2022-10-30, 01:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Fascinerande holmgång på ryska RT när en inbjuden paneldeltagare
drar paralleller till WWII och hur man inte kan förvänta sig att Ukraina skall ändra uppfattning eller kapitulera eftersom de stammar från Sovjetunionen:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1586395220476039168?s=46&t=3FeesZ98vv6WwBpBr0Sxxg

Sedan får vi också den numera obligatoriska dosen av ”inga förhandlingar, vilka förhandlingar?” (Notera hur detta är motsatsen till det budskap som trummas ut i denna tråd av olika nyttiga idioter). Ryssland skall tydligen dra fördel av en ny världsordning utan väst.

Här ligger enligt mig lite av kärnan i konflikten: ryssarnas groteskt uppblåsta självbild där de är på samma nivå som USA och Kina. Sanningen är få om ens några ägnar Ryssland en tanke om när de inte ställer till sattyg. Ingen besöker Ryssland, konsumerar rysk kultur (skapad efter år 1900…), eller använder ryska varor. Så då får vi killen längst bak i klassrummet som kastar sudd på de längre fram, och som borde sitta i den obs-klass där han hör hemma.
Citera
2022-10-30, 01:57
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är som jag skrev tidigare…
Man vill helt enkelt inte vara vara vänner med Ryssland. Det kommer aldrig att hända.
Väst vill att det alltid ska finnas en konflikt med Ryssland och det uppmuntras.
Putin är en industri i sig själv i väst som genererar enorma summor.
Nu gick väst för långt i Ukraina med sitt ‘Rysslandshat’ vilket man kommer att ångra.
Gå lägg dig istället för att gå på repeat, alla hatar oavsett din mundiarré det största skitlandet ruZland och finns inget vi kommer ångra. Vi fryser inte heller så du behöver inte älta om det
Citera
2022-10-30, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Med ett Nato medlemskap direkt efter uppgörelse skulle väl ändå ge Ukraina skydd det hitintills inte haft. Eller hur?

Ryssland skulle säkert vara mycket motvilliga till detta och många i Ryssland skulle säkert kritisera regeringen för svaghet men jag tror faktiskt tex Putin är klok nog att kunna gå med på detta.

Tycker för min del att detta inte är någon alls orimlig förhandlingslösning som det i NULÄGET finns chans att båda parter att gå med på.

Ett avtal där båda parter anser att de gjort mycket stora eftergifter men vunnit det viktigaste är ändå ett förståndigt avtal.
Men var inte en av huvudorsakerna till att Ryssland anföll att Ukraina ville gå med i Nato? Det svamlas ju iofs om allt möjligt varför det är rätt av Ryssland att attackera Ukraina, allt från nassar till Natoutvidgning, så kanske bara är det som är på modet just den dagen...
Citera
2022-10-30, 02:49
Medlem
Efter dagens attack mot den ryska flottan drar de sig ur avtalet om att exportera spannmål från Ukraina.

Resultatet är högre matpriser för oss och folk i de fattigare delarna av värden svälter samt att Ukraina vars ekonomi knappt existerar också kommer få mer ekonomiska problem.
Citera
2022-10-30, 02:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fascinerande holmgång på ryska RT när en inbjuden paneldeltagare
drar paralleller till WWII och hur man inte kan förvänta sig att Ukraina skall ändra uppfattning eller kapitulera eftersom de stammar från Sovjetunionen:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1586395220476039168?s=46&t=3FeesZ98vv6WwBpBr0Sxxg

Sedan får vi också den numera obligatoriska dosen av ”inga förhandlingar, vilka förhandlingar?” (Notera hur detta är motsatsen till det budskap som trummas ut i denna tråd av olika nyttiga idioter). Ryssland skall tydligen dra fördel av en ny världsordning utan väst.

Här ligger enligt mig lite av kärnan i konflikten: ryssarnas groteskt uppblåsta självbild där de är på samma nivå som USA och Kina. Sanningen är få om ens några ägnar Ryssland en tanke om när de inte ställer till sattyg. Ingen besöker Ryssland, konsumerar rysk kultur (skapad efter år 1900…), eller använder ryska varor. Så då får vi killen längst bak i klassrummet som kastar sudd på de längre fram, och som borde sitta i den obs-klass där han hör hemma.

Ja frågan är hur man skall ändra den ryska attityden att de har någon sorts speciella rättigheter och är en stormakt. I japan och Tyskland införde man helt nya författningar och lagar under militär ockupation och utländsk kontroll. Men Ryssland kommer man bara sätta en järnridå runt och så kommer de sitta där inne och hata allt och alla inklusive sig själva. Nedsupna män som dör i förtid och kvinnor som inte skaffar barn med de kassa männen så att befolkningen minskar. Hur får man dem att fatta att de är en liten råvaruexportör med efterbliven ekonomi, teknologi, kultur och allt. Att Kina och Indien ser dem som ett litet skitland vilket som helst. Att väst har respekt för Kina och ser det som en viktig marknad medans vi kunde helt välja bort Ryssland på ett halvår. Den nya världsordningen har ju ingen plats för lilla efterblivna Ryssland med världens 11e största ekonomi (Ja innan sanktioner).
Citera
2022-10-30, 02:11
Medlem
Citat:
Att du inte var säker på det där fetade/eller tycker det vore så hemskt var välan ändå orsaken till att du besvarade mitt inlägg -eller besvarar du enbart inlägg som är helt orimliga?

Använder man ord som "Mopeddrönare" som först vållat stora problem för Saudi-Arabien (som väl har bland det dyraste luftförsvareti världen) och sedan nu med förbättrade verisioner för Ukraina så får man väl i mina ögon automatiskt medlemsskap i idiotflocken där robotarna snart var slut redan i våras. Ber om ursäkt för mitt misstag men är ärligt talat inte särskilt intresserad av ditt "signatur"-varumärke.

Om jag skall säga något om ditt signaturvarumärke så är det väl att du är en sådan typ som "fniss" när du är skitförbannad och läser något som du har svårt att besvara vettigt. Mitt varumärke å andra sidan är ett självbelåtet och lite överseende och nästan vänligt :-) när jag sagt något klokt.

Om du har någon kunskap om Ryssland vet du att de under senare år medvetet försökt göra sig oberoende av vital västerländsk teknik. Tex stödjs mopeddrönarna inte av GPS utan av eget system vilket gjort dem ännu jobbigare för Nato. Det är mycket sannolikt att ryssland verkligen kunnat satsa mycket för att tillverka vitala delar av vapensystem själva. Om de lyckats eller inte har nog varken du eller jag bestämd vetskap om. Klart det var ett äkta rysstroll som satt och fantiserade om detta - en riktigt ful figur för han lyckas bra med att verka vetenskaplig och opartisk. :-)
Glonass infördes iofs på 70-talet under sovjettiden, du vet när de hade kompetenta personer kvar där
Citera
2022-10-30, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Krig är sorgligt och meningslöst. Att starta krig är extra meningslöst. Det har historien visat. Angreppskrig för att tillskansa sig ytterligare mark/yta har i stort sett aldrig någonsin lönat sig.

Men mest intressant är att hur RyZZland lyckats cancellera sin egen existens. Landet är numer bara en svart fläck på kartan.

önskedrömmar.
Citera
2022-10-30, 03:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jo tyvärr är ryssar vanligt folk. Människor är i grunden relativt lika, minus indoktrinering från propaganda, i Ryssland och i varje annan nation.
Jag menar att ryska folket nu har ett ansvar att störta sin regim - och att de i en framtida tribunal inte kan ursäkta sig med att "de inte visste".
Internet gör att de vet.
Massor ryssar har flytt till gränsande länder.
Och jag klandrar dem inte, de har inte valt att födas till en nation där psykopater styr.
Det är intressant att se att en hel del Georgier verkar acceptera dessa som flyktingar, trots att de automatiskt borde vara fiender. Det ger hopp för mänskligheten: https://www.youtube.com/watch?v=NyYrioVAEy4

Jo, ca 25 procent av rySSarna i RF är helt normala människor. De riskerar nu att fängslas, eller måste fly. Där är jag, ändå optimistisk. Jag skulle kunna sagt 13 procent istället, med tanke på hur stor andel som säger sig stödja Putler.

Jag såg filmen. Men den tar upp de som flytt till Georgien direkt efter att storinvasionen började, eller dess för innan. Det är dock en annan sak med de som flytt först när de själva eller nära anhöriga riskerade att kallas in till armén. Men en lite andel av dessa kan, förstås, varit opositionella även innan dess.

Men, minst, 75 procent av rySSarna som lever i RySSland är inte normala utan sinnesjuka pga den traditionella rySSka hjärntvätt som de utsatts för allt sedan födseln. Problemet är att blotta storleken på det rySSka imperiet gör att hjärntvätten av en stor majoritet av befolkningen där fortsätter. Därför måste imperiet falla sönder i småstater.

Det kan bli en blodig historia, även fast jag hoppas på samma under som när Sovjetimperiet föll samman. Jag har, i sig, ingen önskan att 10 tals miljoner civila rySSar skall behöva dö i ett blodigt inbördeskrig, även fast jag, rent känslomässigt kan förstå de som tycker att de förtjänar det. Men, när, väl dessa ryssar lever i mindre normala stater så kommer hjärntvätten att, automatiskt, släppa för de allra flesta av dem. De sinnessjuka kommer att vara en minoritet, precis som fallet för de ryssar som flytt RySSland och bor i normala stater, inklusive Sverige.

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-30, 03:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Herr expert.

Jag ber dig att betänka att du gör en lista över de länder som är i "dagens teknologiska front", glömmer vissa som du inte tycker är så kul att få med, men glömmer det riktigt viktiga i detta sammanhang: Det är saker som skall tillverkas nu av ev ryssar som skapades för ett bra tag sedan.

Dessutom skall du ha en annan sak för dig när det gäller inköp av teknik och tekniskt kunnande: Vart betalning kommer ifrån och till vad saker skall användas spelar för de flesta en mycket underordnad roll. Han direktören för Ukrainas största motorfabrik, som ju dessutom verkar ganska stor i verkligheten i detta numera mest agrarland i träda, blev nyligen häktad för att ha sålt motorer från nedskjutna helikoptrar tillbaka till ryssarna. Han är väl som jag :-). Kan man göra en affär med bra förtjänst så lägger man inte moraliska aspekter helt i onödan.

Det enda du lyckats övertyga mig om är att det verkar hyggligt troligt att ryssland faktiskt kan få tillgång till nytillverkad halvgammal då avancerad elektronik. Behovet och önskan om egen tillverkning är jag som sagt redan fullständigt övertygad om. Det verkar även du vara - just att ryssarna sett problemet för ett bra tag sedan eftersom de sett det med annat.

Sänkningen av ryska flottan blev bara ett par timmar gammal för nu verkar fokus ligga på deras överreaktion så man börjar nästan ana att det var den gamla vanliga RYZZ False Flag fast man från början tyvärr låtit sig luras.

Tycker faktiskt att läget för fredsöverenskommelse och förhandlingar är bra just nu. Båda parter kan lägga ned vapnen med hedern i behåll så att säga.

RySSland har ingen heder och har inte haft det sedan moskoviterna sålde sin själ på mongolernas offeraltare. Och du verkar vara av samma skrot och korn!

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-30, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är som jag skrev tidigare…
Man vill helt enkelt inte vara vara vänner med Ryssland. Det kommer aldrig att hända.
Väst vill att det alltid ska finnas en konflikt med Ryssland och det uppmuntras.
Putin är en industri i sig själv i väst som genererar enorma summor.
Nu gick väst för långt i Ukraina med sitt ‘Rysslandshat’ vilket man kommer att ångra.

Ryzkt tvärtemotsptåk. :"Nu gick väst för långt vilket man kommer att få ångra."

Den ryzka logiken och agendan från dag1 av invasionen.
Och med den agendan "tvingades" Putin att starta sin invasion (specialoperation på ryzkt tvärtemospråket).

Den idén har ju inte ens gått att sälja till den egna befolkningen. Ryzzsr flyr sitt eget land när Putin kungjör sin allmänna
mobilisation(delmobilisering på ryzzka tvärtemotspråket)) utrustning saknas.
Putin tvingas tvångsrekrytera sina kommande"soldater" första vågens kontraktsanställda är döda eller lemlästade nu eller har kapitulerat eller flytt.
Omvärlden undrar om Putin är galen och ryzzar i allmänhet är likadana.
En stor del av världen står enade och stöttar Ukraina med ett historiskt stöd.
Putin stövlar vidare..
Inget land, inte ens Ukraina hotar Ryzzland. Putin känner sig hotat ändå och invaderar.
Väst gick för långt med sitt Rysslands hot och det kommer man få ångra skriver du, om vadå? För långt med vad? Att man inte hotade ryzzland och inte invaderade? Eller lät ryzzland invadera utan att kritisera? Galenpanna!
Ryssofob tänker du.
Senast redigerad av Antistalk 2022-10-30 kl. 03:43.
Citera
2022-10-30, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Inget land, inte ens Ukraina hotar Ryzzland. Putin känner sig hotat ändå och invaderar.
Väst gick för långt med sitt Rysslands hot och det kommer man få ångra skriver du, vadå? För långt med vad? Att man inte hotade ryzzland och inte invaderade? Eller lät ryzzland invadera utan att kritisera? Galenpanna!
Ja, man förundras...svart är vitt, och vitt är svart, när Ryssland talar och agerar.
Citera
2022-10-30, 03:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
USA svarar på Putlers förtäckta kärnvapenhot, vilket, förhoppningsvis, gör att han avstår att använda kärnvapen eller en smutsig bomb i en false flag operation emot Ukraina. Dessutom innebär moderniseringen av kärnvapnen i NATO en försäkring till medlemmarna att USA har en effektiv, avskräckande teknologi.

https://youtu.be/1-0VGrzMdg4

Något att tänka på för Putler, då kärnvapnet, har en förmåga att, med precision, [b]först[/B, tränga igenom 3,5 meter bunkerskydd, innan, det exploderar med mer än dubbelt så stor sprängkraft än Nagasakibomben.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-10-30 kl. 03:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in