2022-10-30, 21:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
O så får vi inte glömma donkens wifi, för den har ni väl tänkt på?
Har inte de allra flesta wifi avstängt, utom när de ska surfa i hemnätverket, för att spara batteri?
Citera
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Vi borde fördela arbetet lite och någon kan ta bilar t.ex… sen kan någon ta JJ släkt personer … osv osv osv …

Uppgifterna får anses mycket intressanta om JJ MH vid katthemmet … tiden ska försöka verifieras av källan imorgon samt på en skala mellan 1-10 trovägighet att det var JJ MH i den röda Alton .. de verkar finnas två källor för denna uppgift … tidpunkten anges i ena fallet ungefär 07-09 … någon som var på tidig promenad i Illharjgen …. .. den andra uppgiften sa ”förmiddagen ” som tidsangivelse …

Men hitta den röda Audin också ….
Finns det uppgifter om det är en ny eller en 80-tals Audi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Vem
Kenneth Edström med sin hund Zigge
Citera
2022-10-30, 21:40
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Du har helt rätt egentligen. Men det jag menar är ju att även om servrarna ligger utomlands så går ju datatrafiken till dem gå via svenska operatörer och från dessa måste ju svensk polis kunna ha rätt att få ut datatrafiksinformationen? Dvs, ha rätt att kolla vad som gått via dem inom landets gränser. Det bryter ju inte mot något annat lands jurisidiktion eller gräns såvitt jag kan se?

Vi säger så här:
Mobil sänder info till -> svensk operatör som sänder infon till -> slutdestination server (utomlands)
Om man tänker sig det här schemat så måste ju polisen ha rätt till att få veta vilken trafik som gått via den svenska operatören inom landets gränser. Right?

Men jag kanske har fel. IT är inte min expertis.
Däremot har jag ett visst hum om juridik.

Jag förstår hur du menar men tror operatörernas möjlighet att spara något av intresse är begränsat. I synnerhet efter att GDPR klubbades igenom. Du som då är är insatt vet/förstår säkert mer om de praktiska och juridiska konsekvenserna som kom med den förordningen.

Mitt intryck är att polisen inte kan vända sig till operatören för information som hjälper i sökandet efter TT. Detta helt enkelt för att sådan inte tillåts sparas.
Citera
2022-10-30, 21:40
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Det är ju det jag säger att polisen har rätt att göra. Avel säger det motsatta. Du adresserar det där till helt fel person...

Ok. Bra att polisen har den befogenheten. Så vilka mobiler tror du polisen har tömt och är intresserade av att tömma?
Citera
2022-10-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag förstår hur du menar men tror operatörernas möjlighet att spara något av intresse är begränsat. I synnerhet efter att GDPR klubbades igenom. Du som då är är insatt vet/förstår säkert mer om de praktiska och juridiska konsekvenserna som kom med den förordningen.

Mitt intryck är att polisen inte kan vända sig till operatören för information som hjälper i sökandet efter TT. Detta helt enkelt för att sådan inte tillåts sparas.

God poäng. Du har förmodligen helt rätt i det. Jag köper det resomanget från din sida.
Citera
2022-10-30, 21:42
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vill uppmana till att kontakta polisen och berätta ALLT ni vet, misstänker samt alla iakttagelser och bevismaterial! Det går att tipsa anonymt samt att få utomordentligt bra vittnesskydd.

Vittnesskydd? Rena rama skämtet. Det där måste du fått om bakfoten. Det finns inget vittnesskydd i Sverige. Det är den främsta anledningen till att många brott inte klaras upp tyvärr. Hade det varit möjligt att ex. vis vittna anonymt hade vi sett ett uppsving i olösta fall.
Citera
2022-10-30, 21:43
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Fick tips om detta i måndags redan.
Det händer nästan aldrig att han får förfrågningar. Några gånger inofficiellt från enskilda poliser och aldrig från Missing People.
Anhöriga kan höra av sig men för det mesta är det han som tar initiativ i det tysta.

Jag hoppas anhöriga läser här och tar kontakt. Vad hade behövts för att han stannade några dagar och sökte lite platser som tipsas om. Pengar? Behövs det pengar så är jag säker på att många här gärna drar en swish.

Kan inte någon som känner familjen tipsa dem. Snälla. Tove måste hittas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarbatar
Allt som är privat egendom måste utlämnas självmant om inte polisen har mandat för detta.

I ett sådant här fall har ju polisen mandat för att insamla den information som behövs för att kunna hitta den försvunne... Eller tolkar jag dig fel och du menar något helt annat?
Citera
Medlem
Citat:
Fast nu blandar du verkligen helt ihop saker och ting. Du talar om undersökning av datatrafik gällandes en misstänkt person. Det är en helt annan femma. Det här vi diskuterar, och som du kommenterade tidigare i tråden gällandes att polisen måste inhämta tillstånd av BO:s familj, gäller att hitta information som kan leda till att man hittar en försvunnen person. Det är verkligen en helt annan sak ur juridisk synpunkt.

Exemplet gällde ett brottsoffer. Lena Wesström som försvann och mördades. Hur familjens tillåtelse behövdes för åtkomst till Google-konto.

Samma gällde gärningsmannen. Polisen fick inte logga in i hans Google. Han erbjöd sig vid ett tillfälle tidigt i utredningen per mejl till en utredare att lämna ut lösenord.

Väl i skiten sen så insåg han det vara en dålig idé och fhl och IT-forensiker satt redo i förhörsrummet och då kom han dit och vägrade samarbeta.

Resultatet blev att de hade brottsoffrets tidslinje från Google men inte GMs.

Han skickade istället in skärmdumpar på sin tidslinje. I samma skärmdump var ”Paint” öppet så det blev inte jättebra.

Slå mig gärna på en fingrarna men då typ angående knyppling eller nåt som jag inte är lika insatt i.
Citera
2022-10-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Bra att du sammanfattar bilar. Är det verifierat att ett vittne sett JJ och MH i den röda Alton mellan kl. 07-09 på söndagen eller är det en trådsanning?

De kan de ha åkt långt iväg med kroppen...

Vem är denna granne?

Är det grannen som förser tjejerna med droger?

Dödades TT pga svartsjukedrama?

Vad handlade samtalet mellan TT och pojkvännen om? Varför hade de bråkat under veckan?

Kände JJ och pojkvännen varandra?
Citera
2022-10-30, 21:44
Medlem
Ja jag tror nog flertalet här ska lugna ner sig med både kommentarer och egna teorier - tråden är ju nästan helt oläsbar. Polisen vet vad de gör. Att t ex tömma en damm gör man inte utan att man vet något. Vad något är vet inte jag men det skulle förvåna mig om de bara chansar på att detta är en god idé. Djupet på dammen är med stor sannolikhet ganska grunt men vi pratar ändå mycket vatten med tanke på utbredningen. Vetlandabäcken lär ju få ganska höga flöden men detta har säkert kommunen beräknat väl. Någon har börjat nynna är min teori i detta. Huruvida pappan till JJ är involverad vet jag noll om men om detta skulle vara fallet så finns x antal platser att få bort en kropp på för all framtid, och då pratar vi hela Emåns avrinningsområde, inte bara Vetlanda kommun. Han har definitivt "nycklar" till alla platser, Vad som förbryllar mig är att polisen inte undersöker knarklangarna som är kända på orten mer då de säkert vet en hel del. Visst, de kommer säga noll men sätt press på dessa individer då de ansvarar för att Vetlanda numera är en ort i förfall och inte längre den där Åsa-Nisse-idyllen den en gång var känd som. Har själv sett både JJ och MH "prata" med dessa utanför deras vanliga försäljningsställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in