Citat:
Nej du gjorde inget påhopp, men det var inte dig jag avsåg heller. Det var andra i kommentarsfält på nätet. Du får läsa lite noggrannare.
Citat:
Det är bättre att ekonomiskt bistånd eller liknande betalar de som inte har råd att betala sin elräkning, jag var mest frustrerad på de som säger att de inte har råd att betala räkningen och använder det som argument. Det finns lösningar för de enstaka fallen.
Elsituationen är ett problem som politikerna inte förstått skulle kunna uppstå. Jag vill påstå att det är en extremsituation.
Citat:
Nu har ju i och för sig Svenska kraftnät en utbyggnadsplan när det gäller transmissionsnätet fram till år 2030. Är lite nyfiken hur planen ser ut(som inte presenteras i detalj). Såhär står det på deras hemsida:
Processen för att bygga en ny elförbindelse kan ta upp till tio år och består av omfattande utredningsarbete, myndighetsdialog, samrådsprocess, tillståndshandläggning och byggarbete
https://www.svk.se/utveckling-av-kra...nadsprocessen/
Processen för att bygga en ny elförbindelse kan ta upp till tio år och består av omfattande utredningsarbete, myndighetsdialog, samrådsprocess, tillståndshandläggning och byggarbete
https://www.svk.se/utveckling-av-kra...nadsprocessen/
Vad jag sett är det väl genomförandetiden till 2036 innan de är klara. Det här är ju något de borde ha gjort löpande.
Citat:
Min reflektion är: Jag tror på det när jag ser det. Och nu går en massa pengar tillbaka till människor som förlänger lidandet. SVK kommer säkerligen få lika mycket pengar nästa år om inte mer, alltså ett saftigt lån ifrån medborgarna till något som vi inte vet när eller hur det blir av.
Min syn på saken är att politikerna och dess rådgivare inte ens förstått vad som krävs för ett fungerande elkraftsystem. De har babblat på om visioner med grönt och hållbart samtidigt som de gjort stora och inte återvinningsbara ingrepp i ett system som en gång var i världsklass. Merkel har ju gjort samma sak i Tyskland och EU har infört en marginalprissättning för att grön energi ska få maximal ersättning.
Nu börjar det gå upp hos de flesta politikerna, utom MP och C, att grön omställning måste få ta tid och inte kan hastas fram. Tyvärr har de ju fört tillbaka förutsättningarna till tiden innan elkraftsystemet stod klart.