2022-10-30, 12:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo

Om Ukraina åtminstone kunde komma med trovärdig desinformation, men de klarar inte av det. Ständigt dessa absurda överdrifter. Wagnergruppen har avancerat i Bakhmut igen, hörde du det?
Hur kan Wagner ”avancera i Bakhmut” när de enligt alla tillgängliga kartor står utanför staden? De drevs ut från båden cementfabriken och asfaltsfabriken Ö om Bakhmut förra veckan.
https://deepstatemap.live/en#13.75/48.6054/38.0555
Citera
2022-10-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vilken låg nivå! Jag talar om styrbara interkontinentla hypersoniska missiler. Det vet du mycket väl om, men väljer att försöka med rökridåer. Återigen så har resonemanget om hangarfartyg inget att göra med nuklerära stridskrafter. Det var ett tillägg om att en stor del av USA.s världsherravälde är satt ur spel. Det gäller inte bara stridskrafter, det gäller ekonomi också. Konflikten i Ukraina visar på USA:s desperation som en andra rangens makt.
Som i praktiken inte förändrar något gällande MAD.
Sovjet kunde slå ut amerikanska hangarfartyg redan under 50 talet med kärnvapentorpeder eller kärnvapenmissiler.

Hypersoniska missiler utan kärnladdning slår inte ut ett hangarfartyg även om de träffar fartyget och orsakar skada.

Tar vi USA så har de enbart behöva skicka militärt materiell till en bråkdel av deras militära budget för att få den ryska armen på knäna.

Ryssland har aldrig framstått som så svaga som de är nu jämfört med USA.
Citera
2022-10-30, 12:50
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det var ditt påstående att du var "nyanserad" som jag reagerade emot. För det var du inte. Du har bestämt dig för att stötta idioten i Kreml och ställa dig på hans sida. Så det var bara ett utfall mot dina meningsmotståndare.
Att vi som stöttar Ukraina och försöker ha en "seriös" diskussion drabbas likadant, bryr du dig helt enkelt inte om.
Sen kan jag säga att jag bryr mig inte speciellt mycket om det, vi är ändå på Flashback och inte DN:s ledarsida där man kan kalla andra idioter, utan att använda ordet idiot. Det är bara en bildningsfråga.

För det första så har jag aldrig uttryckligen påstått att jag själv är nyanserad. Det är upp till andra att bedöma. Det jag klagade över var att andra var onyanserade.

Sen låter det också som att du inte är helt klar över skillnaden mellan "nyanserad" och "neutral".
Jag tror aldrig att jag har påstått att jag är opartisk i frågan. Jag känner större sympati med Ryssland i konflikten, vilket jag återigen nu tydligt deklarerar så att det inte råder nåt tvivel.

Men du verkar mena att eftersom jag inte är neutral så kan jag inte ha några nyanserade åsikter.
-Jo det kan jag visst. Varför inte? Jag har inga problem med att kritisera ryska sidans agerande när det är befogat. Vilket jag också har gjort vid flera tillfällen.

Du verkar utgå ifrån att alla börjar med att fråga sig själva vilken sida man står på, och sedan formar sin verklighetsuppfattning utifrån det. Låt mig föreslå att man faktiskt kan gå från andra hållet. Att man först försöker ta reda på sakförhållanden efter bästa förmåga. Och att man därefter använder den kunskapen för att avgöra vilken sida man sympatiserar mest med.

Innan konflikten, och i dess initialskede, så var jag faktiskt mer negativt inställd till Ryssland. Jag var inte särskilt insatt i den historiska bakgrunden och kände bara till att det hade pågått en konflikt i området utan att veta särskilt mycket detaljer. Jag var inte särskilt engagerad i frågan helt enkelt.

Sedan, efterhand som jag läste på och satte mig in mer i ämnet så blev jag mer sympatiskt inställd till Rysslands agerande. Men som sagt, för den saken skull behöver jag inte älska allt som Putin eller gänget i Kreml hittar på.

Jag hör inte till dom som tror att Putin är nån ädel riddare som ska rädda världen mot västerländskt förfall och dekadens. Det kan vi bara vi medborgare göra själva, från den lokala nivån och uppåt. Ingen kommer göra det åt oss. Jag tror inte att någon makthavare vill oss väl, varken i öst eller väst.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja men nu påstår du bara saker istället för att föra en debatt. Du påstår och jag skriker och gapar, vilket är helt taget ur luften. Då du inte ens kan visa det argumentationsmässigt med t.ex. ett exempel på när jag gör det. Men att påstå att jag gör det, är förstås att göra exakt det. textmässig. Om du vill vinna en debatt måste du ha argument, eller menar du att alla ska tycka som dig, bara för att du tycker det.

Men om vi har skjutit oss i foten, får vi väl se. Jag ser inga tecken på det.

Om du går tillbaka och kollar på mitt förra inlägg så ser du att jag svarade på tre olika inlägg från tre olika konton. Den jag anser "skriker och gapar" var svar till ett annat konto. Alltså inte på något sätt riktat till dig.

Jag bortser därför från den här delen av ditt inlägg, som helt bygger på ett missförstånd från din sida.

Läs noggrannare, är dock mitt tips till dig.
Citera
2022-10-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Jag tror du misstar dig om du tror att detta handlar om att Ryssland lägger sig i Ukrainska angelägenheter, detta är större. Det blir dessutom svårt att ta kritiken seriöst när den kommer från NATO, NATO som har gjort det till sin specialitet att lägga sig i enskilda länders angelägenheter. NATO gör ingenting annat än att lägga sig i andra länders angelägenheter och det är, tror jag, den yttersta anledningen till att Ryssland gått in i Ukraina. Och det blir i min värld tämligen tydligt att det Ukrainska folkets yttersta fiende är den sittande regeringen som fortsätter en kamp som varit dödsdömd sedan dag ett, där folket får betala det yttersta priset. Rysshatet existerar dessutom bara i väst, så kanske får vi inte hela bilden här? Efter att media totalblåst oss först med COVID-pandemin och sedan vaccinet så är det rimligt att anta att man blåser oss här också. Tämligen ironiskt att pandemin tvärdog nästan precis samtidigt som Ryssland gick in i Ukraina. Det är tydligt att media bevakar Ukrainakrisen på precis samma sätt som man gjorde med COVID innan, så kanske är det något annat som driver MSM än demokrati och rättvisa? För fred vill de ju inte ha.

Ska jag tolka din tystnad med att du är ok med Ukrainas dödslistor på civila och barn? Det måste vara möjligt att kritisera Ukraina för enskildheter även om man för den skull fortfarande stöttar Ukrainas sak, men jag tycker som sagt att den här dödslistan säger mycket om den Ukrainska regimens karaktär.
Så mycket text och så lite logik det är ganska typiskt för rysstrollen likt denna kille, att skylla invasionen på alla andra än den invaderande parten.

Vad Ryssland gjort hittills i Ukraina skulle jag bedöma som ca 1 000 000 000 000 % större skada än vad NATO gjort något land någonsin.
Senast redigerad av herter 2022-10-30 kl. 12:53.
Citera
2022-10-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Vad anser du om Rysslands invasion av Ukraina ? Anser du att det var bra att starta det kriget 24/2-22

Man får skilja på vad som är bra för folket, regimen och Putin. Ingen ville ha ett krig som det idag.

Hade resultatet blivit att Ukraina vek ned sig så hade regimen och Putin tjänat på det medan folket hade varit relativt opåverkade. Som efter Krim och Georgien. Nu när så inte blev fallet så ökar spänningarna mellan alla dessa. Folket av förlorade jobb och stationering vid fronten. Regimen och Putin urholkar sitt förtroende och kan snabbt stryka med. Putin är inte som Hitler som blev förbannad när han inte fick sitt krig. Han agerar rationellt enligt Clausewitz teorier men krig är oförutsägbart. Nu sitter han i skiten.

Tänk dig ett materiellt och teknologiskt underlägset land med otrolig stridsvilja över en natt hamnar i paritet med den tidigare starka parten. Förutom att sätta in kärnvapen eller stoppa stödet från väst kommer det vara omöjligt för Ryssland att besegra Ukraina på slagfältet. Det räckte med att afghanerna fick stingers för att mala ned Ryssland. Ukraina har fått så mycket mer potenta resurser. Ukraina är inte ens i närheten av så underlägsna som Afghanistan var från början. Ryssland kommer att få vara glada över att bara bli utkörda ur Ukraina.
Senast redigerad av Kukilon 2022-10-30 kl. 13:13.
Citera
2022-10-30, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Så mycket text och så lite logik det är ganska typiskt för rysstrollen likt denna kille, att skylla invasionen på alla andra än den invaderande parten.

Det är väl så NATO har jobbat hela tiden. Eller?
Citera
2022-10-30, 12:55
Medlem
Citat:
Det är väl så NATO har jobbat hela tiden. Eller?
Nix men åter till ämnet, dvs. Rysslands förödande invasion av ett fredligt grannland.
Citera
2022-10-30, 12:57
Medlem
Citat:
Jag tror du misstar dig om du tror att detta handlar om att Ryssland lägger sig i Ukrainska angelägenheter, detta är större. Det blir dessutom svårt att ta kritiken seriöst när den kommer från NATO, NATO som har gjort det till sin specialitet att lägga sig i enskilda länders angelägenheter. NATO gör ingenting annat än att lägga sig i andra länders angelägenheter och det är, tror jag, den yttersta anledningen till att Ryssland gått in i Ukraina. Och det blir i min värld tämligen tydligt att det Ukrainska folkets yttersta fiende är den sittande regeringen som fortsätter en kamp som varit dödsdömd sedan dag ett, där folket får betala det yttersta priset. Rysshatet existerar dessutom bara i väst, så kanske får vi inte hela bilden här? Efter att media totalblåst oss först med COVID-pandemin och sedan vaccinet så är det rimligt att anta att man blåser oss här också. Tämligen ironiskt att pandemin tvärdog nästan precis samtidigt som Ryssland gick in i Ukraina. Det är tydligt att media bevakar Ukrainakrisen på precis samma sätt som man gjorde med COVID innan, så kanske är det något annat som driver MSM än demokrati och rättvisa? För fred vill de ju inte ha.

Ska jag tolka din tystnad med att du är ok med Ukrainas dödslistor på civila och barn? Det måste vara möjligt att kritisera Ukraina för enskildheter även om man för den skull fortfarande stöttar Ukrainas sak, men jag tycker som sagt att den här dödslistan säger mycket om den Ukrainska regimens karaktär.

Efterlev hvad jeres egen præsident Putin sagde i 2004:

Ethvert land har ret til at vælge den mulighed, det anser for den mest effektive for at sikre sin egen sikkerhed.
Vladimir Putin i 2004, Ruslands præsident:

https://www.altinget.dk/forsvar/arti...med-2022-putin
Citera
2022-10-30, 12:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Hotbilden mot Ryssland ökar, tränger man in någon i ett hörn så vet de flesta vad som händer. Det är inte så konstigt, eller hur?

Var på kartan hittar du hörnet?:

https://as1.ftcdn.net/v2/jpg/01/11/68/88/1000_F_111688827_Qc68sTsFDygt2xJruHkwVSfH4AExsRc8. jpg

Citera
2022-10-30, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Nix men åter till ämnet, dvs. Rysslands förödande invasion av ett fredligt grannland.

Ukraina var för det första inte fredligt och om du nu är så logisk så förstår du nog att Ryssen inte vill ha NATO på sin bakgård med den historien med tillgång till allsköns vapen. Varför har NATO ett behov av att expandera om det inte finns något hot?
Citera
2022-10-30, 13:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Nej, det är vansinne ur mitt perspektiv, men jag är också öppen för att Ryssland ansåg sig ha en bra anledning, jag har tagit upp några exempel, inget av dem rättfärdigar ett krig, men de kan förklara det, frågan är också om vi, och Ukraina har en del skuld i upptrappningen. Allt är inte alltid svart och vitt.
Ryssland? Du menar Putin? Det här kriget är helt och hållet Putins projekt. Ryssarna själva verkade överraskade när invasionen började och ytterst få kände till Putins krigsplaner.
Med en annan mindre ärelysten rysk ledare hade inget krig startat till att börja med.

Den typen av förklaringar du är inne på är om offret har sig självt att skylla vilket skuldbelägger just offret och ursäktar angriparen.
Citera
2022-10-30, 13:02
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Rysslands krig har fört samman EU och USA
Rysslands invasion av Ukraina markerar en ny era av turbulens och våldsamhet – som tvingat EU till nya samarbeten.

– Skillnader i politiken mellan USA och EU kvarstår, men de utspelar sig nu i ett sammanhang av transatlantisk enhet snarare än splittring, säger Daniel S. Hamilton på tankesmedjan Brookings.
https://www.europaportalen.se/2022/08/daniel-s-hamilton-rysslands-krig-har-fort-samman-eu-och-usa
Vladimir Vladimirovitj Putins har lyckats med:

▪En ytterligare 1 300 km östlig Natogräns till Ryssland.
▪Ett fullbordat Nato-innanhav av Östersjön.
▪En exeptionell militär upprustning av Ukraina.
▪Fört samman Usa och Eu efter att ha varit alltmer oense.
▪Blottat Rysslands oöverskådliga och allvariga säkerhetsproblem.
▪Skämt ut den (fd, fruktade) ryska krigsmakten som inkompetent och svag.
▪Osakat Ryssland oreparerbar ekonomiskt skada vilket bara går att skönja omfattningen av.
▪Återuppväckt ett välmotiverat rysshat som innebär vittgående begränsningar för ryssar att resa.

Bra jobbat Putin 🇺🇦
Trådens världsfrånvända intrigmakare kan knappast komma ifrån att Vladimir Vladimirovitj Putin går västs ärenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in