2022-10-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Instämmer i att det blir svårt att sätta dit någon om de inte hittar kroppen. Jag utgår från att den kommer att hittas, tror inte att tjejerna lyckats gömma den så väl att den är borta för gott.

Det är ju dessvärre inte ens säkert att man kan få till en fällande dom för mord/dråp ens med en funnen kropp heller. Eftersom ingen av dem tycks bära spår av att ha attackerat T (såvitt vi känner till så har ju inte tekniska hittat sådana spår på varken M eller J) så kan det även om man hittar T:s kropp och konstaterar att hon bragts om livet inte vara helt säkert vem av J och M som begått vilken brottshandling. I sådana fall så kan det bli friande domar i alla fall. Hade det varit endast en misstänkt gärningsman så är det i sådana fall betydligt enklare att få till en fällande dom byggd på sannolikhet (indicier), men när det gäller två misstänkta så ställs helt andra krav på att man ska kunna som åklagare presentera ett trovärdigt händelseförlopp där det förklaras vem av J och M som begått vilken handling, och särskilt då den dödande handlingen.

Det finns ett fall, som jag tyvärr inte kan nämna pga sekretess då jag har varit involverad i rättsprocessen i det, där det skedde ett gängkriminalitetsbrott (mord). I det fallet så kunde man i den tekniska bevisningen inte avgöra vem av de inblandade som hade utdelat det dödande sticket, det gäller ett knivmord. Det som gjorde att man fick till en fällande dom i det fallet var att gängets vittnesmål gav en tillräckligt klar bild av vem som hade utdelat det stick som ledde till offrets död. Och då dömde man utifrån brottslingarnas egna vittnesmål en av dem för mordet (de andra för misshandel). Med det i åtanke så inser man ju lätt att det kan bli svårt att avgöra vem av J och M som skall dömas för vad om man inte via deras vittnesmål kan klarlägga exakt vad som hänt T, om de nu har bragt henne om livet.

Det finns ju en teori tidigare i tråden om att någon av dem kan ha varit påverkad, och är det så så kanske det inte ens är mord eller dråp det är tal om utan helt enkelt vållande till annans död osv. Rent juridiskt sett är det en djungel. Men vi får se vad utredningen ger framöver och hoppas på det bästa. Vilket förstås är att T lever än och återfinns levande.
Citera
2022-10-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
Ja det var det uttalandet från GW som fick mig att undra om brorsan kanske lånade JJ:s bil kvällen i fråga. Det skulle ju vara intressant med information om hennes bil var parkerad hemma eller inte. Hon hade den ju i alla fall nästa morgon/förmiddag som det verkar....

Ställt den på stan nånstans eller lånat ut men även GWs prat får man ta med en nypa salt.
Citera
2022-10-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruEd
Tror precis som dig att om uppgiften att dom setts kring Illharjen stämmer så är det inte där kroppen dumpats utan paus tar man nog efter att ha fått lite distans till kroppen. Alternativt att dom diskuterar vart dumpning bör ske och har någon då knackat på rutan som har nämnts i tråden så lämnar man nog ingen kropp där..

Jag har börjat spekulera i om det kan finnas andra ställen i lägenhetshuset som dom skulle kunna ha styckat kroppen för lättare förflyttning.. Den här ytan mellan lägenheterna tex. Tror vi att polisen har kollat med Luminol där? Skulle annars vara rätt smart att stycka kroppen i något gemensamt utrymme dit alla grannar har tillgång.. Att TTs mobil åkt med till McDonalds va ju troligen ett misstag. Tänker om JJ sen fått en snilleblixt att försöka hävda att det va grannen som måste haft TTs mobil..

Sen har jag också tänkt mycket på JJs pappa. Har svårt att se att han skulle hjälpa till eller ens ringas av JJ. Men det betyder inte att JJ inte har tillgång till hans kunskap. Han kan mycket väl sagt vid diverse sammanhang alltifrån ”Hoppar man ner här i vattnet då kommer man aldrig upp igen” eller ”Hade jag någonsin behövt bli av med en kropp, så hade jag lagt den i vattnet här” Kanske lite på skämt..

Ber om ursäkt ifall något av detta skrivits tidigare men jag har helt tappat bort mig i tråden senaste dagarna och inte lyckats läsa allt på dom senaste hundratalen..

Jag tänker att JJ är så smart att om TT fick iväg ett röstmeddelanden till sin pojkvän att hon var på väg hem så hade JJ tänkt att ge sig ut med telefonen och dumpa den … antagligen direkt efter för att få ut bevis på att TT lämnade lägenheten … tanken var kanske att ta cykeln också direkt ……

Tror dem är för smarta att sitta på kroppen länge …. Den har lämnat i ett stycke …. Mellan 04:00 - 07:00 … så antagligen stängdes TT:s telefon av i lägenheten då …. Även fast den obekräftade uppgiften att det fanns en SnapChat karta med TT på vid 03:x vid Nydalarondellen …. ?? Bevis på detta?

JJ pappa låter som du säger osannolikt … däremot skulle jag vilja höra JJ bror och var denne var under natten … om han har något liknande i bagaget som JJ …

Men det klämmer hårt att dem inte lyckats få ur MGM något om var kroppen är …. Denna uppgift är graverande och kräver en del tankekraft …. Vad betyder detta? Att MGM inte vet var kroppen är ? Att dem har en dödspakt? Att dem är så psykiskt motiverade att dem håller ihop …. ..otroligt besynnerligt ….

Finns det inga andra IG , FB , spår från kvällen ?
Citera
2022-10-30, 18:14
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Utan en kropp kommer ingen åtalas för mord/brott mot griftefriden. Det kan inte bli tal om ett sådant åtal om man inte har ett bevis för att ett sådant brott har skett. Och om nu en åklagare skulle mot all förmodan väcka ett sådant åtal som kommer det inte vinna gehör i rätten sedan.

Betänk att utan en kropp så vet man inte ens vem som skulle ha begått brottet. Man har ju egentligen blott en sannolikhetsgrund här att det är M eller J (eller båda) som har begått ett personbrott mot T. Men man vet inte vad för brott eller av vem.

Som exempel på det kan du ju ta läkarna som styckade da Costa där man inte kunde utesluta att hon faktiskt inte hade mördats utan dött en naturlig död. Att hon hade styckats av läkarna stod utom rimligt tvivel (däremot hade preskriptionstiden gått ut för det typet av brott och därmed kunde de inte dömas för det eftersom de aldrig åtalats för det). Något annat brott kunde man inte heller avgöra vem av läkarna som hade begått. Med det i åtanke så undrar jag om man verkligen kommer kunna åtala J eller M för något annat än eventuellt möjligen olaga frihetsberövande, men även det är högst tveksamt pga man inte ens vet om de har begått ett sådant brott, eller vem av dem som begått det eventuella brottet. Det handlar ju helt om vad de själva säger i sina förhör, för någon konkret bevisning har ju vad det verkar än så länge inte dykt upp i utredningen.
Läkarna i da Costa fallet fälldes inte alls för att ha styckat henne och det hade ingenting med preskriptionstid att göra. De friades från mord men domstolen skrev i domskälen att de kunde ha styckat henne. De var aldrig åtalade för brott mot griftefriden och eftersom en friande dom inte kan överklagas kunde de inte rentvå sig. I dag skulle en dom där de åtalade anklagas för brott de inte prövats för vara olaglig. De var troligen helt oskyldiga. Läs på om fallet!

Att döma för mord utan kropp är fullt möjligt. Schyman-fallet i Arvika är ett exempel. Hans kropp hittades aldrig.
Citera
2022-10-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Knappast att dom har en elpistol tillgodo, en påse eller sina bara händer är väl troligare
Ja, det är det kanske. Men jag tänker att JJ kanske har sådär tazer för att skydda sig med mot närgångna killar. Som ett "utifallatt"vapen. Många kvinnor har nån form av skydd när de går ute ensamma om kvällar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det skulle kunna förklara varför Polisen inte gått ut och begärt tips från allmänheten ang JJ lilla röda bil, vid aktuella tider.

Om det skulle vara så att den ”saknade” bilen användes till / från McDonald's – så saknas fortfarande En bil för att transportera bort en kropp.

Vem utanför gravt kriminella kretsar, i lilla Vetlanda, kan fixa det mitt i natten? Dessutom utan att observanta grannar märker ett jota. Här ligger en hund begraven ..

Det brukar dröja rätt länge innan de går ut med t.ex bild på fordon och efterlyser tips. Med vissa undantag.
Just nu får man förmoda de har mycket annat att jobba med så får se om de gör nåt uttalande om något de behöver hjälp med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Jösses.

Det är knappast så att den vanliga poliskonstapeln sätter sig ned och börjar försöka lista ut inloggning eller lösenord och startar appar till höger och vänster.

Har du ett enda exempel på när polisens regionala it-brottscentrum eller NFC, Nationellt forensiskt centrum gjort något av de fel du påstår faktiskt händer i dina inlägg?

Inte den vanliga poliskonstapeln, det finns experter till det och det Sverige inte har resurser till hjälper tex Norge och Tyskland till med. Men det kanske var så du menade?
Citera
2022-10-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag får inte in i skallen hur tjejerna kunnat få ut kroppen ur lägenheten.
Kan det vara så enkelt som att grannen som hört dunsar inte talar sanning. Obegripligt annars varför denne inte ringde polisen omedelbums. Det skulle alla göra.

Tove har lämnat lgh för egen maskin. Det finns ingenting i lgh som har med hennes försvinnande att göra. Har hon blivit bortförd, våldtagen och mördad så är brottsplatsen någon stans långt bort.

Det är flera grannar som hört dunsar. Dvs olika vittnen från olika hushåll.
Citera
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kan vara lurig ja. Som när jag drog igång ”Avels Myst” inför avslöjandet om den där operative analytikern som kanske inte borde ha suttit i medhörningsrum eller gjort sammanställningar av mastuppkopplingar. Det var tider det.

En person som inte heller visste att det påbörjas en ny session i uppkopplingen om man t.ex för ett samtal.
Får se hur tekniskt detta blir framåt i detta fall.

En drama queen rätt och slätt denna JJ?

Att TT inte är hittad bekymrar mig. Då for nog detta sin lösning.Inför nya förhör så ställs de förhoppningsvis mot nya bevis på att nåt inte stämmer.

Nu kollade jag inte bara tonårsmödrar i Vetlanda igår utan kunde konstatera några saker till.

Några axplock:

Det finns kamera vid drive-thru på McD. Och inne på McD.

Det finns skylt om kameraövervakning på entrédörr till Nöjet.

En grannbil kan vara i beslag.

Biltema-masten stämmer som polisen menar att den i princip når hela Vetlanda men andra antenner kommer inte med lite mer styrka i större delen av ”innerstan”.

Jag vill gärna veta vilken mobiltelefon TT hade. Är den borta för alltid så kan man spåna på hur återskapa en från säkerhetskopia. Görs olika på iPhone och Android.
Isf står förhoppningen till andra enheter hon har eller haft igång. En inkorg för en återställningsmejl kanske.
Och sen möjligheten till ett nytt SIM-kort.

Som i ett annat fall du vet där de hade kunnat komma åt Telegram den vägen men det blev för sent. Kontot raderar sig själv.

Edit: tillägg bara att om man försöker återskapa en mobil så är det risk man också steker bevisning i den processen.

JJ:s nr finns på nätet, går det att återskapa var den befunnit sig utan att ha mobilen? Är det möjligt att positionera var mobilen befunnit sig via ett mobilnummer?
Citera
Medlem
Citat:
Så ska de återskapa en mobil, vilket sällan görs, så krävs det familjens medgivande, krångel med operatör och annat.

Polisen behöver knappast familjens medgivande för att granska T:s (eller någon annan relaterad till utredningens) mobiltrafik i ett sådant här fall. Vad har du för grund för det påståendet?
Senast redigerad av linakova 2022-10-30 kl. 18:19.
Citera
2022-10-30, 18:17
Medlem
Citat:
Som att klampa in på en brottsplats och kontaminera eller trampa runt eller liknande så kan samma ske i processen när de tömmer en dator eller en mobil om man gör fel. Systemet gör det mesta jobbet men man ska veta vad man gör så det inte går snett. Alltså att data förloras.

Samma sak när du loggar in i nåt konto. Då sätter du igång massa processer som kan ge t.ex en ”false positive”, alltså sånt som ser positivt ut för utredningen men som kanske inte stämmer i verkligheten.

Senaste position kanske flyttas till polishuset och den för utredningen viktiga kanske raderas bara för att ta ett hypotetiskt exempel.

Så ska de återskapa en mobil, vilket sällan görs, så krävs det familjens medgivande, krångel med operatör och annat. Och sen kan det visa sig att den är säkerhetskopierad senast för två månader sen… Alltså inga aktuella ”data”.

Däremot så får man tillgång till olika appar och konton om man lyckas den vägen. Och där kan färsk data finnas i chattar.

Men i stunden så tror jag att MH och JJ’s mobiler är hetare än TT’s. Bevismässigt.

För att helt enkelt kunna ställa det som finns i dem mot det de säger i förhör.

Polisen (eller ja programmet de använder) kanske återskapar chatthistorik. MGM emellan. Hoppsan.
Behöver polisen tillåtelse att gå över de misstänkta mobiler? Jag vet en som nekade polisen och vägrade att ge lösen men vet ej vad som hände därefter Tar de sig förbi lösen och så? Passar på att fråga då du verkar kunna detta o h det du skriver är jävligt intressant. Tänk vad mobiler kan innehålla alltså.
Citera
2022-10-30, 18:18
Medlem
Har en fråga om brottsrubricering. Har fått för mig att polisen föredrar en rubricering, där offret fortfarande lever, så långt det är möjligt. Tex kidnappning. Eftersom de då har tillgång till fler resurser. Stämmer detta, eller hur jag fått det om bakfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in