Citat:
Ursprungligen postat av
BillBass
Såna här anmärkningar tycker jag dyker upp i varje tråd, oavsett nivå på mediebevakning. Dock är jag böjd att hålla med i det här fallet. Visst, det är oftast någon artikel per dag i riks/lokalmedia, men de hamnar snabbt långt ner i flödet. Kanske beror det delvis på att Wilma (så även Lisa H) bara var 17. Sen verkar ju lokalpressen vara helt oförmögna att bedriva kriminaljournalistik och det kan nog påverka (P4 Jönköping har dock kommit med ett och annat vettigt).
Mediabevakningen har varit ovanligt låg sett till att två unga tjejer är häktade på sannolika skäl för människorov på en tjej i liknande ålder som fortfarande är försvunnen efter två veckor. Vi har aldrig tidigare i Sverige haft ett sånt fall med liknande gärningsmän.
Man ser att engagemanget från allmänheten är högt i detta fall, och denna tråd har på 10 dagar nått över 1000 sidor som är något slags rekord på FB. Men ändå rätt så tyst från media.
Jag får inte riktigt ihop det. Har vi blivit immuna mot fall där unga kvinnor försvinner? Hade detta fall fått enormt med uppmärksamhet för 5-10 år sen? Har det tillkommit nån ändrad praxis för media sen dess?