2022-10-30, 17:18
Medlem
En fråga till er som är insatta:

Detta är saxat från Aftonbladets senaste artikel om Tove:

"enligt nya uppgifter från utredningen ska Toves mobil ha gjort samma resa från kvinnans lägenhet, till McDonalds och tillbaka – under samma tid som grannen och den misstänkta kvinnan.
Rickard Finndahl, chef för polisens grova brott-avdelning, vill inte kommentera uppgifterna.
– Jag kommenterar inte sådana frågor som rör utredningen. Mycket av den information som berör utredningen är det sekretess på, säger han."

Hur vet vi att den här uppgiften om att mobilen färdats med J till McD stämmer då? Vart kommer egentligen den uppgiften ifrån? En läcka i utredningen? Kan vi sätta 100% tillit till att den stämmer då? Det är ju Expressen som skriver "enligt uppgifter" om den uppgiften, men det kan ju lika gärna vara något de fått på hörsägen från någon part som har helt fel, eller blott spekulerar?
Citera
Medlem
"Han säger också till ”Nyhetsmorgon” att han tror att fler personer är inblandade i försvinnandet, om det visar sig att ett brott har begåtts.

– Jag skulle inte bli förvånad om det dyker upp någon pojkvän i det här fallet, förefallet att det handlar om ett brott, säger Leif GW Persson."

Den senila gubben har talat, no shit Sherlock!
Citera
Medlem
Kan man vara 100% säker på att dom fortfarande är häktade? Kanske släppta och på hemlig ort för att kunna spana och avlyssna ny MGM? Tycker det skulle vara långsökt men finns det inte en liten chans? För att den nya MGM inte ska misstänka något och att han fortfarande ska tro att tjejerna sitter häktade.
Inte för att jag tror att det är så men när polisen är så tysta om förhör mm…
Citera
Medlem
Jag får inte in i skallen hur tjejerna kunnat få ut kroppen ur lägenheten.
Kan det vara så enkelt som att grannen som hört dunsar inte talar sanning. Obegripligt annars varför denne inte ringde polisen omedelbums. Det skulle alla göra.

Tove har lämnat lgh för egen maskin. Det finns ingenting i lgh som har med hennes försvinnande att göra. Har hon blivit bortförd, våldtagen och mördad så är brottsplatsen någon stans långt bort.
Citera
2022-10-30, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hade det funnits blod i lägenheten hade dom garanterat suttit för misstänkt mord?

Inte helt 100 på det, kan man häkta någon för mord utan kropp? Kanske någon juridiskt kunnig här vet. Känns som människorov är default i det här läget för att kunna öppna verktygslådan.
Citera
2022-10-30, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
För det första är det blott ett tänkbart scenario (som jag själv också uttryckligen skrev är högst osannolikt), för det andra så stod det verkligen ingenting om att han skulle ha dödat henne i bilen. Det är DITT påhitt. Inte mitt.
Jag har aldrig skrivit att han dödat henne, men menar du på att hon dödat sig själv då medan A körde? snacka om snack i nattmössan.
Citera
2022-10-30, 17:21
Medlem
Citat:
Varför skriver du det till mig? Har jag på något vis gett intryck av att inte känna till det?

För övrigt så blir det högst sannolikt inget åtal om inte åklagaren anser att det finns fog för att tro att bevisningen räcker till för att få en fällande dom för olaga frihetsberövande (människorov). Och för att det ska finnas det behöver man ha något att gå på. Det tycks man inte ha än. Helt enkelt eftersom man varken vet om MGM är de skyldiga till ett eventuellt sådant brott, samt ej heller OM ett sådant brott ens har begåtts (återigen - T kan ju ha lämnat självmant, eller råkat ut för någon helt annan GM osv).
Ett åtal lär det nog bli, men jag tror inte att det blir förrän i början av nästa år. JJ kommer få sitta i häktet tills dess.

MH är mer tveksamt, tror att hon kommer släppas inom några veckor efter att de hittat TT då jag tror att hon endast hjälpt till att röja undan liket och andra bevis.

Möjligt att någon mer är inblandad i att få bort liket, då är det någon med mycket nära band till JJ. Far, bror, pojkvän...?

Räknar med att JJ åtalas för mord/dråp och brott mot griftefriden. MH & eventuellt en ännu oidentifierad medhjälpare åtalas för brott mot griftefriden och skyddande av brottsling.

Detta är vad jag tror förundersökningen kommer utmynna i, tyvärr lär det ta tid innan det går till åtal. Tippar på slutet av januari eller i februari.
Citera
2022-10-30, 17:22
Medlem
Citat:
En fråga till er som är insatta:

Detta är saxat från Aftonbladets senaste artikel om Tove:

"enligt nya uppgifter från utredningen ska Toves mobil ha gjort samma resa från kvinnans lägenhet, till McDonalds och tillbaka – under samma tid som grannen och den misstänkta kvinnan.
Rickard Finndahl, chef för polisens grova brott-avdelning, vill inte kommentera uppgifterna.
– Jag kommenterar inte sådana frågor som rör utredningen. Mycket av den information som berör utredningen är det sekretess på, säger han."

Hur vet vi att den här uppgiften om att mobilen färdats med J till McD stämmer då? Vart kommer egentligen den uppgiften ifrån? En läcka i utredningen? Kan vi sätta 100% tillit till att den stämmer då? Det är ju Expressen som skriver "enligt uppgifter" om den uppgiften, men det kan ju lika gärna vara något de fått på hörsägen från någon part som har helt fel, eller blott spekulerar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ax23
Kan man vara 100% säker på att dom fortfarande är häktade? Kanske släppta och på hemlig ort för att kunna spana och avlyssna ny MGM? Tycker det skulle vara långsökt men finns det inte en liten chans? För att den nya MGM inte ska misstänka något och att han fortfarande ska tro att tjejerna sitter häktade.
Inte för att jag tror att det är så men när polisen är så tysta om förhör mm…

Inte en chans! Det skulle ha varit en offentlig handling.
Citera
2022-10-30, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Villfarelse-
Jo, jag förstår hur ni resonerar. Men behöver det ha åsamkat massor av blod?
I min lägenhet skulle det funnits massor av blodspår efter jag hade en sjukdom i livmodern o blödde nåt överjävligt i flera år.

Äh, jag vet inte. Det var bara en tanke.

Elpistol då?
Knappast att dom har en elpistol tillgodo, en påse eller sina bara händer är väl troligare
Citera
2022-10-30, 17:24
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Inte helt 100 på det, kan man häkta någon för mord utan kropp? Kanske någon juridiskt kunnig här vet. Känns som människorov är default i det här läget för att kunna öppna verktygslådan.

Ja man kan häkta för mord utan kropp. Händer frekvent i liknande ärenden.

Se t.ex denna;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forsvunna-kvinnan-i-timra-man-i-40-arsaldern-haktad-for-mord-och-manniskorov
Citera
2022-10-30, 17:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Om JJ förfogar över Alton så kanske man kan tänka sig att JJ bror förfogar över BMW:n …… en vit BMW i natten kan se grå ut … hur var det med observationen med JJ vid McDonalds i / vid en grå BMW …. Det kan ju faktiskt vara så att det förekommit två resor till McDonalnds denna natt …. Vad vet man om JJ bror ?

Nu har jag knappt hunnit läsa något i tråden på ett dygn, men det senaste jag läste var att JJ fick skjuts av en granne, den grannen som bor under och som knackat på när det kom oljud. Då borde det rimligen vara antingen deras eller JJ:s bil de åkte i, men på hemvägen såg JJ en röd Audi ståendes på gatan, till vilken de stannade och JJ hoppade ut för att prata med dom.

Har inte hört något om något obs av den bil som du nämner vid MC Donalds?

Är det här nya uppgifter?
Citera
2022-10-30, 17:26
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag får inte in i skallen hur tjejerna kunnat få ut kroppen ur lägenheten.
Kan det vara så enkelt som att grannen som hört dunsar inte talar sanning. Obegripligt annars varför denne inte ringde polisen omedelbums. Det skulle alla göra.

Tove har lämnat lgh för egen maskin. Det finns ingenting i lgh som har med hennes försvinnande att göra. Har hon blivit bortförd, våldtagen och mördad så är brottsplatsen någon stans långt bort.

Det är inte ”en” granne som hört dunsarna. Det är familjen under men också grannen på samma våningsplan som JJ. Alltså oberoende av varandra. Varav den ena hade tankar på att ringa polisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in