Citat:
Ursprungligen postat av
Jkpg73
Ett åtal lär det nog bli, men jag tror inte att det blir förrän i början av nästa år. JJ kommer få sitta i häktet tills dess.
MH är mer tveksamt, tror att hon kommer släppas inom några veckor efter att de hittat TT då jag tror att hon endast hjälpt till att röja undan liket och andra bevis.
Möjligt att någon mer är inblandad i att få bort liket, då är det någon med mycket nära band till JJ. Far, bror, pojkvän...?
Räknar med att JJ åtalas för mord/dråp och brott mot griftefriden. MH & eventuellt en ännu oidentifierad medhjälpare åtalas för brott mot griftefriden och skyddande av brottsling.
Detta är vad jag tror förundersökningen kommer utmynna i, tyvärr lär det ta tid innan det går till åtal. Tippar på slutet av januari eller i februari.
Utan en kropp kommer ingen åtalas för mord/brott mot griftefriden. Det kan inte bli tal om ett sådant åtal om man inte har ett bevis för att ett sådant brott har skett. Och om nu en åklagare skulle mot all förmodan väcka ett sådant åtal som kommer det inte vinna gehör i rätten sedan.
Betänk att utan en kropp så vet man inte ens vem som skulle ha begått brottet. Man har ju egentligen blott en sannolikhetsgrund här att det är M eller J (eller båda) som har begått ett personbrott mot T. Men man vet inte vad för brott eller av vem.
Som exempel på det kan du ju ta läkarna som styckade da Costa där man inte kunde utesluta att hon faktiskt inte hade mördats utan dött en naturlig död. Att hon hade styckats av läkarna stod utom rimligt tvivel (däremot hade preskriptionstiden gått ut för det typet av brott och därmed kunde de inte dömas för det eftersom de aldrig åtalats för det). Något annat brott kunde man inte heller avgöra vem av läkarna som hade begått. Med det i åtanke så undrar jag om man verkligen kommer kunna åtala J eller M för något annat än eventuellt möjligen olaga frihetsberövande, men även det är högst tveksamt pga man inte ens vet om de har begått ett sådant brott, eller vem av dem som begått det eventuella brottet. Det handlar ju helt om vad de själva säger i sina förhör, för någon konkret bevisning har ju vad det verkar än så länge inte dykt upp i utredningen.