Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men det var ditt påstående att du var "nyanserad" som jag reagerade emot. För det var du inte. Du har bestämt dig för att stötta idioten i Kreml och ställa dig på hans sida. Så det var bara ett utfall mot dina meningsmotståndare.
Att vi som stöttar Ukraina och försöker ha en "seriös" diskussion drabbas likadant, bryr du dig helt enkelt inte om.
Sen kan jag säga att jag bryr mig inte speciellt mycket om det, vi är ändå på Flashback och inte DN:s ledarsida där man kan kalla andra idioter, utan att använda ordet idiot. Det är bara en bildningsfråga.
För det första så har jag aldrig uttryckligen påstått att
jag själv är nyanserad. Det är upp till andra att bedöma. Det jag klagade över var att
andra var onyanserade.
Sen låter det också som att du inte är helt klar över skillnaden mellan "nyanserad" och "neutral".
Jag tror aldrig att jag har påstått att jag är opartisk i frågan. Jag känner större sympati med Ryssland i konflikten, vilket jag återigen nu tydligt deklarerar så att det inte råder nåt tvivel.
Men du verkar mena att eftersom jag inte är neutral så kan jag inte ha några nyanserade åsikter.
-Jo det kan jag visst. Varför inte? Jag har inga problem med att kritisera ryska sidans agerande när det är befogat. Vilket jag också har gjort vid flera tillfällen.
Du verkar utgå ifrån att alla börjar med att fråga sig själva
vilken sida man står på, och sedan formar sin verklighetsuppfattning utifrån det. Låt mig föreslå att man faktiskt kan gå från andra hållet. Att man först försöker ta reda på sakförhållanden efter bästa förmåga. Och att man
därefter använder den kunskapen för att avgöra vilken sida man sympatiserar mest med.
Innan konflikten, och i dess initialskede, så var jag faktiskt mer negativt inställd till Ryssland. Jag var inte särskilt insatt i den historiska bakgrunden och kände bara till att det hade pågått en konflikt i området utan att veta särskilt mycket detaljer. Jag var inte särskilt engagerad i frågan helt enkelt.
Sedan, efterhand som jag läste på och satte mig in mer i ämnet så blev jag mer sympatiskt inställd till Rysslands agerande. Men som sagt, för den saken skull behöver jag inte älska allt som Putin eller gänget i Kreml hittar på.
Jag hör inte till dom som tror att Putin är nån ädel riddare som ska rädda världen mot västerländskt förfall och dekadens. Det kan vi bara vi medborgare göra själva, från den lokala nivån och uppåt. Ingen kommer göra det åt oss. Jag tror inte att någon makthavare vill oss väl, varken i öst eller väst.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Ja men nu påstår du bara saker istället för att föra en debatt. Du påstår och jag skriker och gapar, vilket är helt taget ur luften. Då du inte ens kan visa det argumentationsmässigt med t.ex. ett exempel på när jag gör det. Men att påstå att jag gör det, är förstås att göra exakt det. textmässig. Om du vill vinna en debatt måste du ha argument, eller menar du att alla ska tycka som dig, bara för att du tycker det.
Men om vi har skjutit oss i foten, får vi väl se. Jag ser inga tecken på det.
Om du går tillbaka och kollar på mitt förra inlägg så ser du att jag svarade på tre olika inlägg från tre olika konton. Den jag anser "skriker och gapar" var svar till ett annat konto. Alltså inte på något sätt riktat till dig.
Jag bortser därför från den här delen av ditt inlägg, som helt bygger på ett missförstånd från din sida.
Läs noggrannare, är dock mitt tips till dig.