Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Ok, då är jag med på hur du menar. Men är det rimligt då att betala ersättning till dem som krockat men bara hade trafikförsäkring? Bör man inte stå sitt kast då?
Nu läste du inte det jag skrev. Jag skrev att om du krockar med trafikförsäkring och den andra är vållande så få du ersättning från den personens trafikförsäkring. Den personen i detta fall är Svenska kraftnät.
Citat:
De har ju betalat en lägre premie tidigare, kanske under väldigt lång tid och redan sparat pengar motsvarande en hel bil, men nu när de väl krockar då ska någon annan täcka den kostnaden?
Det tycker jag låter helt rubbat.
Ger man kompensation till de som valt den billigare lösningen då får man göra det till de som valt den dyrare också.
Fast detta beror ju på att det som nu återförs inte borde kallas högkostnadsskydd. Det borde kallas återbäring för att Svenska kraftnät har ett undermåligt nät där det uppstår orimliga transmissionskostnader i SE3 och SE4. Dessa transmissionskostnader har ingenting med priset som sådant att göra.
Att börja tala om »tidigare« är löjligt eftersom prisskillnaderna mellan rörligt och fast alltid varit liten i pengar. Du är väl medveten om att 20 % på 10 öre är 2 öre?
Vad de borde göra är alltså att säga:
Nu ser vi hur orimlig denna modell är och hur uselt Svenska kraftnät skött sitt uppdrag. Elpriserna har blivit en väckarklocka. Från och med nu ska alltid transmissionsavgifter årligen återbetalas till alla kunder som haft sådana.
Nu försöker de i stället tala om högkostnadsskydd och att det är referenspriset som är grunden för att få skydd (bakåt). De lindar in sig i sådant som bara skapar dålig PR hos en stor grupp i befolkningen.
Jag har inte sett om S kritiserat detta, men det får de ju svårt att göra eftersom det var deras uppdrag till Svenska kraftnät som blivit så här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jag menar att "fast pris"-avtalet är en försäkring, ungefär som en helförsäkring. Rörligt pris har ingen försäkring alls, men i din liknelse motsvaras det av minimikraven.
Ja, det kan man tycka är märkligt.
Men i så fall får man tänka som så: De som har fast pris på lagom nivå har betalat extra för tryggheten att elpriset inte kan skena. Den extrakostnaden blir man nu kompenserad för, i vissa fall rikligt.
Rättvist? Ja, om man menar att "återbäringen" fördelas över alla elkunder, även de "fega" som tecknat fast pris.
Orättvist: Ja, om man menar att de som chansat på rörligt skall slippa ta ansvar för det.
Se mitt svar ovan. Jag anser att liknelsen med försäkring inte är bra om den inte anpassas enligt mitt resonemang. Det vill säga den med helförsäkring (fast pris) har inte krockat. Det är priset som är »krocken«.