2022-10-30, 20:30
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är grannen involverad? Det har stått någon form av låda på balkongen under JJ.

Låda
https://ibb.co/8YQ8vpW
Låda borta.
https://ibb.co/ZVYsw61

Vänd dig om 180°
https://www.google.se/maps/place/L%C3%A4rkgatan+1,+574+35+Vetlanda/@57.4318008,15.0715759,3a,75y,221.54h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1se9GD2v7c2ishdjhFVnPi5A!2e0!4m5 !3m4!1s0x465758e65f4d3f2f:0x3b4901dbc05de4cd!8m2!3 d57.4316801!4d15.0713773?hl=sv
Det som förvånar mig mest är att mattan hänger kvar. Men stegen är lika knasböjd, så den kan man nog sluta fundera över.
Citera
2022-10-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths
Finnes polisstation i Vetlanda?

Ja, men den är knappt bemannad. Polis utgår normalt från Eksjö.
Citera
2022-10-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Detta gäller väl endast om samtliga mobiler har samma operatör. Som det var förr, var det endast nödsamtal som kopplade upp mot vilken operatör som helst. Vissa operatörer samarbetar om masterna idag, men inte alla. Dvs vet vi att TT, JJ och tex pappan, pojkvännen har samma operatör? Annars ger inte undersökningen mycket.

Kryllar inte av ”master” i Vetlanda så samarbete sker.
Och Hallon är egentligen 3 och Vimla är systeroperatör till Telenor och så håller de på.

Men något har gjort att polisen ser hur mobilen åker t/r och då får vi väl lita på det då.
Johanna har Telia som vi vet.

När jag får tid så ska jag sammanställa alla olika cellid så får vi en idé om antal antenner lite bättre.
Citera
2022-10-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är grannen involverad? Det har stått någon form av låda på balkongen under JJ.

Låda
https://ibb.co/8YQ8vpW
Låda borta.
https://ibb.co/ZVYsw61

Vänd dig om 180°
https://www.google.se/maps/place/L%C3%A4rkgatan+1,+574+35+Vetlanda/@57.4318008,15.0715759,3a,75y,221.54h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1se9GD2v7c2ishdjhFVnPi5A!2e0!4m5 !3m4!1s0x465758e65f4d3f2f:0x3b4901dbc05de4cd!8m2!3 d57.4316801!4d15.0713773?hl=sv

När är dessa kort tagna?
Citera
2022-10-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Säger inte att det är omöjligt men kolla in bagage utrymmet på en en Suzuki Alto att krångla in en kropp i den? Vill man verkligen inte ha en större bil för att det ska gå snabbt än att krångla med denna trånga bil?

https://fdm.dk/motor/biltest/suzuki-alto-overhalet-indenom

Med baksäten fällda verkar 4 bildäck få plats utan problem.

https://www.car.info/sv-se/image/interior-1-868559
Citera
2022-10-30, 20:36
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det som förvånar mig mest är att mattan hänger kvar. Men stegen är lika knasböjd, så den kan man nog sluta fundera över.

Det har funnits ngt vitt rektangulärt i JJs fönster innan som är borta på senast tagna bild iaf.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja en saknades just då iaf. Håll utkik tack.

Ja instämmer. Det var ju t o m en gråtis-intervju med en väninna som talade gott om någon som satt på sannolika skäl för människorov och då på deras egen kompis…
Alla funkar olika.

Vilken skitmening det blev ser jag nu.
Menade bara att det gick att konstatera med mätningar att polisen har rätt i att antennerna från den masten sänder över stor del av Vetlanda.

Sista koppling kan alltså vara ute vid avfallsanläggningen, vid Ridcenter, väster om McD, osv osv.
Men handlar ju också om vilken mast som den är kopplad till innan. Men det lär ju vara de som är inne i stan om de menar det sker efter McD turen.

Är man vid H&M (bara för att ta en random inne i stan) kan cellid heta 28882693 med PCI 256 och sen byta till Biltema-masten osv alla varianter.

Ok, så då är det alltså svårt att dra några säkra slutsatser av den sista uppkopplingen då. Hoppas att de kan pussla ihop pusslet, så det här får ett slut.

Tyvärr är väl mobilen redan förstörd vid det här laget, och T*ove finns på annan plats.

Måste vara förskräckligt för föräldrarna; tänker hur det skulle kännas om samma hände min dotter. Som förälder är man alltid orolig när de är ute och svirar, men jag måste säga att något sådant liknande det här har aldrig föresvävat mig skulle kunna hända.

Frågan är ju om T*oves kille visste ombråket,och om det var därför de höll kontakt under natten. Samtidigt kan inte han heller ha misstänkt något allvarligt då, isf hade han väl vakat tills hon om hem.
Citera
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Nej men väldigt bra fråga faktiskt.

Det handlar inte bara om att de kopplar til samma mast. De kan koppla till samma antenn om finns flera på masten. Och sen kan de koppla till samma cellid.

Och om jag testade att åka från Biltema till Ridcenter så bytte det kanske cellid 6-10 ggr på vägen.

Cellid = alltså att man är kopplad mot en väldigt specifik ”radiokanal” kan man säga på antennen.

Är TT, JJ och kanske chaufförens mobiler då kopplade mot samma cellid eller iaf samna antenn så kan man bekräfta att de rör sig i samma riktning.

Men nu kommer min ”poäng” som jag inte dryftat tidigare - hur vet de att mobilen är i fordonet och inte i ett fordon framför eller bakom?
Eller på en parallellgata i samma riktning och fart…

Detta bevisar hur knepigt polisen har det med att försöka fastställa såna här saker.

Nästa gång i Vetlanda så kan jag testa det som beskrivs ovan med två fordon eller dyl

Intressant fråga då den säkerligen kan komma att bli ganska central i bevisningen vid en eventuell rättegång och kanske även vid förhandling om omhäktning. Efter en snabb googling förstår jag saken som att intilliggande celler har olika kanaler för att inte trafiken ska krocka. Detta gör i sin tur att telefonen måste kommunicera med basstationen vid själva överflyttningen och därför alltså syns hos operatören.

Dessutom förefaller ett tätbebyggt område ha fler celler för att kunna hantera trafiktoppar där respektive cells upptagningsområde också korrelerar med belastningen, vilket sammantaget innebär att precisionen borde vara väldigt god. I synnerhet närmare McD ifall det nu var mycket folk på plats. Om två telefoner byter cell ganska samtidigt är de med största sannolikhet i samma bil.

Är detta korrekt tro Avel? Vet du huruvida detta i såna fall är operatörsberoende? Alltså om Tele2 och Telia använder samma celler så att säga?
Citera
2022-10-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Här har vi en person väl kunnig inom juridik och en väl kunnig inom teknik, jag förstår din tvekan För visst låter det märkligt att svensk polis inte skulle få del av det för att utreda ett grovt brott, men sanningen är att domstolar ofta behöver just den här typen av kompetens, men absolut, hon är myndig - vem skulle ha juridisk rätt att ge fullmakt? Spännande fråga!

I det exemplet jag nämner så dröjde det ett halvår då åklagaren avvaktade med att ta beslut i frågan. Men tack och lov gjorde hon det.
Exmannen erbjöd lösningen tidigt. Proceduren gjordes hos polisen under uppsikt av bla IT-forensiker.
Citera
2022-10-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Byt karta längst upp till höger så ser du.
Det är en del av Emån där JJ:s pappa jobbar med vattenstånd och liknande.
Jag tror nog att han har nycklar till låsta bommar och annat.

Jag är inte säker på att han har nycklar till alla möjliga ställen. Han är ansvarig för själva samordningen av vattenregleringen i hela Emån, 220km lång, just för att kraftverk ägs av enskilda företag längs med ån. Öppning och stängning av luckor sker sedan genom det system som ägarna använder.

Efter bommen fortsätter vägen några hundra meter och där finns det sedan en dammlucka i ena änden av dammen som hör till själva kvarnen/kraftverket Elhargen. Men det bildar ett biflöde till Emån och någon direkt reglering sker vad jag vet inte, elkraftsproduktion är nog enbart teoretisk numera. Jag skulle snarare tippa på att det är någon hos parkförvaltningen som har tillgång till nycklar.
Citera
2022-10-30, 20:42
Medlem
Citat:
I det exemplet jag nämner så dröjde det ett halvår då åklagaren avvaktade med att ta beslut i frågan. Men tack och lov gjorde hon det.
Exmannen erbjöd lösningen tidigt. Proceduren gjordes hos polisen under uppsikt av bla IT-forensiker.

Snyggt!!
Citera
2022-10-30, 20:44
Medlem
Sveppss avatar
Nu verkar tipset (bilen vid katthemmet) inte vara en trådsanning längre utan ett konkret tips som polisen ska ha fått.

Jag tror inte man vågar sitta kvar länge i en bil när man precis har dumpat ett lik, men vad vet jag som aldrig har gjort något sådant och kanske är det så att man behöver samla sina tankar och pusta ut efter en sån aktivitet.

Tycker man ska utgå ifrån den punkten och finkamma 10 meter (som någon sa här) åt alla håll. Det är tungt att bära ett lik och man kan inte ha gått så långt ifrån bilen.

Jag hoppas Tove hittas nu. Har ni hört om MP kommer söka under veckan? Klockan tickar och tjejerna kan inte sitta inlåsta hur länge som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in