2022-10-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Fast då drar man ju oftast in bra mycket mer än en medelinkomst på 50k. Att som medelinkomsttagare få hoppa över en utekväll på söder eller som höginkomsttagare få avboka en lunch på Frantzén i månaden kan ju inte vara hela världen

Absolut inte. Men för ekonomin som helhet blirn det problematiskt om medelklassen avstår sådant
Citera
2022-10-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ränteavdraget är en skatteåterbäring. De som har högst bolån har även högst förvärvsinkomst, och betalar därmed högst skatt.

Sluta gråta. Varje krona mindre för staten och mer för befolkningen är en bra sak.

Du kan tydligen inte så mycket om ekonomi. Och verkar inte alls förstå innebörden av att ta bort ränteavdraget och för exempel sänka skatterna med motsvarande till folket. Det är alltså ett nollsummespel som ger mer till alla.

Ränteavdraget är inte en skatteåterbäring, det är ett bidrag till bankerna.

Om man vill ha mer till de som tjänar mer får man ändra progressiviteten i skatten för inkomst, och det är något helt annat.

Ränteavdraget ger 0:- till befolkningen, och 100% till banken. Om du är så dum att du tror att du tjänar på ränteavdraget så tror jag inte du kan räkna dig vidare i den här frågan. Men som en liten hint kan jag nämna att utan räntebidraget hade svenska bolånemarknaden haft precis samma utgifter på ränta, den enda skillnaden skulle vara delen staten betalar. Folk lånar ändå så mycket de får, och Ingves sätter räntan högre om inflationen ökar. Om folks köputrymme minskar så att det påverkar inflationen så ändrar Ingves på räntan, och det där verkar inte folk fatta.

När man tar bort avdraget (bidraget) så minskar man befolkningens möjlighet att betala pengar till banken. Det är i huvudsak enda skillnaden. Bara någon som är fullständigt grundlurad tror att de får ett större köputrymme när räntebidraget trillar in.

Mindre pengar till bank och finans är däremot bra för folket, eftersom det är en parasitverksamhet i ekonomiska systemet som inte tillför något av värde.

Måhända staten är ett svart hål för pengar, men när du går på gatorna, gick i skolan, fick din universitetsexamen och är på sjukhuset eller åker på semester från en flygplats är det på den gemensamma räkningen till staten, det är inte banken som äger eller betalar för detta.

Banken producerar faktiskt ingenting, och skulle utan större problem kunna ersättas till största del av en AI.

Men det är klart, du kanske gärna betalar en månadslön till banken varje år, och tar bort skolan, sjukvården, gatorna, universiteten eller något annat som är kollektivt finansierat.

Själv tar jag gärna bort bankerna helt från bostadsmarknaden, och ersätter dem med en enda statlig bank som bara finansierar nybyggnationer. Och sedan får folk bara överta andras lån när de flyttar in eller spara ihop pengar till att köpa ett begagnat hus. Ingen kommer att bli bostadslös för hus finns det gott om, och de som inte hittar ett kan låna och bygga nytt.

Folk som lånar är i grund och botten parasiter på resten av samhällskroppen, genom att de skapar inflation och göder bankerna. Plus att de tvingar resten av befolkningen in i karusellen.. Så de värsta socialbidragstagarna (alltså folk som lever av andra) de är de som inte kan betala för sig själv, där ingår bolånetorskarna såväl som de som inte arbetar.. Spelar ingen roll hur man parasiterar på andra.

För att inte vara en parasit på samhällskroppen skall man vara skuldfri och ha inkomster från arbete som genererar någon form av mervärde i samhället. Alltså inte kapitalinkomster eller hyresintäkter. Resten är i princip parasiter på ett ekonomiskt system, i varierande skala.
Citera
2022-10-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vet fortfarande inte om du skämtar eller inte. Om man gjort närmare 8 MILJONER i vinst så ger man väl blanka fan i den där skatten. Hade frugan trillat av pinn och jag kunde casha 8 millar för att sen flytta till sydostasien, trycka luder, dricka drinkar, träna och hänga i solen med andra pensionärsgubbar i samma situation hade jag varit borta snabbare än ungarna hinner säga "barnbarn"

OM nu någon pensionär tycker det är så jobbigt som du säger så kan jag informera dig om att en tant som sitter i en villa i Bromma Kyrka kommer att vilja ha en lägenhet i Abrahamsberg eller Brommaplan, inte en trea vid Odenplan så de där pengarna som man får för kåken både räcker och blir över, oavsett om man vill dö som en trött svenne eller gasa sista sträckan i jordelivet

Jag kan informera om att det som intresserar pensionärerna där är lägenheter i City alternativt längs med linje 12.

Jag kan också informera om att +95% av lägenhetsbeståndet i Bromma saknar hiss. Knappast aktuellt för pensionärer mao.

De nybyggda lägenheter med bra standard för pensionärer som finns i Brommas bättre delar ligger runt 80-90 per kvm.
Senast redigerad av flanders 2022-10-30 kl. 18:55.
Citera
2022-10-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är en starkt överrepresentation av kriminalitet, liksom i arbetslöshet och bidrag.

Men överrepresentation innebär INTE att alla har samma problem.
Vissa invandrargrupper (framförallt kvinnliga) är redan överrepresenterade på högskolor.

Och totalt sett är de så enormt många (över 50% av ungdomar i Storstäder) att de icke-kriminella kommer att vara väldigt många om 5-10 år. Då har de sina akademiska examina och kan betala.

Visst, anekdotiskt kan du hitta många fall på lyckad integration. Och tro mig, ingen är gladare än jag för de områden där integrationen verkligen lyckas. Men jag tror ändå din gissning (för det är just det, en gissning) om framtiden är väl optimistisk, men den som lever får se.

Sedan kan en ju undra om inte barn till invandrarföräldrar redan är inkluderade i Generation Z-kullen? Eller är den statistiken "ras-segregerad"? (I brist på bättre uttryck, men du fattar vad jag menar.)
Citera
2022-10-30, 18:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Förslaget från fi var aldrig att slopa statlig skatt helt utan en neddragning. Tas det bort helt vore det en bra lösning.

Man kan ju vrida på alla de skatterattar jag tog upp från 0 till 200% (av nuvarande) för att få till den balans som ger optimum. Själv tycker jag att det är bäst att göra saker enkelt så därav föreslog jag att man slopar det mesta helt och finansierar det med något enhetligt på annat håll.

Men då låter det som vi ändå är överens om det jag föreslog? Varför håller du då på och käbblar?
Citera
2022-10-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Man kan ju vrida på alla de skatterattar jag tog upp från 0 till 200% (av nuvarande) för att få till den balans som ger optimum. Själv tycker jag att det är bäst att göra saker enkelt så därav föreslog jag att man slopar det mesta helt och finansierar det med något enhetligt på annat håll.

Men då låter det som vi ändå är överens om det jag föreslog? Varför håller du då på och käbblar?

Vi är i stort överens. Men det blir rent akademiskt eftersom det är politiskt omöjligt att genomföra
Citera
2022-10-30, 19:09
Medlem
Japp, så här sett i backspegeln (vilket ju alltid är enkelt), fanns det ett fönster att fasa ut ränteavdraget, och det fönstret var under 2010-talet. Det kanske hade gått att trappa ner under en tioårsperiod med 3 procentenheter/år, under hela 10-talet, utan någon jättekännbar effekt under den tiden.

Men som sagt, det är en valförlorare idag och därför kommer inget parti, inte ens V, lyfta frågan.
Citera
2022-10-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Absolut inte. Men för ekonomin som helhet blirn det problematiskt om medelklassen avstår sådant
Hur resonerar du här?
Citera
2022-10-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Hur resonerar du här?

Om medelklasen slutar spendera pengar blir landets ekonomi väldigt lidande
Citera
2022-10-30, 19:11
Medlem
Väldigt sossig stämning i tråden nuförtiden.
Citera
2022-10-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Visst, anekdotiskt kan du hitta många fall på lyckad integration. Och tro mig, ingen är gladare än jag för de områden där integrationen verkligen lyckas. Men jag tror ändå din gissning (för det är just det, en gissning) om framtiden är väl optimistisk, men den som lever får se.

Sedan kan en ju undra om inte barn till invandrarföräldrar redan är inkluderade i Generation Z-kullen? Eller är den statistiken "ras-segregerad"? (I brist på bättre uttryck, men du fattar vad jag menar.)

Mja, jag har verkligen flöröskt gå på tillgänglig statistik och göra en analys utifrån det.

Lyckad integration kan man knappast kalla det så länge överrepresentationen av kriminalitet, bidrag och arbetslöshet är så stor.

Men det är alltså en enorm volym vi pratar om här. Svenneungdomar är redan i minoritet i storstäderna som har högst andel befolkning.

Alltså även om bara hälften av invandrarungdomarna lyckas lika bra som svennarna så är det stora mängder vi pratar om jämfört med tidigare.
Citera
2022-10-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Väldigt sossig stämning i tråden nuförtiden.

Det kan man lugnt säga.
Och Magdalena som envist försöka förklara ör sina sossekompisar att fastighetsskatt kan man glömma och ränteavdragen ska vara kvar av symmetriskäl.

Men vad vet hon?

Gänget får sök sig till Nooshis varma tuttar för lite rogivande kommunism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in