2022-10-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Läkarna i da Costa fallet fälldes inte alls för att ha styckat henne och det hade ingenting med preskriptionstid att göra. De friades från mord men domstolen skrev i domskälen att de kunde ha styckat henne. De var aldrig åtalade för brott mot griftefriden och eftersom en friande dom inte kan överklagas kunde de inte rentvå sig. I dag skulle en dom där de åtalade anklagas för brott de inte prövats för vara olaglig. De var troligen helt oskyldiga. Läs på om fallet!

Att döma för mord utan kropp är fullt möjligt. Schyman-fallet i Arvika är ett exempel. Hans kropp hittades aldrig.

Vart skrev jag att läkarna fälldes för att ha styckat henne? Läs inte in saker som inte står...
Citera
2022-10-30, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Brandstegar är ofta böjda på det sättet för att det skall bli säkrare att lämna stegen eller tvärtom. Att någon skulle gå upp dit med en gassvets för att böja ett galvaniserat stålrör finner jag som mycket osannolikt.

Det är en avsevärd kraft som böjt stegen till vänster på det där viset, kom inte ens på tanken att den skulle monterats skev på det där viset vid montage, en sådan installation skulle aldrig godkänts, den såg ut som den till vänster från början!
Citera
2022-10-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Polisen behöver knappast familjens medgivande för att granska T:s mobiltrafik i ett sådant här fall. Vad har du för grund för det påståendet?

Eller hur märkligt, de måste ju naturligtvis kunna utreda, tror inte en bestämmelse om medgivande är möjligt, de tömmer allt de kan.
Citera
2022-10-30, 18:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Att de skulle ha hissat ner kroppen från ett fönster eller tryckt in den i någon slags enorm väska som de råkade ha hemma låter väldigt osannolikt. Jag tror att de haft hjälp att transportera bort den och att dessa personer helt enkelt burit ner kroppen i trapphuset. Då blir det inga släpljud utan sker i princip ljudlöst.

De kunde haft otur att bli sedda men har inget annat att välja på i detta läge.

Citat:
Ursprungligen postat av sweden1891
Regnade o blåste mkt den natten/morgonen så var nog inte kallare än 6-7 grader

Tack för den infon. Regnade det hela söndagen också?

Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Jag har sett varningar de senaste dagarna om att de kontrollerat ledningar runt Vetlanda och Eksjö, i och för sig har jag nog inte sett Ekenässjön nämnas.

https://twitter.com/Drifts_Bot/status/1586394781982285827

Ok, helikopter. Vad menas med "ledningar"?

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det skulle kunna förklara varför Polisen inte gått ut och begärt tips från allmänheten ang JJ lilla röda bil, vid aktuella tider.

Om det skulle vara så att den ”saknade” bilen användes till / från McDonald's – så saknas fortfarande En bil för att transportera bort en kropp.

Vem utanför gravt kriminella kretsar, i lilla Vetlanda, kan fixa det mitt i natten? Dessutom utan att observanta grannar märker ett jota. Här ligger en hund begraven ..

GW gör det svårare.....JJ kanske inte tillgång till bil....

Om TT blev dödad i MGMs lgh så måste de nästan ha forslat bort henne i en resväska med hjul.

JJ har väl nyligen flyttat "tillbaka" efter badrumsrenoveringen, så att hon då använt en större resväska är ju inte orimligt. Om någon ser en, så kan man ju säga att man ska på kortare resa eller så.....JJ verkar ju ha snabbt med att hitta på lögner......om man dessutom går mot stadens "Resecentrum" (om det finns något sådant i Vetlanda), så undrar nog ingen något, just då.

Jag tänkte även att efterlysningen av TT går ut mycket, mycket snabbt hos polisen och sedan i media, tycker jag, hon har inte varit försvunnen i 12 timmar ens, en vuxen kvinna.....därför måste TTs anhöriga ha mycket god bevisning till att något faktiskt är mycket fel. Och denna bevisning pekar åt ett håll; JJ och MH, eftersom de plockas in på polisförhör mycket snabbt, knappt 24 timmar efter TTs efterlysning.

JJ och MH blir intagna på förhör på måndagsmorgonen, JJ från sitt arbete, dit hon tagit sig med sin röda bil, vilken även den beslagtas.

MEN, polisen har säkert försökt att kontakta både JJ och MH under hela söndagen, men inte lyckats......de har högst troligen inte varit i sina hem, och mobilerna har varit avslagna/lämnade i JJs lgh.

JJ och MH blir anhållna relativt fort, en ca 20 minuter in i förhöret......

Så var har de varit under hela söndag fram till måndag? Och hur får JJ tillbaka sin bil?
Om min lilla teori stämmer.....

Här är ett engelskt mord med resväska, mörderskan blev dömd i fredags. Hon mördade sin "väninna" från kyrkans gruppverksamhet.......

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/10/27/devout-christian-who-decapitated-church-friend-caught-cctv-dragging/
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2022-10-30 kl. 18:21. Anledning: Tillägg
Citera
2022-10-30, 18:20
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det brukar dröja rätt länge innan de går ut med t.ex bild på fordon och efterlyser tips. Med vissa undantag.
Just nu får man förmoda de har mycket annat att jobba med så får se om de gör nåt uttalande om något de behöver hjälp med.

Ju snabbare polis jobbar desto tidigare hittas T och alternativa GM till människorov får mindre tid på sig att röja bevis.
Tror du att polis har span på alternativa GM, medhjälpare?
Citera
2022-10-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det är ju dessvärre inte ens säkert att man kan få till en fällande dom för mord/dråp ens med en funnen kropp heller. Eftersom ingen av dem tycks bära spår av att ha attackerat T (såvitt vi känner till så har ju inte tekniska hittat sådana spår på varken M eller J) så kan det även om man hittar T:s kropp och konstaterar att hon bragts om livet inte vara helt säkert vem av J och M som begått vilken brottshandling. I sådana fall så kan det bli friande domar i alla fall. Hade det varit endast en misstänkt gärningsman så är det i sådana fall betydligt enklare att få till en fällande dom byggd på sannolikhet (indicier), men när det gäller två misstänkta så ställs helt andra krav på att man ska kunna som åklagare presentera ett trovärdigt händelseförlopp där det förklaras vem av J och M som begått vilken handling, och särskilt då den dödande handlingen.

Det finns ett fall, som jag tyvärr inte kan nämna pga sekretess då jag har varit involverad i rättsprocessen i det, där det skedde ett gängkriminalitetsbrott (mord). I det fallet så kunde man i den tekniska bevisningen inte avgöra vem av de inblandade som hade utdelat det dödande sticket, det gäller ett knivmord. Det som gjorde att man fick till en fällande dom i det fallet var att gängets vittnesmål gav en tillräckligt klar bild av vem som hade utdelat det stick som ledde till offrets död. Och då dömde man utifrån brottslingarnas egna vittnesmål en av dem för mordet (de andra för misshandel). Med det i åtanke så inser man ju lätt att det kan bli svårt att avgöra vem av J och M som skall dömas för vad om man inte via deras vittnesmål kan klarlägga exakt vad som hänt T, om de nu har bragt henne om livet.

Det finns ju en teori tidigare i tråden om att någon av dem kan ha varit påverkad, och är det så så kanske det inte ens är mord eller dråp det är tal om utan helt enkelt vållande till annans död osv. Rent juridiskt sett är det en djungel. Men vi får se vad utredningen ger framöver och hoppas på det bästa. Vilket förstås är att T lever än och återfinns levande.
Kom det inte en lag typ för några 9r sedan som skulle förhindra just det, att ingen döms för att man inte kan fastplla vem av dem som dödade och att man då skulle kunna domna dem båda för mord Då eller liknande Eller var det bara något man diskuterade och som aldrig blev till lag?
Citera
2022-10-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Okej. Där kan vi ha en förklaring. Det är väl så i synnerhet på mindre orter att om man har nära släktband till poliser så är man immun. Det är tråkigt eftersom han kan ha viktiga uppgifter att lämna i det här fallet.
Det är en del sådana uppgifter som skrivs som nog är sanna i riktiga
men som genast bortförklaras,
ett annat sådant exempel var att
polisen varit hem tiill pojkvännen A, veckan innan Tove försvann.
Båda dessa uppgifter, motsades//avfärdades direkt , genast kom en bortförklaring.
Förrsnabbt för vem skulle vetat om detta..och vem visste att det inte hänt .
En sakligt gjord sammanställning med endast ren fakta uppgifter från media
hade varit bra, fakta som inte bygger på skribenternas egna fantasifulla slutsatser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är dessa bilder tagna nu? JJ's bostad är till höger enligt ritning, notera att stegen är böjd upptill, någon har vid något tillfälle pysslat med något där. Det känns ju som konstaterat närmast att det var den vägen dom fick ut TT. Fönstret är dessutom tomt på grejer som man isåfall skulle vänta sig. Börjar bli mycket nu som pekar på att TT mördats i bostaden.

https://www.bildtagg.se/bild/nd9wrb9bgmh00wqgpwt1xirp

Vad tänker du att de gör när stegen tar slut, kasta ner tove och själv hoppa ca 3 m?
Och hur gör de detta utan att för en sekund påkalla uppmärksamhet från familjen på mellanplan som redan är uppmärksamma på ljud från lägenheten över, samt varit och knackat på?
De lär ju vara vakna/ sova lätt, och de kliver ju i princip rakt ner på deras balkong. Iaf plåttaket runt om och det låter nog endel..
Citera
Medlem
C.Ps avatar
Har det framkommit ngt nytt idag?

Läste ngt om att en av tjejerna skall ha erkänt "människorov"

Läste ngt om nån bil som var tillbaka eller i beslag?

Läste ngt om GW?

Läste ngt om ngt som går att se på i efter hand, nån film?

Kan nån skriva en liten sammanfattning om vad som har kommit fram idag eller länka till nya saker från idag, hade varit snällt 🌸
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Ok, helikopter. Vad menas med "ledningar"?

Hört talas om elektricitet? Den måste transporteras på något vis, från kraftkällan till konsument.
Citera
2022-10-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kom det inte en lag typ för några 9r sedan som skulle förhindra just det, att ingen döms för att man inte kan fastplla vem av dem som dödade och att man då skulle kunna domna dem båda för mord Då eller liknande Eller var det bara något man diskuterade och som aldrig blev till lag?

Jovisst, ”gemensamt och i samförstånd” men bevisläget försvåras ju.
Citera
2022-10-30, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kan vara lurig ja. Som när jag drog igång ”Avels Myst” inför avslöjandet om den där operative analytikern som kanske inte borde ha suttit i medhörningsrum eller gjort sammanställningar av mastuppkopplingar. Det var tider det.

En person som inte heller visste att det påbörjas en ny session i uppkopplingen om man t.ex för ett samtal.
Får se hur tekniskt detta blir framåt i detta fall.

En drama queen rätt och slätt denna JJ?

Att TT inte är hittad bekymrar mig. Då for nog detta sin lösning.Inför nya förhör så ställs de förhoppningsvis mot nya bevis på att nåt inte stämmer.

Nu kollade jag inte bara tonårsmödrar i Vetlanda igår utan kunde konstatera några saker till.

Några axplock:

Det finns kamera vid drive-thru på McD. Och inne på McD.

Det finns skylt om kameraövervakning på entrédörr till Nöjet.

En grannbil kan vara i beslag.

Biltema-masten stämmer som polisen menar att den i princip når hela Vetlanda men andra antenner kommer inte med lite mer styrka i större delen av ”innerstan”.

Jag vill gärna veta vilken mobiltelefon TT hade. Är den borta för alltid så kan man spåna på hur återskapa en från säkerhetskopia. Görs olika på iPhone och Android.
Isf står förhoppningen till andra enheter hon har eller haft igång. En inkorg för en återställningsmejl kanske.
Och sen möjligheten till ett nytt SIM-kort.

Som i ett annat fall du vet där de hade kunnat komma åt Telegram den vägen men det blev för sent. Kontot raderar sig själv.

Edit: tillägg bara att om man försöker återskapa en mobil så är det risk man också steker bevisning i den processen.

Aha, tror jag missuppfattade dig i all hast tidigare under dagen. Hade alltför bråttom.

Du menade förstås grannarnas bilar som stod på gården vid JJ:s hus, varav e var borta? Misstog det som att det var JJ:s pappas bilar

Vad gäller bråket, kan abslout kompisarna vilja tona ner orsaken till det offentligt (media) också, eftersom det skulle kunna vara ett motiv. De vill väl måla upp bilden av att de tror att hon är oskyldig förstås, vilket de säkert också tror.

Förklara vad du menar med det här:

"Biltema-masten stämmer som polisen menar att den i princip når hela Vetlanda men andra antenner kommer inte med lite mer styrka i större delen av ”innerstan”."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in