2022-10-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag har också vänner som härstammar från Ukraina, och som fortfarande har familj som lever där. Alla har sin egen historia. Jag tror precis som konflikten i forna Jugoslavien att förtryck föder förtryck, och att utländska underrättelsetjänster gör sitt allra yttersta för att vrida situationen till sina uppdragsgivares geopolitiska intressen. (Stor emfas här på underrättelsetjänster i pluralis.) Du lyckades nämna rysk underrättelsetjänst. Okej duktigt. Om du inbillar dig att CIA och MI6 har varit "hands off" i upptakten till den här konflikten så måste jag bara garva åt dig.

men det är ju ålagt dig som hävdar att cia och mi6 varit verksamma i ukraina att bevisa det, att rysk soldater befunnit sig i ukraina donbass och krim sedan 2014 är ju all överns om, ink putin.

inte att du känner starkt att det är så.....

Citat:
Minns att jag för ett antal år sen fick höra av en vän att Ukraina var fullt av Neonazis, vilket jag i tysthet då betvivlade. Jag antog då, som du möjligen fortfarande gör, att det var någon form av propaganda. En överdrift. Sen dess har jag liksom blivit överbevisad på den punkten. Det är liksom inget fel med att justera sin verklighetsbild i takt med att mer info framkommer. Som här, en bild på Ukrainas Överbefälhavare Zaluzhny med ett snyggt litet hakkors-armband:
https://twitter.com/politblogme/status/1579152876131078145

så din vän i ukraina gav Zaluzhny ett armband?

vad har det med något annat än att du är naiv,okunnig, rysstrollad och stolt över det att göra mer specefikt?

Citat:
Du får gärna kalla mig fördomsfull, men när jag frågar mig vilken sida i en konflikt som står för merparten av alla övergrepp, så brukar jag oftast luta åt att det är Nazi-sidan. Precis som när det pågår en konflikt i Mellanöstern så brukar jag luta åt att det oftast är islamister i svart ninja-mundering som torterar ihjäl folk och hugger huvudet av dom. Men jag är väl lite udda på det sättet. Om jag hade nån affärsbekant som sympatiserade med IS så kanske han skulle haft en annan historia att berätta.

då är det ryssland naturligtvis, då ryssland har långt fler antisemiter än ukraina. att du är så efterbliven så du kramar den rysstrollningen som en snuttefilt är dock rätt märkligt, Satanister , inte judebebisnazister är den "nya" rysstrollning uralmongolerna ska "uppvisa sin visdom i"

https://ukrainianjewishencounter.org/en/news/antisemitism-in-europe-ukraine-turns-out-to-be-the-most-friendly-to-jews/
Citera
2022-10-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Större delen av vad du kallar ryssland (och även Kina) "känns" ganska mongoliskt, och borde egentligen lyda under Ulan Batoor, ty så var det ju, "historiskt", eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire
Håller du på försöker göra en halmgubbe? Det du skrev nu, vad har det att göra med vad jag skrivit? Vad fan har mongolrikets utbredning på typ 1200-talet med något att göra?
Citera
2022-10-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Men ukrainare, de är annorlunda.. äkta ariska hjältar, för att inte säga alviska ljusvarelser som står upp mot Mordors orcher.

Ukraine received the European Union's first human rights prize

https://odysee.com/@trader.one:d/human-rights-ua-price:6

du ska inte vara så naiv och efterbliven, världen är inte sagor och dina nerkissade "vuxen" blöjor.

ryssar är skräp. nöj dig med det. jmf behövs inte.
Citera
2022-10-30, 14:05
Medlem
Citat:
Jag har också vänner som härstammar från Ukraina, och som fortfarande har familj som lever där. Alla har sin egen historia. Jag tror precis som konflikten i forna Jugoslavien att förtryck föder förtryck, och att utländska underrättelsetjänster gör sitt allra yttersta för att vrida situationen till sina uppdragsgivares geopolitiska intressen. (Stor emfas här på underrättelsetjänster i pluralis.) Du lyckades nämna rysk underrättelsetjänst. Okej duktigt. Om du inbillar dig att CIA och MI6 har varit "hands off" i upptakten till den här konflikten så måste jag bara garva åt dig.

Minns att jag för ett antal år sen fick höra av en vän att Ukraina var fullt av Neonazis, vilket jag i tysthet då betvivlade. Jag antog då, som du möjligen fortfarande gör, att det var någon form av propaganda. En överdrift. Sen dess har jag liksom blivit överbevisad på den punkten. Det är liksom inget fel med att justera sin verklighetsbild i takt med att mer info framkommer. Som här, en bild på Ukrainas Överbefälhavare Zaluzhny med ett snyggt litet hakkors-armband:

Du får gärna kalla mig fördomsfull, men när jag frågar mig vilken sida i en konflikt som står för merparten av alla övergrepp, så brukar jag oftast luta åt att det är Nazi-sidan. Precis som när det pågår en konflikt i Mellanöstern så brukar jag luta åt att det oftast är islamister i svart ninja-mundering som torterar ihjäl folk och hugger huvudet av dom. Men jag är väl lite udda på det sättet. Om jag hade nån affärsbekant som sympatiserade med IS så kanske han skulle haft en annan historia att berätta.

Då är du hur lättlurad som helst.
Hur många av CIA och MI6 agenter har tagit med sig reguljära förband och ockuperat delar av ett annat land.
Det har funnits nationalistiska rörelser i Ukraina helt klart, men helt klart i lägre grad jämfört med Ryssland.
Den finns för övrigt natiolastiska/ fascistiska rörelser i de flesta länder, men Ukraina har lyckats isolera dem från makten i högre grad än många andra länder.

När det gäller dina bildbevis gällande naziembem så är de debunkrade flertalet ggr. och armbandet var en fin bildjustering av en gårdisk knut.

Jag håller med dig om att man skall tro det man ser, och ser jag på Kremls och Putins argumentation påminner den påfallande om en annan europeisk ledare i slutet av 1930talet.

Så skillnaden mellan oss är att du köper Putins propaganda och låter dig luras. F
Citera
2022-10-30, 14:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som sagt, väldigt osäkert om det uttalats ett munligt sådant löfte. Inte ifrån NATO som organisation i alla fall! Och man har rätt att ta in alla länder som vill gå med och som man accepterar som medlemmar.

Gorbatjov intervju 2014.

” Frågan om ”Nato-utvidgning” diskuterades inte alls och togs inte upp under de här åren. Jag säger det med fullt ansvar. Inte ett enda östeuropeiskt land tog upp frågan, inte ens sedan Warzawa- pakten upphörde att existera 1991. Västledarna tog inte heller upp den. En annan fråga som vi tog upp diskuterades: garantier för att Natos militära infrastruktur inte skulle framflyttas och att ytter- ligare väpnade styrkor från alliansen inte skulle utplaceras på det territorium som tillhörde dåva- rande DDR efter den tyska återföreningen.”
Citera
2022-10-30, 14:06
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om du ska vara på Flashback, måste du ha lärt dig att om man säger något får man svar på det. Att du inte bara släppte det?

Visst. Jag släpper om du släpper. Men släpp nån gång då!

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag vet visst hur Flashback fungerar. Att man väljer hur man gör. Jag förklarade bara konsekvenserna av ditt val att svara flera i samma inlägg, för de som ska svara dig.

Angående exemplet, skrev du att det var ett exempel du vill visa mig. Sedan efter exemplet, svarade du på exemplet.
Då blir syftningen oklar helt enkelt. Men det har med att förstå hur andra uppfattar det man skriver.
Men enklast är att svara en och en med ett eget inlägg riktat till dem. Minst missuppfattningar då.

Då är det läsförståelse du har problem med. Jag brukar inte anklaga folk för bristande läsförståelse av slentrian. Men i det här fallet så är det nog faktiskt befogat.
Eller så bara anstränger du dig maximalt för att ta åt dig av något som inte är riktat mot dig. Det är oklart.

Du syftar på den här formuleringen av mig:
Citat:
Jag skrev "de flesta". Om du inte känner dig träffad så syftade jag antagligen inte på dig.

Jag kanske borde varit ännu tydligare och skrivit "de flesta inläggen". De som skriver mest tenderar tyvärr att även vara de mest onyanserade, vilket var vad jag försökte få fram med mitt tidigare inlägg.

Av den skaran så brukar jag ibland få skit för att jag "låtsas" vilja ha en seriös diskussion. Så som exemplifieras av följande inlägg:

FÖRST så påpekade jag att DU inte behövde känna dig träffad om du ansåg att en tidigare, allmänt hållen, beskrivning inte passade in på dig specifikt. Okej?

SEN gav jag ett exempel på vad konton ur "den andra skaran" (alltså inte du) ibland brukar skriva till mig. För att belysa skillnaden. Alles klar?

Så, nu lägger vi ner va?
Citera
2022-10-30, 14:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad hände? Blev de beskjutna eller körde av vägen?

Körde nog av vägen. Föraren var väl full, alternativt var den som tidigare fått hjärnskakning, eller också blev det fel på fordonet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad i helvete! 950 döda ryssar igår
Största dödstalet under hela kriget!

Finns det några förklaringar till det?
Eller är det flertalet dikeskörningar som orsakat förlusterna.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad i helvete! 950 döda ryssar igår
Största dödstalet under hela kriget!

Ja fan, de dör som flugor nu

Något särskilt som hänt tro? Är det de nyrekryterade som knuffas in i frontelden av sina stridskamrater? Siffran är ganska häpnadsväckande.

OT: Fan vad jag gillar din avatar Jag kommer över och turistar lite när den blivit verklighet
Citera
2022-10-30, 14:08
Medlem
Citat:

Vilket hakkors? Det är du som är nazist när du inbillar dig hakkors överallt.
https://twitter.com/SlovakFella/status/1579222475619328000?t=hvQrdzwSuqsPPqgyMH8t6Q&s=19
Citera
2022-10-30, 14:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Nu är Donbas en intern angelägenhet
Tjetjenien känns ganska ryskt är min ganska oinsatta synvinkel. Huvudstad grundad som ryskt fort. Känns inte spontant som att jag skulle ställa mig på islamistsidan där.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjetjenien
Oavsett är det inte mycket till imperialism där. Möjligen mer av "kampen mot terrorismen". Tjetjenien är alltså inte ett exempel på expansionism som pro-ukraina-nördarna här vill få det till

Varför tycker du att Tjetjenien känns ryskt? Det bor nästan inga ryssar alls där. Bara 5%:

Citat:
De flesta tjetjener är sunnimuslimer, ofta blandat med en del sufism och förislamsk tradition. Mot slutet av den sovjetiska eran bestod befolkningen till cirka 23% av ryssar (kosacker inräknade), men andelen har minskat sedan Sovjetunionens upplösning 1991. Kring slutet av 1990-talet uppgick andelen ryssar i Tjetjenien till cirka 5% av den totala befolkningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chechnya

Dessutom. Tjetjenien + Dagestan + Ingusjien bröt sig ur Ryssland och var en självständig stat tidigare på 1900-talet, under ett antal år, men Ryssland/Sovjet återerövrade dessa områden igen:

Citat:
On 21 December 1917, Ingushetia, Chechnya, and Dagestan declared independence from Russia and formed a single state: "United Mountain Dwellers of the North Caucasus" which was recognized by major world powers. The capital of the new state was moved to Temir-Khan-Shura (Dagestan). Tapa Tchermoeff, a prominent Chechen statesman, was elected the first prime minister of the state. The second prime minister elected was Vassan-Girey Dzhabagiev, an Ingush statesman, who also was the author of the constitution of the republic in 1917, and in 1920 he was re-elected for the third term. In 1921 the Russians attacked and occupied the country and forcefully absorbed it into the Soviet state.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chechnya

De är inte ryssar och vill inte tillhöra Ryssland. På riktigt.

Det är uppenbart att Putin kör med dubbla måttstockar här.
Citera
2022-10-30, 14:09
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, det är sjukt. Men det är väl därför ryssarna försökt sköta kriget lite "snyggt", med så få civila offer som möjligt. Man kunde ju låtit några bombplan radera ut Ukrainas städer på någon vecka annars, om man hade velat.

Varför man skulle vilja radera ut ukrainska städer, om syftet från början var att ta kontroll över styret. Hur skulle man förklara det på hemmaplan att en special militäroperation skulle gå ut på bombade städer?
Man gör ju uppenbarligen inte det lätt för civilbefolkningen, varken nu eller i de tidigare drabbade städerna. Det är bara lögn att man skonat civilbefolkningen, bara genom att påstå att man hade kunnat varit ännu mer brutal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in