag får inte riktigt ihop det. Har vi blivit immuna mot fall där unga kvinnor försvinner? Hade detta fall fått enormt med uppmärksamhet för 5-10 år sen? Har det tillkommit nån ändrad praxis för media sen dess?

Där har du definitivt en poäng, fallet är så ovanligt att det borde skrivas spaltmeter om det.

Engagemanget från allmänheten tyder väl på att vi inte blivit immuna. Men media har ju förändrats en hel del med sociala medier, click baits osv. Men jag avstår att analysera hur rapporteringen hade varit för 10 år sen. Har inte tillräcklig koll helt enkelt!
Citera
2022-10-31, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Denna äldste broder, som är utbildad inom bygg, har han varit med och renoverat badrummen i fastigheten, haft en skåpbil utanför? Tänkte på lådan som är borta...

Vad är det för låda som är borta. Jag måste missat det bland alla inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in