Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Exemplet gällde ett brottsoffer. Lena Wesström som försvann och mördades. Hur familjens tillåtelse behövdes för åtkomst till Google-konto.
Samma gällde gärningsmannen. Polisen fick inte logga in i hans Google. Han erbjöd sig vid ett tillfälle tidigt i utredningen per mejl till en utredare att lämna ut lösenord.
Väl i skiten sen så insåg han det vara en dålig idé och fhl och IT-forensiker satt redo i förhörsrummet och då kom han dit och vägrade samarbeta.
Resultatet blev att de hade brottsoffrets tidslinje från Google men inte GMs.
Han skickade istället in skärmdumpar på sin tidslinje. I samma skärmdump var ”Paint” öppet så det blev inte jättebra.
Slå mig gärna på en fingrarna men då typ angående knyppling eller nåt som jag inte är lika insatt i.
Känner att vi är en smula OT här, men att tillståndet behövdes menar du alltså krävdes av Google i Wessman-fallet?
Det är ju precis det som jag säger i så fall, att när det gäller saker inom landet gäller, precis som din länkade rapport säger:
"Detta innebär att polismyndigheter måste anpassa sig efter hur lagar och regler ser ut i det berörda landet."
Men Googles servrar befinner sig utomlands och där har inte svensk polis jurisdiktion. Men då handlar det ju inte om att polisen behöver familjens tillstånd utan Google kräver att polisen inhämtar anhörigas tillstånd för att Google har rättigheten att kräva det i det land där Googles servar ligger. Skulle jag förmoda.
Det innebär ju dock fortarande inte att polisen behöver inhämta tillstånd från familjen för att undersöka den trafik som skett inom landets gränser. Det torde polisen ha rättighet att göra även utan att först ha inhämtat tillstånd, för att exempelvis kunna granska den datatrafik som INTE gått utomlands.
På sätt och vis kanske vi ska dra ett streck här och inse att vi båda faktiskt har rätt i det här, fast sett ur olika perspektiv.