Citat:
Ursprungligen postat av
Wickster
JKan du ange fem svenska medier som skrivit om det? Jag kan det inte.
Varsågod, jag rekommenderar att du ser hela, annars ca 36 minuter in.
https://youtu.be/ZGA3GQP99Tw
Det stämmer att IW säger att det saknas spår av mekanisk åverkan som förklarar hur plåten vikts dubbel och därför drar hon slutsatsen att det är en tryckvåg som böjt plåten, men hon säger inte att orsaken är en detonation.
I övrigt uttalar hon sig om några centimeterstora provbitar som har millimetersora områden med förändrad mikrostruktur till följd av temperaturer på ca 850 - 1200 grader.
Hon konstaterar att två bitar som ligger ca 10 centimeter från varandra har utsatts för hög temperatur från olika värmekällor, en på vardera sida av plåten, och det behöver inte vara så att värmepåverkan skett samtidigt på båda delar.
Vidare säger hon att för att strukturförändringarna ska uppstå måste metallen ha varit över 850 grader varm under en tidsrymd av minuter, inte sekunder.
Det är har svårt se hur det kan ha funnits två sprängladdningar, en på vardera sidan av plåten, som orsakat värmepåverkan eftersom zonerna ligger endast 10 cm från varandra och dessutom är det ingen som visat att en 10 mm tjock plåt kan förbli över 850 grader varm i minuter om den samtidigt befinner sig i kallt havsvatten (bottenplattan stod alltid under vatten till havs och givetvis likaså vid sprängning på havsbotten).
Vidare finns det inga spår av utbuktning på visirets täckplåtar som man borde se om det sprängts bomber under och på främre delen av visirets bottenplatta (det är där plåten ursprungligen satt) som var kraftiga nog att trycka in hela bottenplattan ca 50 cm och det saknas även rimlig förklaring till varför sprängladdningar skulle ha placerats på den plats plåten ursprungligen satt eftersom det inte är i närheten av bogvisirets bottenlås.
Edit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wickster
En fråga som kvarstår är ju varför bogvisirets bottenplatta bär spår av både mycket snabb upphettning och tryckvåg. En annan fråga är varför så få verkar intressera sig för det.
Jag kan inte minnas att IW säger något om att upphettningen måste ha skett mycket snabbt.