2022-10-30, 21:57
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Det är två unga tjejer som sitter häktade
Vet vi att de iskallt sitter och blånekar till vad de ev kan ha gjort ?

Kan det vara så att de har brutit ihop totalt och inte ens är förhörbara - och om de är skyldiga till något grovt brott har förträngt detta totalt och faktiskt inte minns och förstår vad de ev har gjort ?
Hade det varit en mgm kanske det varit så, men knappast båda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Var det vid denna dammen JJs pappa synts till eller genomsöks den pga annan anledning?
Jag tror nog man ska ta den observationen med en nypa socker. Hur många lokalbor går en sväng där vid 7 en söndagsmorgon och dessutom råkar veta vem JJs pappa är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Exemplet gällde ett brottsoffer. Lena Wesström som försvann och mördades. Hur familjens tillåtelse behövdes för åtkomst till Google-konto.

Samma gällde gärningsmannen. Polisen fick inte logga in i hans Google. Han erbjöd sig vid ett tillfälle tidigt i utredningen per mejl till en utredare att lämna ut lösenord.

Väl i skiten sen så insåg han det vara en dålig idé och fhl och IT-forensiker satt redo i förhörsrummet och då kom han dit och vägrade samarbeta.

Resultatet blev att de hade brottsoffrets tidslinje från Google men inte GMs.

Han skickade istället in skärmdumpar på sin tidslinje. I samma skärmdump var ”Paint” öppet så det blev inte jättebra.

Slå mig gärna på en fingrarna men då typ angående knyppling eller nåt som jag inte är lika insatt i.

Känner att vi är en smula OT här, men att tillståndet behövdes menar du alltså krävdes av Google i Wessman-fallet?

Det är ju precis det som jag säger i så fall, att när det gäller saker inom landet gäller, precis som din länkade rapport säger:

"Detta innebär att polismyndigheter måste anpassa sig efter hur lagar och regler ser ut i det berörda landet."

Men Googles servrar befinner sig utomlands och där har inte svensk polis jurisdiktion. Men då handlar det ju inte om att polisen behöver familjens tillstånd utan Google kräver att polisen inhämtar anhörigas tillstånd för att Google har rättigheten att kräva det i det land där Googles servar ligger. Skulle jag förmoda.

Det innebär ju dock fortarande inte att polisen behöver inhämta tillstånd från familjen för att undersöka den trafik som skett inom landets gränser. Det torde polisen ha rättighet att göra även utan att först ha inhämtat tillstånd, för att exempelvis kunna granska den datatrafik som INTE gått utomlands.

På sätt och vis kanske vi ska dra ett streck här och inse att vi båda faktiskt har rätt i det här, fast sett ur olika perspektiv.
Citera
2022-10-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costermonger11
Ja jag tror nog flertalet här ska lugna ner sig med både kommentarer och egna teorier - tråden är ju nästan helt oläsbar. Polisen vet vad de gör. Att t ex tömma en damm gör man inte utan att man vet något. Vad något är vet inte jag men det skulle förvåna mig om de bara chansar på att detta är en god idé. Djupet på dammen är med stor sannolikhet ganska grunt men vi pratar ändå mycket vatten med tanke på utbredningen. Vetlandabäcken lär ju få ganska höga flöden men detta har säkert kommunen beräknat väl. Någon har börjat nynna är min teori i detta. Huruvida pappan till JJ är involverad vet jag noll om men om detta skulle vara fallet så finns x antal platser att få bort en kropp på för all framtid, och då pratar vi hela Emåns avrinningsområde, inte bara Vetlanda kommun. Han har definitivt "nycklar" till alla platser, Vad som förbryllar mig är att polisen inte undersöker knarklangarna som är kända på orten mer då de säkert vet en hel del. Visst, de kommer säga noll men sätt press på dessa individer då de ansvarar för att Vetlanda numera är en ort i förfall och inte längre den där Åsa-Nisse-idyllen den en gång var känd som. Har själv sett både JJ och MH "prata" med dessa utanför deras vanliga försäljningsställen.
Polisen och missing people letar bla i dammen eftersom dom hoppas hitta saker som tillhör henne. Även GW vaknat till och förstår att hon måste vara död. Inte har hon rymt från en framtid som läkare svårt att komma in på dom studierna hur lång en pausen var. Nu vill Vetlanda posten försöka att få det som att Vetlanda är en god stad man ställer upp och går man ur huset. 2000 personer men inte allihopa är från Vetlanda. Det är ändå en bråkdel av personer som bryr sig. Dom är bara rädda för dålig marknadsföring och att dom får dåligt rykte. Kommunen där bryr sig inte om hur någon mår. Det sker så mycket mord där så man vet aldrig om det är en annan mördade som ansluter sig. Det kan aldrig garanteras. Vi utanför Vetlanda förstår att det blivit en mycket farlig och manipulativ plats att vara på. Vad som helst kan hända. Vem som helst kan hoppa på vem som helst när dom är ute på staden där hatet råder. Dagen innan detta mordförsök på man i centrum han fick åka in till Linköpings sjukhus annars hade han dött. Dom är bara rädda för dåligt rykte vilket smärtar ännu mer eftersom eftertanke och empati redan försvunnit för längesedan.
Senast redigerad av Ricardos 2022-10-30 kl. 22:10.
Citera
2022-10-30, 21:58
Medlem
MrGrants avatar
Jag misstänker fortfarande gödselstack som begravning. Hoppas polisen kollat alla stackar i omgivningarna som mgm har kännedom om.
Citera
2022-10-30, 22:00
Medlem
Fibonaccitals avatar
Den där lådan på balkongen.

Jag tog mig friheten att skärpa till den så den syns mycket bättre.

Lådan på balkongen:
https://imgur.com/a/x0AE34d
Citera
2022-10-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarbatar
Nej tolkningen håller jag inte med om. Avel skrev ett bra stycke men jag fattar mig kort. Jämför det med topsning eller egendom som kan hjälpa fallet som icke-misstänkta kan ge ut men inte är tvungna till. I och med GDPR har data som egendom förstärkts ännu mer.

För det andra är det en ganska meningslös diskussion att hålla. Om polisen hade haft mandat, hade de redan gjort det. Om de inte har det så har dem inte gjort det. Finns ingen anledning till att argumentera aggressivt med medlemmar som vill hjälpa till i fallet.

Lite märklig liknelse. Hur relaterar du det här till topsning samt egendom som icke-misstänkta kan ge ut som de inte är tvungna till till Avels och min diskussion? Det Avel och jag diskuterar och åsyftar är mig veterligen inga andra än den försvunnes (T:s) mobildatatrafik och huruvida polisen har rätt att granska den utan familjens godkännande eller ej. Vi diskuterar inte mobildatatrafiken som tillhör andra runtomkring T.

För övrigt, jag må vara rak i min ton, men jag håller med dig om att vi ska hjälpas åt i god andra här. Så med det sagt ber jag om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
Citera
2022-10-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag misstänker fortfarande gödselstack som begravning. Hoppas polisen kollat alla stackar i omgivningarna som mgm har kännedom om.

Ja det måste de göra, kolla ordentligt!!!!!!
Citera
2022-10-30, 22:03
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag tycker heller inte vi ska glömma häktningspromemorian, där det fanns många bilder(om än maskade). Jag tänker att mgm har kanske skador som polisen fotograferat. Eventuellt skador från någon som har kämpat emot.
Ja det har du helt rätt i. Tror det är bland annat sådana saker som polisen samlat och som talar helt emot MGM berättelser
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Känner att vi är en smula OT här, men att tillståndet behövdes menar du alltså krävdes av Google i Wessman-fallet?

Det är ju precis det som jag säger i så fall, att när det gäller saker inom landet gäller, precis som din länkade rapport säger:

"Detta innebär att polismyndigheter måste anpassa sig efter hur lagar och regler ser ut i det berörda landet."

Men Googles servrar befinner sig utomlands och där har inte svensk polis jurisdiktion. Men då handlar det ju inte om att polisen behöver familjens tillstånd utan Google kräver att polisen inhämtar anhörigas tillstånd för att Google har rättigheten att kräva det i det land där Googles servar ligger. Skulle jag förmoda.

Det innebär ju dock fortarande inte att polisen behöver inhämta tillstånd från familjen för att undersöka den trafik som skett inom landets gränser. Det torde polisen ha rättighet att göra även utan att först ha inhämtat tillstånd, för att exempelvis kunna granska den datatrafik som INTE gått utomlands.

På sätt och vis kanske vi ska dra ett streck här och inse att vi båda faktiskt har rätt i det här, fast sett ur olika perspektiv.

Nej inte av Google. Av familjen för att polisen skulle tillåtas skriva in användarnamnet och lösenord och logga in på hennes konto.

Men ja om familjen sagt nej så hade de kunnat få ut viss data. Typ när kontot upprättades och annat. Allt finns dokumenterat i den fupen och tilläggsprotokoll om du vill läsa.

Den biten fick lokala polisen administrera via NOA.

Sen pratar du om ”datatrafik” hela tiden och blandar ihop det ena och det andra så ja jag släpper gärna diskussionen. Hos operatören finns ingen datatrafik sparad. Kanske hos FRA.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av costermonger11
Willys.

Vadå, står dom och säljer droger utanför polisstationen?
Citera
2022-10-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Var det vid denna dammen JJs pappa synts till eller genomsöks den pga annan anledning?

Vad gjorde TT hemma hos JJ??????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in