2022-10-30, 13:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Du får gärna ta illa upp, men nu känner jag ett starkt behov av att behöva väcka dig.
Helst hade jag velat skicka dig till skolbänken, i all välmening.

Inte ens jugoslaverna själva känner någon samhörighet med varandra.
Den stora anledningen till att vi har en stor population av jugoslaver, förutom bidrag, är att inte ens de, stod ut med varandra.

Är du snäll så kan jag berätta för dig när deras inbördeskrig pågick?
Det stämmer att olika "folk" anser sig vara förmer än andra och vill ha en egen stat. Kurder, tjecker/slovaker, basker och irländare, skottar, sannfinnländare och fler.
Forna Jugoslavien: är verkligen folk från Serbien, Montenegro, Kroatien, Slovenien, Bosnien, Hercegovina och Makedonien olika raser? Är de så olika att de måste ha egna nationer att bo i? I Sverige kan ju skåningar, dalmasar, stockholmare och samer leva i samma land utan att strida. På senare år har vi dessutom fått tillskott av nån miljon muslimer och svarta, och vi tycks faktiskt kunna leva i samma land.
Citera
2022-10-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Inträngda råttan får mycket riktigt panik när den vet att döden närmar sig

Hur agerar du inträngd i ett hörn?
Citera
2022-10-30, 13:17
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Angående sidodebatten som du för, istället för om kriget, så utgår jag från att du anser dig själv och de som håller på Ryssland för nyanserade, eller menar du att ni är onyanserade? Och då kommer vi fram till samma slutsats som jag gjorde utifrån ditt uttalande.

Jag tog inte upp detta sidoämne, utan bara kommenterade på det. Sen var det en massa som svarade. Du är också medskyldig.

Faktum är att jag redan är uttråkad. Och säkert du också. Så vi lägger ner va?
Tack för intressant och givande samtal. Fredens liljor och allt det där.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Försök svara på ett inlägg åt gången blir det enklare, för det framgick faktiskt inte att det sista var riktat mot det inlägg som du använde som exempel. Om jag lägger in något exempel, svara jag inte den i exemplet, utan skriver t.ex. så här sade han och det här anser jag om det. Om du inte sagt att det var ett exempel, hade det varit tydligare. Tydlighet är bra.
Att du citerar fler personer gör det svårare att svara också. Kanske avsikten också.

Men snälla människa! Du har nästan 2000 inlägg men förstår inte hur FB funkar??

Det jag skrev under citatet från DITT inlägg var riktat till dig.

Det jag skrev under citatet från det andra kontot var riktat till någon annan.

Hur kan det bli tydligare?
Måste jag göra en screenshot och markera med röd penna åt dig?
Citera
2022-10-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det konstiga är varför Putler med konstant aggressivitet mot grannländerna skapar denna situationen? Det är Putler som driver in sina grannländer i NATO/EU.

Enda skyddet mot psykopaten Putler är ju NATO....

Varför agerar Ryssland så? Är det enkla svaret att Putin är psykopat? Eller finns det fler anledningar?
Citera
2022-10-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Som jag påpekade nyss i ett svar till ett annat konto så delar vi inte helt enkelt inte verklighetsuppfattning på din punkt 1. Det är okej, alla får försöka göra sin egen research och tycka därefter. Jag har gett upp att försöka diskutera med folk när man inte är överens om grundpremisserna.

Propagandan ligger tät, kan jag hålla med dig om. Vilken sidas propaganda tror du vi får i oss mest av, vi som bor i ett västland? Eller har du inte märkt av någon propaganda i SVT och övriga MSM? (Då har du inte märkt mycket, skulle jag säga.)
Men då blir ju hela resonemanget helt skevt, förstår man inte bakgrund en till konflikten utan köper den ena partens propaganda och anser allt som motsätter den som propaganda.
Hållit mig ajour med konflikten sen 2015 när jag fick den förklarad av mig från en affärsbekant. En rysktalande ukrainare från donbass som flyttade från de ockuperade området 2014.
Pm du inte förstår konsekvenserna av att ett grannlands säkerhetstjänst med stöd av sin regerings(Rysslands) militär så bör du nog inte prata om propaganda.
Jag ser mycket propaganda dagligen i media, men förstår man grunden till en konflikt brukar man kunna filtrera bort de värsta delarna.
Uppenbarligen är du inte i den positionen.
Citera
2022-10-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Intressant jämförelse, men nej, jag anser inte Ryssland skall ”frias” eller gå utan skuld. Däremot kan det finnas medskyldiga och/eller förmildrande omständigheter, eller åtminstone så är det bra att förstå motivet bakom.

Vad är det sanna motivet bakom invasionen då?
Gärna länk till officiell källa
Citera
2022-10-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jag förstår att Svenska inte är ditt modersmål, men hur menar du att putain "lyfte upp rysslands ekonomi oerhört under sin tid"?

Ja, ryssland, under den allsmäktige diktatorn putain, ÄR mer korrupt än Ukraina.

Vad menar du med att "förlänga en konflikt i ett land ingen brydde sig om 1 år sen"? Det är många som "brytt sig om" den psykotiske dvärgen i kremls aggression, invasion, och annektering av Ukrainskt territorium sedan långt mer än 1 år.

rysslands (i.e. den psykotiske dvärgen i kremls) krig mot Ukraina inleddes som bekant långt innan 24 februari 2022. 2014 gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Vad menar du med att JAG har "dödat landet, dess infrastruktur och hopp"? Har du "missat" att det är den psykotiske dvärgen i kreml som inlett anfallskrig mot Ukraina, slaktar landets befolkning och förstör dess infrastruktur?

Vilka "val" menar du inte "tillåts"? Hänvisar du till de illegitima "folkomröstningar" som den psykotiske dvärgen i kreml iscensatt? "Folkomröstningar" vilka hölls under närvaro av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär (för att tillse att folket röstade "rätt"), liksom den på Krim efter att den psykotiske dvärgen i kreml invaderat den delen av Ukraina.

"The referendum was illegal under the Constitution of Ukraine. It is not recognized by most countries, mainly due to the presence of Russian forces. Thirteen members of the United Nations Security Council voted in favor of a resolution declaring the referendum invalid, but Russia vetoed it and China abstained. A United Nations General Assembly resolution was later adopted, by a vote of 100 in favor vs. 11 against with 58 abstentions, which declared the referendum invalid and affirmed Ukraine's territorial integrity. As the plebiscite was proclaimed, the Mejlis of the Crimean Tatar People called for a boycott of the referendum."
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://www.eeas.europa.eu/delegations/un-new-york/eu-statement-%E2%80%93-united-nations-general-assembly-%E2%80%9Cproblem-militarization_en

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Inbördeskriget har dock underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen i kreml.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"? Var det "false flag"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

En av putains lydiga oligarker, yevgeny prigozhin, har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe/russias-prigozhin-admits-link-wagner-mercenaries-first-time-2022-09-26/

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Varför anser du att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistiska megalomanisk psykopat, men varför vill du tvinga andra folk till detsamma?

Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Elon Musk twittrade någon månad sedan om att låta FN hålla ett val som är noggrant observerat för att inget valfusk ska ske i bl.a. Donetsk. Det gick Ukraina och NATO ej med på, för de vet vad resultatet skulle visa. Då är det lättare att säga "skenval" men inte låta något "riktigt" val ske. Förstår du nu? Eller är du emot demokrati också?

Vilka skulle tillåtas rösta i dina "noggrant observerade" val? En stor del av det Ukrainska folket (som inte mördats av den psykotiske dvärgen i kreml) har ju tvingats fly sitt land undan den vidrige angriparen.

Jag twittrar nu om att låta FN hålla val i ryssland (som är noggrant övervakat) vad gäller den psykotiske dvärgen i kremls diktatoriska maktinnehav...
Citera
2022-10-30, 13:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Detta visar ju ytterligare hur sjukt detta krig är, samtidigt som motivet från Putins håll är uppenbart.
Han vill ha stenhård kontroll över sitt östslaviska folk.
Men inte fan går man och mördar och skapar förödelse på sitt egna folk.
FATTAR DU HUR VANSINNIGT DET ÄR?
Ja, det är sjukt. Men det är väl därför ryssarna försökt sköta kriget lite "snyggt", med så få civila offer som möjligt. Man kunde ju låtit några bombplan radera ut Ukrainas städer på någon vecka annars, om man hade velat.
Citera
2022-10-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var på kartan hittar du hörnet?:

https://as1.ftcdn.net/v2/jpg/01/11/68/88/1000_F_111688827_Qc68sTsFDygt2xJruHkwVSfH4AExsRc8. jpg

Okej, det är bildligt talat, det finns inte många hörn på ett klot, men du förstår nog vad jag menar.
Citera
2022-10-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Men, minst, 75 procent av rySSarna som lever i RySSland är inte normala utan sinnesjuka pga den traditionella rySSka hjärntvätt som de utsatts för allt sedan födseln. Problemet är att blotta storleken på det rySSka imperiet gör att hjärntvätten av en stor majoritet av befolkningen där fortsätter. Därför måste imperiet falla sönder i småstater.

Ja propaganda kan göra människor galna.
Men i grunden är dom människor med brister som vi, som onda ledare kan utnyttja.
Citera
2022-10-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Intressant jämförelse, men nej, jag anser inte Ryssland skall ”frias” eller gå utan skuld. Däremot kan det finnas medskyldiga och/eller förmildrande omständigheter, eller åtminstone så är det bra att förstå motivet bakom.

lol, dessa medskyldiga, finns de på riktigt eller har du i din okunnighet fantiserat ihop dem bara, någon förmildrande omständighet är det ju inte, men sjukdom är sjukdom.
Citera
2022-10-30, 13:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Det är väl den som påstår något som behöver visa på riktigheten. Du berättar ingenting om sanningshalten i påståendet att ukraina bara är första landet som ska invaderas genom detta upphasplande av länder.
Tjetjenien är intern angelägenhet.
Georgien är halvockuperat med "fredsbevarande" styrkor eftersom att NATO och EU inte kunde hålla tassarna borta.
Krim vet vi alla hur det ligger till med. De består i princip bara av ryssar och de ville dessutom gå med i ryssland genom vad de visade i val.
Och Ukraina är väst som har provocerat fram en konfrontation som ryssland varnat för i typ 20 år eller något dit.
Ja, du frågar efter argument och när jag ger dig det säger du att de inte duger. När jag frågar om du har några argument mot det har du inte det. Faktum är att man har agerat för att utöka sitt rike genom att annektera delar av andra länder.

Citat:
Som sagt är frågan om man är krigförande genom att förse ena sidan med vapen något man kan diskutera. Hur tror du ryssland resonerar?
Skiter jag i faktiskt. Ryssarna har sagt att de som stöder Ukraina med vapen är krigförande. Då är det väl bara att förklara krig mot oss och resten av väst. Vad väntar fegisen på.

Citat:
Jag nöjer mig med att konstatera att NATO inte behöver expandera till Ukraina och att Ryssland har skäl betrakta det som en fientlig expansion. Det är så löjeväckande lite ryssland gjort sig skyldig till i jämförelse med usa att det inte ens går att jämföra.
Ja men om du menar att USA har gjort fel, så har förstås även Ryssland ha gjort fel. Om du bedömer dem olika beroende på vilket land det är, visar det väl bara att du tycker att diktaturer ska lyda under andra regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in