2022-10-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
När vet de om det är Tove? Och vem är det då hon pratar med.. detta fallet blir mer och mer konstigt för varje dag som går.. 🤯

Den filmen avfärdades typ en timme efter den kom upp. Det är två väninnor som blir upphämtade av en pojkvän till en av väninnorna. Inget med Tove att göra enligt polis. Samt media som snabbt drog tillbaka.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Hur kan du vara säker på att Vetlanda posten vet vad konflikten handlar om?

Kan ju va så att ingen har upplyst tidningen om vad konflikten rör sig om.
Men vad för journalister har de på tidningen? De bor arbetar i Vetlanda och vet inget? Måste vara de sämsta journalister på jorden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon till höger om bilen liknar tove iaf

Personerna på filmen har trätt fram, och har inget med försvinnandet att göra. Läs tråden.
Citera
2022-10-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Av nyfikenhet. Är ni båda överens om att det är uteslutet/osannolikt med pappa överhuvudtaget eller bara kombinationen med Vetlanda kommuns förråd?

Det senare må vara en sak. Men eventuell inblandning i bortforsling/undanröjning av kropp och bevis utesluter jag verkligen inte.

Det handlade specifikt om Vetlanda kommuns förråd. Av någon anledning, och det är visserligen konstigt, så finns hans namn kopplat till ett förråd på Upplandavägen 18, grannfastigheten till platsen där hans arbetsplats har sitt kontor. Men Upplandavägen 18 är alltså centralförrådet för Vetlanda kommuns gatuavdelning.

Som jag skrev i ett annat svar så utesluter jag inte att han blivit inblandad på något vis, men jag tror det är mer realistiskt att det då finns en koppling till gården.
Citera
2022-10-31, 18:43
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Okej. Då vet jag att det scenariot är möjligt. Tack

Kikade på ett gammalt dagboksblad från styckmordet i Boden där det var många omhäktningar. Mönstret där är följande:
Framställan om förlängning av åtalstid (det jag lite slarvigt benämnde begäran) inkommer dagen innan häktningstiden går ut. Tingsrätten kallar parterna samma dag som framställan kommer in (någon gång sker det dagen efter). Dagen därpå hålls häktningsförhandling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Hur kan du vara säker på att Vetlanda posten vet vad konflikten handlar om?

Kan ju va så att ingen har upplyst tidningen om vad konflikten rör sig om.

Och skulle dom veta så tror jag inte att det är särskilt rätt att skriva om när MGM är just ”bara” misstänkta. När ev åtal väcks och eller en dom faller då kan det nog skrivas om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Kikade på ett gammalt dagboksblad från styckmordet i Boden där det var många omhäktningar. Mönstret där är följande:
Framställan om förlängning av åtalstid (det jag lite slarvigt benämnde begäran) inkommer dagen innan häktningstiden går ut. Tingsrätten kallar parterna samma dag som framställan kommer in (någon gång sker det dagen efter). Dagen därpå hålls häktningsförhandling.

Tusen tack för snabb efterforskning.
Citera
2022-10-31, 18:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Tror ni dom kommer bli omhäktade.?
Ja det tror jag, men bara en vända till. sen kanske de släpps på fri fot med punkt markering
Citera
2022-10-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Mediabevakningen har varit ovanligt låg sett till att två unga tjejer är häktade på sannolika skäl för människorov på en tjej i liknande ålder som fortfarande är försvunnen efter två veckor. Vi har aldrig tidigare i Sverige haft ett sånt fall med liknande gärningsmän.

Man ser att engagemanget från allmänheten är högt i detta fall, och denna tråd har på 10 dagar nått över 1000 sidor som är något slags rekord på FB. Men ändå rätt så tyst från media.

Jag får inte riktigt ihop det. Har vi blivit immuna mot fall där unga kvinnor försvinner? Hade detta fall fått enormt med uppmärksamhet för 5-10 år sen? Har det tillkommit nån ändrad praxis för media sen dess?

Mediebevakningen är det nog inget fel på. Problemet för dom är att dom har inget nytt att skriva om. Dom har ju t.o.m intervjuat skolelever på T skola som fått berätta hur ledsna och oroliga dom är.

Flera medier har ringt runt till anhöriga och kompisar för att fiska information. Men att motivet inte sipprat ut är ett mindre mysterium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Den filmen avfärdades typ en timme efter den kom upp. Det är två väninnor som blir upphämtade av en pojkvän till en av väninnorna. Inget med Tove att göra enligt polis. Samt media som snabbt drog tillbaka.

Jaha tack för info.. polisen verkar ha kört fast helt, 2 tysta tjejer, ingen kropp eller telefon hittad, 😪
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Men vad för journalister har de på tidningen? De bor arbetar i Vetlanda och vet inget? Måste vara de sämsta journalister på jorden

Journalisterna på tidningen är som de flesta andra lokalreportrar, inte direkt vana vid att gräva fram uppgifter. Och det har inte blivit bättre sedan Vetlanda-Posten blev mer av en lokal upplaga av Jönköpings-Posten.
Citera
2022-10-31, 18:47
Medlem
Angående er diskussion om mediabevakningen och huruvida den blivit sämre så tror jag snarare att svaret är att pressen blivit bättre på att istället för att skapa nya artiklar hela tiden något nytt sker istället uppdatera en befintlig artikel.

Om ni tittar på de större tidningarna så har de ju gjort tidslinjer för T-fallet som uppdateras kontinuerligt så fort något nytt kommer in.

Så var det inte förr... Då gjorde man en liten notis hela tiden något nytt kom in och därav att vi upplever det som att det var en bredare mediabevakning förr.

Tittar man på hur otroligt lite fakta det egentligen finns i det här fallet och hur mycket energi och fakta media faktiskt vaskat fram kring fallet och presenterat så skulle jag snarare säga tvärtom att de stora tidningarna bevakat mer än tidigare.

Om ni ska kritisera/ifrågasätta något skulle jag isf snarare orientera mig mot varför polisen har kommunicerat så lite med allmänheten kring det här fallet och varför man inte tagit mer hjälp av allmänheten kring eventuella observationer.

Jag tolkar allt det här som att man faktiskt inte har en klar bild alls av vad som har skett och det skulle inte förvåna mig helt om man omhäktar J och M, men inte har några direkt nya grunder för det mer än att man vill säkerställa den information man har fått fram.

Såvitt jag har märkt så har man inte gjort några nya husrannsakan eller andra nya direkt koncentrerade sök med polisens tekniker utan fortsätter av någon anledning metalldetektra i den där dammen av någon anledning. Det får en ju ganska lätt att komma till slutsatsen att polisen kanske inte har något annat mer konkret tips än att leta där. Vart det tipset då kommer ifrån vet vi ju inte, men det framstår ju som att man iaf inte har hittat något av värde där än och jag förmodar att man snart har sökt igenom den dammen tillräckligt och får ge upp det projektet.

Blott min syn på saken...
Senast redigerad av linakova 2022-10-31 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in