2022-10-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Du är en foliehatt och rysstroll bara att du antagit en lite annorlunda vinkel som ska föreställa lite intellektuell och högtravande. Likafullt är du bara ett rysstroll.

Okej, men jag rekommenderar att försöka få ett helikopterperspektiv på saker, det är insiktsgivande.
Citera
2022-10-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Nej, det är vansinne ur mitt perspektiv, men jag är också öppen för att Ryssland ansåg sig ha en bra anledning, jag har tagit upp några exempel, inget av dem rättfärdigar ett krig, men de kan förklara det, frågan är också om vi, och Ukraina har en del skuld i upptrappningen. Allt är inte alltid svart och vitt.

Du skulle göra det bra som advokat.
"Det Rakhmat Akilov gjorde måste ses som vansinnigt men vi måste också ta i hänsyn att han ansåg sig ha en bra anledning, därav yrkar jag på en frikännande dom då samhället tvingade honom till detta"
Citera
2022-10-30, 12:34
Medlem
Citat:
Haha! Ja, poäng där, det blir såklart svårt, får omformulera där, men vet inte riktigt hur?

Relationen och avtal NATO-Ryssland genom historien är såklart komplicerad, och det har väl gått fram och tillbaks.

Ryssland klagar iallafall på NATO’s expansion mot öst, och flera forna sovjetstater är ju idag NATO-medlemmar. Så gränsen mot Ryssland har ja flyttats österut under en längre period, jag kan iallafall förstå att Ryssland kan känna sig inträngda i ett hörn.

Ja, det är otroligt jobbigt när demokrati, mänskliga rättigheter och fungerande vattentoaletter kryper allt närmare. Man förstår att de vill försvara sig genom att mörda ett annat lands civilbefolkning.
Citera
2022-10-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men att alla planer inte har fungerar visar förstås att det är ett dysfunktionellt land.

Att Putin är beräknande tror jag också. Att han beräknar rätt tror jag inte. Det är där problemet ligger. Nu har han skitit i det blå skåpet och ser ingen väg ut mer än att hoppas att någonting ska göra att det vänder. Det naturliga vore förstås att dra sig ur, inse att det här inte gick och lära sig något av det, ungefär som USA i Afghanistan. Istället sänker han sin egen krigsmakts kapacitet av tjurskallighet, så att om Estland fick för sig det, skulle de förmodligen kunna ta Ryssland idag.

Ja det är knivigt, situationen nu är ju vad den är, det går inte att backa, för någon part, och det är ju nu det känns som att det börjar bli riktigt farligt.

Jag vet inte om Putin är tjurskallig, eller om det är av stolthet som många påstår, men jag tror inte han har något val heller, det är igång liksom, det går inte att backa längre.

Naturligtvis hade det vart det bästa om han backade och så var det bra där, men jag tror de kommer gräva ned sig och hoppas att väst tröttnar om några år, tyvärr.
Citera
2022-10-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Hade lill-hitler varit smart hade han välkomnat sina ryssar som inte vill befatta sig med ukraina att flytta till just Ryssland, byggt hem åt dem och sett till att de fått arbete, välmående osv. istället för att skylla på att man ska försvara de i ett grannland.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Hade såväl besparat liv och kostnader.

Vad gäller Ukraina och nato så hade lill-hitler kunnat vara smart och infeltrerat sig med ett annat Nato land för att rösta nej till ett medlemskap och samtidigt gjort det landet rikt.

Så med andra ord kan man förstå att lill-hitler har andra avsikter.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Ja det kanske hade varit en bra lösning. Men på sikt hade det nog vart svårt att hindra ett Ukrainskt Natomedlemskap, frågan är vad som hade hänt då? Ryssland hade blivit tvingade in i konflikt direkt med nato?
Citera
2022-10-30, 12:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Den där teorin om att Ukraina bara är första landet som ska läggas under Putins fötter är det minst underbyggda jag stött på i hela konflikten. Du hasplar ju bara ur dig talepunkter från propagandan.
Vad exakt talar för det?
Tjetjenien, Georgien, Krim och Ukraina. Vad talar emot det?

Citat:
Angående om man är krigförande eller ej, så kan man kolla här:
https://www.ejiltalk.org/will-a-state-supplying-weapons-to-ukraine-become-a-party-to-the-conflict-and-thus-be-exposed-to-coun termeasures/
Så här är problemet. Om Ryssland attackerar något land som förser Ukraina med vapen. Har han ett land till att kriga med. Och det tror jag inte han vill. Så så länge Ryssland inte attackerar oss, är vi inte krigförande.

Citat:
Jag antar vi bara genom att titta på längden på inlägget kan komma överens om att frågan är komplicerad.
Betänk hur USA skulle sett på saken. De invaderade Afghanistan eftersom att Bin Laden bott där en sväng. Trots att Afghanistan till och med erbjöd sig att utlämna honom så invaderade de. Inte ens Sverige hade lämnat ut en invånare utan rättegång. Men de kunde tänka sig det.
Och som sagt Kuba... USA motsatte sig vapenleverans till kuba så att de införde krigsåtgärder (unilaterala sanktioner utan FN-stöd).
Problemet blir när man vill ha med USA hela tiden. Man kan förstås fördöma vissa saker de har gjort. Men då måste man samtidigt fördöma det Ryssland gör, om man ska vara konsekvent.
Citera
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Hotbilden mot Ryssland ökar, tränger man in någon i ett hörn så vet de flesta vad som händer.

Det är inte så konstigt, eller hur?
Inträngda råttan får mycket riktigt panik när den vet att döden närmar sig
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Du är en foliehatt och rysstroll bara att du antagit en lite annorlunda vinkel som ska föreställa lite intellektuell och högtravande. Likafullt är du bara ett rysstroll.

En del rysstroll har som grej att köra den här lite "mjuka" och ambivalenta retoriken.

Det är ingen som låter sig luras så de anstränger sig förgäves.
Citera
2022-10-30, 12:42
Medlem
raskenss avatar
Bästa krigsmålning på länge. MEME-smile på en Himars:

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1586660384383057920?s=20&t=eA4A6yZmGilp3DMPGl4ZzQ
Citera
2022-10-30, 12:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Hotbilden mot Ryssland ökar, tränger man in någon i ett hörn så vet de flesta vad som händer.

Det är inte så konstigt, eller hur?

Det konstiga är varför Putler med konstant aggressivitet mot grannländerna skapar denna situationen? Det är Putler som driver in sina grannländer i NATO/EU.

Enda skyddet mot psykopaten Putler är ju NATO....
Citera
2022-10-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det konstiga är varför Putler med konstant aggressivitet mot grannländerna skapar denna situationen? Det är Putler som driver in sina grannländer i NATO/EU.

Enda skyddet mot psykopaten Putler är ju NATO....
Ja.
Citera
2022-10-30, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du og Rusland skal overhovedet ikke blande jer i nabolands indre anliggender - i har intet at gøre der - pas jeres egne sager - stop jeres ulidelige aggressioner i naboland.

Efterlev hvad jeres egen præsident Putin sagde i 2004:

Ethvert land har ret til at vælge den mulighed, det anser for den mest effektive for at sikre sin egen sikkerhed.
Vladimir Putin i 2004, Ruslands præsident:

https://www.altinget.dk/forsvar/artikel/historiker-2004-putin-ville-vaere-rygende-uenig-med-2022-putin

Jag tror du misstar dig om du tror att detta handlar om att Ryssland lägger sig i Ukrainska angelägenheter, detta är större. Det blir dessutom svårt att ta kritiken seriöst när den kommer från NATO, NATO som har gjort det till sin specialitet att lägga sig i enskilda länders angelägenheter. NATO gör ingenting annat än att lägga sig i andra länders angelägenheter och det är, tror jag, den yttersta anledningen till att Ryssland gått in i Ukraina. Och det blir i min värld tämligen tydligt att det Ukrainska folkets yttersta fiende är den sittande regeringen som fortsätter en kamp som varit dödsdömd sedan dag ett, där folket får betala det yttersta priset. Rysshatet existerar dessutom bara i väst, så kanske får vi inte hela bilden här? Efter att media totalblåst oss först med COVID-pandemin och sedan vaccinet så är det rimligt att anta att man blåser oss här också. Tämligen ironiskt att pandemin tvärdog nästan precis samtidigt som Ryssland gick in i Ukraina. Det är tydligt att media bevakar Ukrainakrisen på precis samma sätt som man gjorde med COVID innan, så kanske är det något annat som driver MSM än demokrati och rättvisa? För fred vill de ju inte ha.

Ska jag tolka din tystnad med att du är ok med Ukrainas dödslistor på civila och barn? Det måste vara möjligt att kritisera Ukraina för enskildheter även om man för den skull fortfarande stöttar Ukrainas sak, men jag tycker som sagt att den här dödslistan säger mycket om den Ukrainska regimens karaktär.
Senast redigerad av RobRoys 2022-10-30 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in