2022-10-30, 12:03
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
NATO hade väl (rätta mig om jag har fel, med källa såklart) redan brutit mot överenskommelser som fanns om hur NATO’s expansion skulle fortsätta i Europa?

Som sagt, jag är väldigt osäker på det jag skriver här ovan.
Det är upp till varje enskilt land om dom vill söka sig till Nato och det angår inte ruZland
Citera
2022-10-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ja det började redan vid murens fall och har konsekvent brutit varenda avtal och löfte som givits, vilket förstås gör att ingen litar på väst.
Säger mannen som länkar till nazi-sidor
Citera
2022-10-30, 12:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja det började redan vid murens fall och har konsekvent brutit varenda avtal och löfte som givits, vilket förstås gör att ingen litar på väst.
Avtal med vem? Om jag får fråga.
Citera
2022-10-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Dom måste väl visa att deras egen förklaring håller. Varför försökte de ta hela Ukraina. Varför har de tagit dubbelt så mycket land som konflikten handlar om och även försökte ta Odessa innan luften gick ur dem. Så jag menar att deras påståenden inte håller med hur man har agerat. Det stämmer inte överens. Även om jag dessutom anser att de inte hade rätt att lägga sig i Ukrainas inre affärer eller ens ockupera Donbas.

Jag vet inte? Jag trodde att planen från början var att störta Ukrainas regim i ett hårt slag, sen misslyckades det och en ny plan formades. Att ta de som de sen annekterade områden och sen gräva ned sig och tvinga till sig ett eldupphör.

Jag tycker inte heller Ryssland har rätt att invadera, men samtidigt har de gjort det och den allmänna uppfattningen verkar vara för att ”Putin är galen” eller ”arg” eller ”makthungrig” eller nån annan känsla som han tillskrivs, jag tror inte det stämmer. Jag tror Putin är väldigt intelligent och beräknande, jag tror inte har gör något överilat och/eller i ett känslorus/affekt. Jag är säker på att de har en anledning, en ur deras perspektiv bra anledning, men att vi ur vårt perspektiv har svårt att se och förstå det.

Vi kan argumentera hur mycket som helst och bara se det vansinniga i hur Ryssland agerar, men kan vi förstå ryssarna så kan vi kanske också bättre förutse dem och då kanske vi är närmare slutet på konflikten.
Citera
2022-10-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Taget direkt ur Stalins spelbok... Snacka skit om sina överstar och sedan avsked/avrättad.

Citat:
Jag har svarat dig på det andra också, jag ville bara tillbakavisa det felaktiga påståendet.

Det kan hända att jag inte i alla lägen är objektiv, men jag försöker, det jag vill mest av allt är att konflikten skall ta slut, och måste jag välja en sida så ligger Ukraina närmast till hands. Det är såklart svårt att se rimligheten i Rysslands invasion, även om de ur sitt perspektiv har anledningar till sitt agerande.

Men som jag skrev i tidigare inlägg, väljer man en sida är det svårare att vara objektiv, det är snårigt, och särkilt när västperspektivet pressas ut så hårt i media och från regering, EU osv. Det är inte lätt att bilda sig en genuint egen åsikt.
Vad anser du om Rysslands invasion av Ukraina ? Anser du att det var bra att starta det kriget 24/2-22
Citera
2022-10-30, 12:13
Avslutad
Citat:

Man kan inte lita på terrorstaten ryssland som har en fascistisk ledare putain, som spränger sin egen befolkning som i moskva 1994 då han lät FSB terrorbomba sovande moskvabor, 300 pers dog. Bara för att fascisten putain ville kriga mot tjetjenien som de ljugande gav skulden.

Sen sitter terrorister i rysk tv och uppmanar till att dränka eller bränna levande ukrainska små barn.
Citera
2022-10-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är tyvärr värre idag i ryssland än under sovjetperioden då det ljögs riktigt friskt.
Det spottas ut lögner varje dag från kreml allt för att så tvivel och misstro, och somliga svaga sköra individer i väst tycks gå på skiten.

Jag tror extremt få i väst tror att allt som kommer ur Kreml är sanning, men man måste också förstå att i krig/proxykrig så ligger det i regimens intresse att hålla moral, enighet och tillit till egna ”sidan” uppe, därför kan man anta att det inte är mycket bättre i något annat land heller.
Citera
2022-10-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Att det egna språket prioriteras i en självständig nation, menar du det är en rimlig förevändning för ett blodigt invasionskrig? du svarar själv nej, så vad menar du egentligen?

Det är skillnad på att prioritera landets officiella språk och att kriminalisera bruket av en minoritets modersmål i offentliga sammanhang.
Citera
2022-10-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ukraina vinner inget krig. Välkommen till verkligheten.

Ok, här kommer ursäkterna snabbare än en svenskdonerad missil För det första så var Ukraina långt ifrån fredligt innan ryssen kom på besök. "Krigslagar" säger ni. Hur ursäkter ni dödslistorna då på diverse civila personer, däribland hundratals barn? Är det också ok under krig? Dödslistan "Mirotvorets" som tydligen betyder fredsbevarare. Uppenbarligen så talar man med två tungor här. Jag tycker att denna dödslista säger mycket om den Ukrainska regimens karaktär.

https://medium.com/@deborahlarmstrong/mirotvorets-removes-american-names-96de6a7a2a12

Kom igen nu. Få höra era bästa ursäkter. Det här kan bli intressant att se hur långt ni kan vända ut och in på er själva.

Personligen tror jag det blir svårt att förvänta sig en fortsatt demokratisering från en naziregim när de väl har fått blodad tand, men det är säkert bara jag.

Du og Rusland skal overhovedet ikke blande jer i nabolands indre anliggender - i har intet at gøre der - pas jeres egne sager - stop jeres ulidelige aggressioner i naboland.

Efterlev hvad jeres egen præsident Putin sagde i 2004:

Ethvert land har ret til at vælge den mulighed, det anser for den mest effektive for at sikre sin egen sikkerhed.
Vladimir Putin i 2004, Ruslands præsident:

https://www.altinget.dk/forsvar/artikel/historiker-2004-putin-ville-vaere-rygende-uenig-med-2022-putin
Citera
Avslutad
Citat:
Jag tror extremt få i väst tror att allt som kommer ur Kreml är sanning, men man måste också förstå att i krig/proxykrig så ligger det i regimens intresse att hålla moral, enighet och tillit till egna ”sidan” uppe, därför kan man anta att det inte är mycket bättre i något annat land heller.

Du är en foliehatt och rysstroll bara att du antagit en lite annorlunda vinkel som ska föreställa lite intellektuell och högtravande. Likafullt är du bara ett rysstroll.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Helt fel ute är du.....nazisterna azov har bombat och mördat rysk befolkning sedan 2014.....nu ska wagner ta omhand om dom

Helt fel ute är du.....ryska nazister har bombat och mördat ukrainsk befolkning sedan 2014.....nu ska zelenskys armé ta omhand om dom
Citera
2022-10-30, 12:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag vet inte? Jag trodde att planen från början var att störta Ukrainas regim i ett hårt slag, sen misslyckades det och en ny plan formades. Att ta de som de sen annekterade områden och sen gräva ned sig och tvinga till sig ett eldupphör.

Jag tycker inte heller Ryssland har rätt att invadera, men samtidigt har de gjort det och den allmänna uppfattningen verkar vara för att ”Putin är galen” eller ”arg” eller ”makthungrig” eller nån annan känsla som han tillskrivs, jag tror inte det stämmer. Jag tror Putin är väldigt intelligent och beräknande, jag tror inte har gör något överilat och/eller i ett känslorus/affekt. Jag är säker på att de har en anledning, en ur deras perspektiv bra anledning, men att vi ur vårt perspektiv har svårt att se och förstå det.

Vi kan argumentera hur mycket som helst och bara se det vansinniga i hur Ryssland agerar, men kan vi förstå ryssarna så kan vi kanske också bättre förutse dem och då kanske vi är närmare slutet på konflikten.
Men att alla planer inte har fungerar visar förstås att det är ett dysfunktionellt land.

Att Putin är beräknande tror jag också. Att han beräknar rätt tror jag inte. Det är där problemet ligger. Nu har han skitit i det blå skåpet och ser ingen väg ut mer än att hoppas att någonting ska göra att det vänder. Det naturliga vore förstås att dra sig ur, inse att det här inte gick och lära sig något av det, ungefär som USA i Afghanistan. Istället sänker han sin egen krigsmakts kapacitet av tjurskallighet, så att om Estland fick för sig det, skulle de förmodligen kunna ta Ryssland idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in