2022-10-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Italy and France agreed to supply Ukraine with European anti-aircraft missile systems SAMP-T
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1586718581814960128

LaReppublica reports that Italy is preparing to transfer six PzH 2000 howitzers and two M270 systems to the Armed Forces of Ukraine
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1586716377754337281

Ryska kvalitetsvapen

The second army of the world, they said...🥶
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1586717991248564227
Ha ha dom där ryska soldaterna såg måttligt imponerade över de vapen de fått ut vid mobiliseringen!

Men det ska ju snart dö så det spelar ju snart ingen roll.....
Citera
2022-10-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Varför inte? Var det inte därför vi utkämpade andra världskriget? För att rädda världen från nazismen? (När jag säger "vi" så syftar jag inte på Sverige såklart, men vi brukar ju intala oss själva att vi stod på rätt sida i efterhand.)

Nä, om det enbart hade varit för nazisterna så hade Kreml såklart inte tyckt att det var värt besväret eller risken. Om vi antar att nazi-regimen Zelensky hade varit villiga att hålla sig geopolitiskt neutrala.

NATO-expansionen utgår jag ifrån var det som fällde avgörandet. Ryssland hade blivit för sårbart och bakbundet med ytterligare massa NATO-missilbaser vid gränsen.
Hur många NATO-missilbaser vid gränsen har ryssen i dag?
Citera
2022-10-30, 18:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag tror inte det är ”enbart Putins projekt”, det hade varit fantastiskt om det var så, och jag tror man vill vinkla det så för att ge Ryssland en chans om de lyckas bli av med Putin. Man använder ju mycket fraser som ”Putins energikrig” osv, och hänger upp mycket på personen Putin.

Men visst som jag skrev så skulle det vara bra om det var så, men Ryssland har lagar som även Putin följer. Visst president Putin har mycket makt, men där finns också stadsduman (riksdagen) med 450 ledarmöter. Det kan naturligtvis diskuteras huruvida det fuskades i senaste valet och så, men iallafall är inte Putin ensam.

Här är jag nog enig med dig, det finns en mindre hårdare "klick". Vilka dessa är.., är nog knepigare att veta. Om/när kriget slutar och Putin skulle bli anhållen/skjuten på fläcken kommer samtliga att skylla på Putin, och enbart honom.

Samma skedde efter Hitler. Det var "han", partiet eller SS. Wermacht hade slagits snyggt och byråkraterna tvättade sina händer. Inte ett ljud om samtliga generaler som skrev gladeligen under allahanda order ifrån Berlin. Detta då mot gods i ockuperade områden, pengar och befordran..

Blir så under en diktatur, och Putin har jobbat snyggt i skuggorna under årens lopp med att dra åt tumskruvar med att slå ner på kritiker, tighta till lagstiftning och kväsa journalistiken. Folkets acceptans fick han i tysthet med olje/gasintäkter.
Senast redigerad av Snapcount 2022-10-30 kl. 18:25.
Citera
2022-10-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Nej då. Ukraina hade all rätt att angripa dem. Fast det kanske inte var jättelämpligt om de befann sig där för att som de uppgav att säkerställa säkerheten för leveranser av vete.
Då förefaller det till och med kriminellt korkat av ukraina att anfalla dem faktiskt. Att ryssland skulle gå ur avtalet borde framstått som självklart. Alltså satt någon nato-mupp och beslutade att det är värt att folk får svälta lite för en chans att sänka något skepp.

Nej avtalet kom till för att förhindra att ovanstående fartyg attackerade fredliga handelsfartyg som exporterade ukrainskt vete. Allra säkrast är förstås handelsfartygen om alla ryska fartyg befinner sig på havets botten. Så Ukraina gör allt de kan för att hedra avtalet och säkra matleveranserna till övriga världen genom att försöka sänka så många ryska krigsfartyg som möjligt. Bra va?
Citera
2022-10-30, 18:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nej du har helt rätt. Den enda staten/landet i världen som kan komma fram till ett så djävulskt agerande är nog Putins Ryzzland.

Världssvälten är just nu, idag, och sedan länge
omfattande. Ukrainas levererar stora kornleveranser till flera svältande länder och områden. Dessa har hindrats/stoppats av ryzzland sedan invasionen av Ukraina. Öppnats ett tag och nu stängts igen av ryzzland enligt ryzk moral och etik.

Världsopinionen kommer aldrig att förlåta ryzzland för detta!
Förutom galningen i Nordkorea och mullorna i Iran. Kanske inte ens dom.

Just korn är nog inte den stora exporten. De exporterar mest solrosolja, majs, vete. Sedan raps och korn lite längre ned på listan. Men korn gör man ju öl av så nog så viktigt.
Citera
2022-10-30, 18:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
BBC sammanfattar det såhär:

”Launching the invasion on 24 February he told the Russian people his goal was to "demilitarise and de-Nazify Ukraine". His declared aim was to protect people subjected to what he called eight years of bullying and genocide by Ukraine's government. Another objective was soon added: ensuring Ukraine's neutral status .
Foreign Minister Sergei Lavrov spoke of freeing Ukraine from oppression while foreign intelligence chief Sergei Naryshkin argued "Russia's future and its future place in the world are at stake".”

https://www.bbc.com/news/world-europe-56720589.amp

Det är så jag uppfattat de också, man har sett NATO’s framtida expansion in i Ukraina som ett hot, och man vill skydda etniska ryssar boendes i Ukraina från förtryck.

Är du av en annan uppfattning?
Annan uppfattning om vad? Du citerar vad BBC säger att Putin har sagt är anledningen. Inte vad BBC anser.
Du bara rapar upp vad Putin och Ryssland påstår. Vilket jag nog ser som rent bludder. För det stämmer inte med vad de faktiskt gjort. Ett fegt anfall på Ukraina för att försöka utöka deras imperium. Och du stöder förstås diktaturens försök att förtrycka andra människor. Varför kan man undra. Ett hat mot fria länder tror jag. En önskan att ha en diktator över sig som slår dig i huvudet om du inte har rätt åsikt.
Citera
2022-10-30, 18:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Man måste ändå tacka Frankrike i denna konflikten. Macron har försökt att mäkla fred. Och man har skickat rätt så mycket vapen också. Här är några franska APC i tjänst hos UAF. Längtar tills man ser nåt svenskt komma körande också förstås.

https://twitter.com/markito0171/status/1586770400205328386
Citera
2022-10-30, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det har visat sig, med extrem tydlighet, att det finns ett hot mot länder som är grannar till Ryssland och som inte är med i Nato.
Nato i sig har inget behov av att expandera, men enskilda länder har all anledning i världen att söka Natos skydd.

Förstår du verkligen inte detta? Fast vi sitter med facit på hand?

Ok, så du menar på allvar att det är välvilja och omtanke som driver NATO och att det inte är en krigsmaskin som har för avsikt att gynna det militärindustriella komplexet och ge USA och dess underrättelsetjänst militärt inflytande över suveräna länder, samt för att kratta manegen för den imperialistiska utrikespolitik som man bedrivit sedan åtminstone starten av det kalla kriget, där man godtyckligt har attackerat länder som av en eller annan anledning inte har lagt sig platt för USA? Ok, kompis. Om detta inte är fallet så har jag inte fattat ett spår.

Har NATO någonsin försvarat sig mot en angripare eller har angriparen alltid varit NATO? Om NATO alltid har varit angriparen så är det rimligt att sluta påstå att det är en försvarsallians och om det inte är en försvarsallians så blir det lättare att förstå varför Ryssland inte vill ha den här bjässen på sin bakgård. Det skapar inte terrorbalans utan det skapar bara terrorobalans och det är därför vi har konflikten i Ukraina, som jag ser det.

NATO kollapsar dessutom, det är bara en fråga om tid. Vi i väst ät totalt grundlurade av våra ledare och media. Sedan är det bara är vi här i väst som ser Ryssland som ett hot. Resten av världen har inga problem med Ryssland, vilket de borde ha hade Putin varit lika irrationell och galen som media påstår.

Att ett inkontinent och halvdement vrak som Biden får än mer makt och inflytande genom NATO, ser jag som en långt större fara för världen än Putin.
Citera
2022-10-30, 18:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Man måste ändå tacka Frankrike i denna konflikten. Macron har försökt att mäkla fred. Och man har skickat rätt så mycket vapen också. Här är några franska APC i tjänst hos UAF. Längtar tills man ser nåt svenskt komma körande också förstås.

https://twitter.com/markito0171/status/1586770400205328386
Jag rekommenderar denna dokumentär om du inte sett den.

Visar hur Macron jobbade på i inledningen av kriget med att försöka övertala Putin och hur fruktlöst det var. Macron sköter sig bra får jag säga.

https://www.svtplay.se/video/j16gX4L/dox-nar-macron-ringde-putin
Citera
2022-10-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Nej avtalet kom till för att förhindra att ovanstående fartyg attackerade fredliga handelsfartyg som exporterade ukrainskt vete. Allra säkrast är förstås handelsfartygen om alla ryska fartyg befinner sig på havets botten. Så Ukraina gör allt de kan för att hedra avtalet och säkra matleveranserna till övriga världen genom att försöka sänka så många ryska krigsfartyg som möjligt. Bra va?

Klar och tydlig logik!

Bästa sättet att säkra Ukrainska korn och veteleveranser är att alla de ryzzka
krigsfartyg ligger på havets botten.

Då är det bara att köra, varför inte börja redan inatt?
Citera
2022-10-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
lol, dessa medskyldiga, finns de på riktigt eller har du i din okunnighet fantiserat ihop dem bara, någon förmildrande omständighet är det ju inte, men sjukdom är sjukdom.

Jag har inte fantiserat ihop någonting, Ryssarna hävdar att Ukraina förföljt etniska ryssar boendes i Ukraina, är det sant och Ryssland påpekat detta utan att få gehör internationellt så kan väl det vara ett skäl? (Men inte en ursäkt).

Det är ju inte första gången i världshistorien ett land invaderar ett annat för att ”befria” folk från regimens förtryck, typ Irak, Afghanistan mfl.

Sen tycker jag ingen får göra så och att andra gjort det tidigare rättfärdigar inte Rysslands invasion, men samtidigt borde väl omvärldens reaktion vara den samma?

Men det handlar ju som jag varit inne på hela tiden om perspektiv, ur vårt perspektiv är allt Ryssland gjort förkastligt, men ur ett annat perspektiv behöver det inte se likadant ut, och vi (EU + NATO) är inte hela världen, vårt perspektiv är inte det ända, och det bör man vara ödmjuk inför.
Citera
2022-10-30, 18:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Har NATO någonsin försvarat sig mot en angripare eller har angriparen alltid varit NATO? Om NATO alltid har varit angriparen så är det rimligt att sluta påstå att det är en försvarsallians och om det inte är en försvarsallians så blir det lättare att förstå varför Ryssland inte vill ha den här bjässen på sin bakgård. Det skapar inte terrorbalans utan det skapar bara terrorobalans och det är därför vi har konflikten i Ukraina, som jag ser det.
NATO har aldrig invaderat ett annat land. Ryssland har gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
NATO kollapsar dessutom, det är bara en fråga om tid. Vi i väst ät totalt grundlurade av våra ledare och media. Sedan är det bara är vi här i väst som ser Ryssland som ett hot. Resten av världen har inga problem med Ryssland, vilket de borde ha hade Putin varit lika irrationell och galen som media påstår.
NATO kollapsar inte även om du vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in