2022-10-31, 00:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Jag har inte gjort något påhopp mot dig, det var du som kommenterade mitt inlägg.

Nej du gjorde inget påhopp, men det var inte dig jag avsåg heller. Det var andra i kommentarsfält på nätet. Du får läsa lite noggrannare.

Citat:
Det är bättre att ekonomiskt bistånd eller liknande betalar de som inte har råd att betala sin elräkning, jag var mest frustrerad på de som säger att de inte har råd att betala räkningen och använder det som argument. Det finns lösningar för de enstaka fallen.

Elsituationen är ett problem som politikerna inte förstått skulle kunna uppstå. Jag vill påstå att det är en extremsituation.

Citat:
Nu har ju i och för sig Svenska kraftnät en utbyggnadsplan när det gäller transmissionsnätet fram till år 2030. Är lite nyfiken hur planen ser ut(som inte presenteras i detalj). Såhär står det på deras hemsida:

Processen för att bygga en ny elförbindelse kan ta upp till tio år och består av omfattande utredningsarbete, myndighetsdialog, samrådsprocess, tillståndshandläggning och byggarbete
https://www.svk.se/utveckling-av-kra...nadsprocessen/

Vad jag sett är det väl genomförandetiden till 2036 innan de är klara. Det här är ju något de borde ha gjort löpande.

Citat:
Min reflektion är: Jag tror på det när jag ser det. Och nu går en massa pengar tillbaka till människor som förlänger lidandet. SVK kommer säkerligen få lika mycket pengar nästa år om inte mer, alltså ett saftigt lån ifrån medborgarna till något som vi inte vet när eller hur det blir av.

Min syn på saken är att politikerna och dess rådgivare inte ens förstått vad som krävs för ett fungerande elkraftsystem. De har babblat på om visioner med grönt och hållbart samtidigt som de gjort stora och inte återvinningsbara ingrepp i ett system som en gång var i världsklass. Merkel har ju gjort samma sak i Tyskland och EU har infört en marginalprissättning för att grön energi ska få maximal ersättning.

Nu börjar det gå upp hos de flesta politikerna, utom MP och C, att grön omställning måste få ta tid och inte kan hastas fram. Tyvärr har de ju fört tillbaka förutsättningarna till tiden innan elkraftsystemet stod klart.
Citera
2022-10-31, 00:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu vet jag inte hur förbrukningen och priserna var före och efter deras högkostnadsskydd infördes. I Sverige har vi ju alltid kunnat försäkra oss mot höga/ojämna priser genom att teckna fast elavtal den möjligheten kanske inte existerar i Norge?

Nu talar du ju emot dig själv. Fast pris är ju ett incitament att inte spara.

Citat:
Jag är övertygad om att vi skulle införa ett högkostnadsskydd så skulle alla slå på sina uppvärmda garageuppfarter, pooler och utespan igen och leva som om det inte fanns någon elkris då någon annan betalade den.

Varför skedde inte detta under alla år med lågt elpris då? Det är ju bara de senaste 12 månaderna det varit högt.
Citera
2022-10-31, 00:42
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Elsituationen är ett problem som politikerna inte förstått skulle kunna uppstå. Jag vill påstå att det är en extremsituation.

Extremsituation när det gäller vilken aspekt? Extremt så till vida att priset är extremt högt, eller att det är en extremsituation för befolkningen? Jag tror man måste skilja på dessa saker.

Det finns länder i Europa som har betydligt värre elpriser än oss, Storbrittannien, Irland, Tyskland exempelvis. Det är väl bara Södra Europa där situationen ser bättre ut.

Citat:
Vad jag sett är det väl genomförandetiden till 2036 innan de är klara. Det här är ju något de borde ha gjort löpande.
Ok när de skriver att utbyggnadsprocessen "kan ta upp till 10 år" i artikeln jag länkade till tänker jag mig kring 2030, men det kommer förmodligen ta längre tid.

Citat:
Min syn på saken är att politikerna och dess rådgivare inte ens förstått vad som krävs för ett fungerande elkraftsystem. De har babblat på om visioner med grönt och hållbart samtidigt som de gjort stora och inte återvinningsbara ingrepp i ett system som en gång var i världsklass. Merkel har ju gjort samma sak i Tyskland och EU har infört en marginalprissättning för att grön energi ska få maximal ersättning.
Marginalprissättning är nödvändigt för "grön energi" som t.ex Vindkraft och solenergi. Det skulle inte funka om inte det sista priset innan budgivningen tar slut också blir priset för samtliga kWh då det helt plötsligt kan sluta blåsa eller bli molnigt. Överlag är marginalprissättning det bästa prissättningen på marknaden. Det blir fördelaktigt för kraftbolagsproducenten, men kraftbolaget som köper kan ju också göra strategiska val t.ex att spara vattenmagasin m.m när vindkraft är som billigast.

Annars håller jag med, det har varit många olika visioner. Först är visionen att göra sig av med kärnkraften, sedan är visionen att energin ska bli "grön". Båda lika ogenomtänkta. Visionen när det gäller det svenska kraftnätet verkar inte ha existerat överhuvudtaget. Kärnkraft har ju till stor det försörjt södra Sverige med elektricitet.
Citat:
Nu börjar det gå upp hos de flesta politikerna, utom MP och C, att grön omställning måste få ta tid och inte kan hastas fram. Tyvärr har de ju fört tillbaka förutsättningarna till tiden innan elkraftsystemet stod klart.
Så är det. Men det är lite positivt att Barsebäck Kraft AB nu verkar vara intresserade av att bygga ett nytt kärnkfraftverk. Det kommer dock ta lång tid innan så sker, om det sker. Förhoppningen är väl att politikerna lärt sig en läxa, men med MP/C är det högst osannolikt.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2022-10-31 kl. 00:54.
Citera
2022-10-31, 01:33
Medlem
Citat:
Så du menar att om en lägger sina pengar på solceller o bergvärme och grannen lägger sina pengar på en Thailandsresa istället så skall han få stöd för att han får högre elräkning? Hur tänker du då?

Ingen människa väljer mellan en resa och solceller samt bergvärme. Många pensionärer har inte råd med dyra resor och definitivt inte svindyr bergvärme och solceller.
Med tanke på den extrema prisökningen på el men även drivmedel samt inflationen så förtjänat dessa ekonomisk hjälp.
De som haft råd med bergvärme och solceller klarar sig uppenbarligen helt okej dels genom lägre energiförbrukning men även köpkraften att investera betyder att dessa inte ståt på gränsen till att falla.
Frågan är varför du är avundsjuk på gamla människor i hus som inte har råd med bergvärme, de riskerar att råka väldigt illa ut i dessa tider.
Citera
2022-10-31, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Visst har du rätt om att det är S+MP som drev upp den idiotiska inblandningen av biobränsle till absurda nivåer. Under valrörelsen hörde jag bara löften om att inblandningen skulle sänkas rejält så att bränslepriserna skulle gå ner kraftigt. 2024 nämndes aldrig under valrörelsen.

Vi får nog vara glada att sossarna plus MP inte styr Sverige längre för då hade inga sänkningar varit aktuellt snarare höjningar.
Att då vänta till januari 2024 är bättre än ingenting, sossarnas och MP:s idioti korrigeras inte på några veckor det tar ju år att reparera skadan.
Citera
2022-10-31, 01:45
Medlem
Citat:
Ja, jo dom som har installerat solceller och bergvärme har också fått lite stöd men det stödet har alla nytta av i ~30år framåt i tiden p.g.a minskad elförbrukning = lägre elpris för alla. Dom som får dagens elstöd kommer med största sannolikhet inte använda dom för energieffektivisering utan bränner dom pengarna på ytterligare en resa till Thailand (vad har vi för nytta av det)

Frågan är var gör stödet mest nytta?

Varför skulle alla åka till Thailand, du har ju snöat in fullständigt och kan inte greppa logik.

Ska du inte gnälla över bidrag till solpaneler eller är det okej då.,
Du verkar inte heller begripa att situationen är extrem med så kraftiga prisökningar på el.

Dessutom så har ju dessa summor som ska delas ut redan betalats ut av konsumenter genom extrema överpriser i cirka ett år.
Citera
2022-10-31, 01:49
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Ingen människa väljer mellan en resa och solceller samt bergvärme. Många pensionärer har inte råd med dyra resor och definitivt inte svindyr bergvärme och solceller.
Med tanke på den extrema prisökningen på el men även drivmedel samt inflationen så förtjänat dessa ekonomisk hjälp.
De som haft råd med bergvärme och solceller klarar sig uppenbarligen helt okej dels genom lägre energiförbrukning men även köpkraften att investera betyder att dessa inte ståt på gränsen till att falla.
Frågan är varför du är avundsjuk på gamla människor i hus som inte har råd med bergvärme, de riskerar att råka väldigt illa ut i dessa tider.
Dessa människor är en minoritet som kan hjälpas på annat sätt. Att betala tillbaka denna avgift till en majoritet för att elräkningen svider lite håller inte. Pengarna är öronmärkta för underhåll och utbyggnad av transmissionsnätet, vilket i längden kommer ge billigare el. Ingen el blir billigare utav att man inte gör någonting. Nästa år kommer Svenska Kraftnät "låna" pengar igen om ingenting ändras, av exempelvis pensiönärer som du nämner. Hur blir situationen för pensionärer på marginalen bättre av att pengar flyttas runt mellan konsument och Svenskt kraftnät? I slutändan får konsumenten betala för att ingenting görs.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2022-10-31 kl. 01:57.
Citera
2022-10-31, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Vi har inte sett det än!
Man gick till val på en kraftigt sänkning av bränslepriset. Men detta blåser man sina väljare på.

Dessutom skulle de hjälpa till med de höga el-priserna. Det ser också ut att bli ett stort skämt.

Den här regeringen börjar inte bra, och det kommer att straffa dem hårt.

Nej man hat inte blåst väljarna tror du att sossarnas och MP:s idioti går att korrigera på en vecka?
Sänkningen kommer 2024 och alternativet med de rödgrön hade varit en höjning under 2023 och 2024, vad tror du hade hänt då med inflationen? Risk för hyperinflation.

Men du verkar ju mest bedriva propaganda och ljuga för de rödgrönas räkning. Bittrare förlorare var det länge sedan man såg.
Citera
2022-10-31, 01:57
Medlem
Citat:
Jag skulle väl vilja påstå att dom har varit supersnabba med att ta fram ett elstöd (eller rättare sagt anamma det stöd som S bad Vattenfall ta fram) Att få tillbaka 16000kr (vanlig villa i södra Sverige) är väl en början, sedan får vi se vad elpriserna blir i vinter (oktober var lägre än förra året så det kanske inte blir så farligt som alla tror)

Vad gäller bränslepriset så är det väl helt i linje med miljömålen.
Högt pris = vi kör mindre = mindre utsläpp = bättre för miljön vad är fel på det?

Du vet att jordbruket använder diesel och lastbilar som levererar våra varor går på diesel så höga bränslepriser driver på inflationen och sätter oss alla på pottkanten för att 10 miljoner människor enligt somliga ska rädda världen, det är fullständig idioti. Blir världen bättre om svenskar blir fattigare?
Vi räddar varken miljö eller klimat utan driver fram en djup ekonomisk kris.
Citera
2022-10-31, 02:06
Medlem
Citat:
Det kan så vara framtiden får utvisa det. Det har dock alltid över tid varit billigare att ha rörligt pris så rent rättvisemässigt är det bra om dom som bundit sitt pris tjänar lite på det då och då.
Det finns som jag ser det två fungerande sätt att budgetera elkostnaden över ett år. Antingen har man fast pris och vet vad det kommer att kosta eller har man rörligt pris och har en buffert för de månader kostnaden överstiger det budgeterade. Det senare är att föredra då man tjänar på det i längden...

Buffert, elen har för många i södra Sverige stuckit från 2000 kr till 12 000 kr per månad vintertid, du verkar ju inte begripa det absurda i det, detta är inte en normal situation.

Har du en buffert för prisökningar på 600% på el, bränsle, mat och lån? Men du sitter väl med en buffert på 70 000 kr per månad.
Citera
2022-10-31, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Är du dum i hela jävla huvudet? Det är vår natur som förstörts för att vi ska kunna ha våran el att ni efterblivna bönder inte velat göra det är inte vårat fel... våran infrastruktur här i norr skulle behövas byggas om men de skiter regeringen i... men isåfall bör ju rimligtvis vi få billigare bränsle då avstånden här emellan är sjukt mycket längre än det ni har där nere i söder... men det är det inte heller något som politikerna bryr sig om... jag säger väl som ni efterblivna söderbor säger passar det inte får ni väl ta och flytta... inget som stoppar er.

Är det någon som är dum i huvudet så är det du din avunsjuka jävla bonnläpp. Eran natur sen när blev det eran natur? Ni äger inte marken där uppe.
Vad yrar du om vill du lägga ner vattenkraften och gruvdrift nu?
Kryp tillbaka under din sten.
Citera
2022-10-31, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
S regeringens förslag:
"Regeringen vill införa ett högkostnadsskydd för elpriser som riktar sig till både hushåll och företag. Det handlar om cirka 60 miljarder kronor som ska komma från flaskhalsintäkter. Svenska kraftnät ska ta fram ett förslag på utforningen av stödet, som sedan måste godkännas av Energimarknadsinspektionen."

Det blev ett fiasko från nuvarande regering.

Citat ut DI:
"Professorn totalsågar elstödet: ”Uppenbart skitsnack”
John Hassler, professor i makroekonomi, är starkt kritisk till regeringens förslag om ett brett elprisstöd på 55 miljarder kronor.

”När man säger att det här är tillbakablickande och därför inte påverkar incitamenten för framtiden så är det uppenbart skitsnack”, säger han till Di."

Vallöftet från SD var 10kr i sänkning av bränslet och 5kr från M.
Det blev 70öre.

Sänk priset på diesel med 10 kronor litern
https://www.aftonbladet.se/a/G3b61J

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/m...-kronor-litern

Den här regeringen och framför allt SD är klimatförnekare. Så det du skriver är bara en dålig bortförklaring.

Är du igång och ljuger nu igen, En större sänkning av dieselpriset kommer januari 2024.

Vilka betalar för din propaganda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in