2022-10-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Zelenskys siffror måste vara producerade under kokainruset.

Om Ukraina åtminstone kunde komma med trovärdig desinformation, men de klarar inte av det. Ständigt dessa absurda överdrifter. Wagnergruppen har avancerat i Bakhmut igen, hörde du det?
Hur långt då? 100 meter?

Då har de bara 9900 meter för att vara tillbaka där de var för en vecka sen.
Citera
2022-10-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Haha, ryskt tvärtomspråk. Ska hen bevisa, med källa, något som inte skett? Hur tänkte du nu?

Haha! Ja, poäng där, det blir såklart svårt, får omformulera där, men vet inte riktigt hur?

Relationen och avtal NATO-Ryssland genom historien är såklart komplicerad, och det har väl gått fram och tillbaks.

Ryssland klagar iallafall på NATO’s expansion mot öst, och flera forna sovjetstater är ju idag NATO-medlemmar. Så gränsen mot Ryssland har ja flyttats österut under en längre period, jag kan iallafall förstå att Ryssland kan känna sig inträngda i ett hörn.
Citera
2022-10-30, 12:21
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Det är sant, två fel gör inte ett rätt, och jag hävdar inte att Ryssland gjort rätt, men vi vill ju inte ens höra vad de har för anledning. De flesta har inställningen att allt ryssen säger kan man direkt avfärda som ljug, de är skurkar, orcher och allt annat man kan hitta på.

Vi har på förväg en inställning att allt ryssarna gör är fel, och det kanske inte är så konstigt, de flesta av oss har växt upp med att Ryssland/Sovjet är fienden, det är djupt rotat.

Jag tror att detta gör att vi har svårt att se på det objektivt, om vi lyssnar på andra länders inställning till Ryssland så delar de inte nödvändigtvis vår syn. Det var därför jag tog exemplet tidigare med den indiska utrikesministerns uttal om vilken sida de står på.

Jag menar att vi är omedvetet benägna att se ryssens fel och brister men blunda för våra egna eller våra allierades.

Hade lill-hitler varit smart hade han välkomnat sina ryssar som inte vill befatta sig med ukraina att flytta till just Ryssland, byggt hem åt dem och sett till att de fått arbete, välmående osv. istället för att skylla på att man ska försvara de i ett grannland.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Hade såväl besparat liv och kostnader.

Vad gäller Ukraina och nato så hade lill-hitler kunnat vara smart och infeltrerat sig med ett annat Nato land för att rösta nej till ett medlemskap och samtidigt gjort det landet rikt.

Så med andra ord kan man förstå att lill-hitler har andra avsikter.

Hur svårt kan det vara att förstå?
Citera
2022-10-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Det är upp till varje enskilt land om dom vill söka sig till Nato och det angår inte ruZland

Hotbilden mot Ryssland ökar, tränger man in någon i ett hörn så vet de flesta vad som händer.

Det är inte så konstigt, eller hur?
Citera
2022-10-30, 12:23
Medlem
Citat:
Jag vet inte? Jag trodde att planen från början var att störta Ukrainas regim i ett hårt slag, sen misslyckades det och en ny plan formades. Att ta de som de sen annekterade områden och sen gräva ned sig och tvinga till sig ett eldupphör.

Jag tycker inte heller Ryssland har rätt att invadera, men samtidigt har de gjort det och den allmänna uppfattningen verkar vara för att ”Putin är galen” eller ”arg” eller ”makthungrig” eller nån annan känsla som han tillskrivs, jag tror inte det stämmer. Jag tror Putin är väldigt intelligent och beräknande, jag tror inte har gör något överilat och/eller i ett känslorus/affekt. Jag är säker på att de har en anledning, en ur deras perspektiv bra anledning, men att vi ur vårt perspektiv har svårt att se och förstå det.

Vi kan argumentera hur mycket som helst och bara se det vansinniga i hur Ryssland agerar, men kan vi förstå ryssarna så kan vi kanske också bättre förutse dem och då kanske vi är närmare slutet på konflikten.

Ja verkligen! Kursk va ett tydligt exempel på hur Putin efter noga planerande offrade besättningen för Rysslands heder men som ändå blåste bakut. Andra Tjetjenienkriget var också noga genomtänkt och sofistikerat, Georgien likaså.
Bortser man från alla dödsoffer och misär karln har orsakat så kan jag hålla med dig
Citera
2022-10-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Vad anser du om Rysslands invasion av Ukraina ? Anser du att det var bra att starta det kriget 24/2-22

Nej, det är vansinne ur mitt perspektiv, men jag är också öppen för att Ryssland ansåg sig ha en bra anledning, jag har tagit upp några exempel, inget av dem rättfärdigar ett krig, men de kan förklara det, frågan är också om vi, och Ukraina har en del skuld i upptrappningen. Allt är inte alltid svart och vitt.
Citera
2022-10-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Inte mycket bättre i andra länder?
Jisses tror du det är du bortom all hjälp.

Ur ditt perspektiv kan det verka så, jag ser ju något annat, jag ser hur folk generellt är extremt känslosamma och ser på saker svart/vitt, och inte är intresserade av olika perspektiv samt förklaringar på varför saker är som de är.
Citera
2022-10-30, 12:26
Medlem
Citat:
Rysstroll, Uralmongo, a jo min utbildning har kostat en del, tyvärr har jag betalat betydligt mer i skatt än vad som är rimligt ☹️

Nej. nej det har du inte.

Citat:
Så hatten av för jag antar du fått en hel del av mina pengar i bidrag.

Ingen risk din patetiska ursäkt till "västerländsk" uralmongol.
Citera
2022-10-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det gjorde vi i Finland och där gjorde vi mer än vi gjort här. Men det beror på att det var närmare oss och hotade vår egen suveränitet. Hade Sovjet lyckats hade vi förmodligen haft kärnvapen vid Torneå älv. Tar dom Ukraina är dom också närmare oss.
Anledningen att vi inte försåg Vietnam med vapen var förstås för att det var en totalitär regim och fortfarande är.
I Jugoslavien var egentligen allt Serbernas fel, moraliskt. De startade krig mot alla som försökte bryta sig ur miniimperiet för att kunna hålla ihop den skapade stadsbildningen Jugoslavien. Däremot hade vi FN-soldater där som sköt lite.

Vi är inte krigförande part i Ukraina. Vi har inga soldater, vi har bara tagit ställning för dem och levererar vapen. Att påstå att vi är krigförande är helt enkelt inte sant. Att vi står bakom dem däremot är helt sant.
Den där teorin om att Ukraina bara är första landet som ska läggas under Putins fötter är det minst underbyggda jag stött på i hela konflikten. Du hasplar ju bara ur dig talepunkter från propagandan.
Vad exakt talar för det?

Angående om man är krigförande eller ej, så kan man kolla här:
https://www.ejiltalk.org/will-a-state-supplying-weapons-to-ukraine-become-a-party-to-the-conflict-and-thus-be-exposed-to-coun termeasures/

Jag antar vi bara genom att titta på längden på inlägget kan komma överens om att frågan är komplicerad.
Betänk hur USA skulle sett på saken. De invaderade Afghanistan eftersom att Bin Laden bott där en sväng. Trots att Afghanistan till och med erbjöd sig att utlämna honom så invaderade de. Inte ens Sverige hade lämnat ut en invånare utan rättegång. Men de kunde tänka sig det.
Och som sagt Kuba... USA motsatte sig vapenleverans till kuba så att de införde krigsåtgärder (unilaterala sanktioner utan FN-stöd).
Citera
2022-10-30, 12:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Haha! Ja, poäng där, det blir såklart svårt, får omformulera där, men vet inte riktigt hur?

Relationen och avtal NATO-Ryssland genom historien är såklart komplicerad, och det har väl gått fram och tillbaks.

Ryssland klagar iallafall på NATO’s expansion mot öst, och flera forna sovjetstater är ju idag NATO-medlemmar. Så gränsen mot Ryssland har ja flyttats österut under en längre period, jag kan iallafall förstå att Ryssland kan känna sig inträngda i ett hörn.
Rysslands gräns har bara förflyttats väster och söder ut, om vi ska var ärliga. Du kanske tänker på Sovjetunionen, då har du förstås rätt.
Citera
Medlem
Citat:

Citat:
Så gränsen mot Ryssland har ja flyttats österut under en längre period, jag kan iallafall förstå att Ryssland kan känna sig inträngda i ett hörn.[/quote]

Nej - Rusland udvidede før Nato
Warszawapagten nedlagde sig selv på et stort topmøde i Prag i juli 1991, altså kort før Sovjetunionen kollaps med augustkuppet og Boris Jeltsin, der hoppede op på en kampvogn.

Ret hurtigt derefter indgik Rusland, den absolut største republik i det tidligere Sovjet, en politisk alliance, nemlig SNG-landene, og en militær alliance, kaldet Den Kollektive Sikkerhedsaftale (CST). CST blev indgået i foråret 1992 og trådte i kraft i 1994. I 2002-03 blev den udbygget, til Den Kollektive Sikkerhedsaftaleorganisation, CSTO.:

https://www.altinget.dk/forsvar/artikel/historiker-2004-putin-ville-vaere-rygende-uenig-med-2022-putin
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hotbilden mot Ryssland ökar, tränger man in någon i ett hörn så vet de flesta vad som händer.

Ja, man dödar den lilla råttan innan den lyckas komma undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in