Plus att vi har MYCKET kallare oxå.
Som Sd are boende i norr är jag jättebesviken.Man lovade bensin och elstöd till landsbygden men man sa inte att det var till hela Sverigs landsbygd utom oss i Norrland.
Jag trodde aldrig att Sd skulle vara så fräck och bara helt öppet visa att dom skiter i oss .
Jag känner mig grundlurad ärligt talat.
Jag är mållös....
Har SD:s representanter överhuvudtaget kommenterat detta? Om de tre partierna M, KD och L röstar för så är SD mindre. De kan ju då välja att sluta stödja regeringen eller få något i utbyte.
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
I Tidöavtalet under avsnittet Energi så står det med dålig satsgrammatik:Ett högkostnadsskydd till drabbade hushåll och företag, så snart det är praktiskt möjligt-med retroaktiv utbetalning.
För det första är det inget högkostnadsskydd som presenteras av Regeringen Kristersson utan en återbetalning av flaskhalsavgifter.
För det andra är det inte riktat mot drabbade hushåll.
Om de tydligt och klart deklarerat att detta är en återbetalning för flaskhalsavgifter för senaste 12 månaderna vore det en annan sak. Nu säger de inte så och då blir det obegripligt för människor hur det kan utformas på detta sätt.
Naturligtvis försöker de påskina att det är ett stöd, men de har tappat mycket förtroende hos väljare i SE1 och SE2 genom att de varit så otydliga.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-10-30 kl. 02:35.
Om man bor ett skjul så är det möjligtvis så men inte i Sverige år 2022. Man märker jantelagen, hela södra Sverige har investerat i Norrlands infrastruktur men när det kommer till återbäring för att vi haft 600% dyrare elpris än samma Norrland då jävlar kommer snåljåparna fram.
Det finns inga riktiga experter som har problem med det man kommit fram till, bara tyckare som ska såga regeringen.
Investerat i norrland du är välkommen att prova norrlänska europavägareller bo 20mil till närmaste sjukhus Det är norrland som byggt upp sveriges rikedom. Det finns inte ledningsnät som klarar av att skicka överskottet vi producerar söderut, vi har överskott men vi ska betala samma pris som den utsugande delen av sverigeklipp ledningarna söderut.
Som expressen skrev dra ner värmen och bygg en koja under köksbordet jag har röstat på denna regering men de svek oss direkt 10kr sänkt bränslepris bidde bara 70öre nästa val röstar jag nog inte alls,sverige är en bananrepublik.
Nej rättvisa har inget med detta att göra. Det är ju ett otroligt orättvis sätt att låta den som betalat mindre få dubbelt så mycket tillbaka. Det finns bara ett rättvist system och det hade varit att lägga in ett pristak framåt. Det hade gått lätt att göra eftersom elbolagen hela tiden hantera hundratusentals individuella avtal. Lägg in en krona som pristak under de kalla vintermånaderna för alla med rörligt. De som har avtal exkluderas förutom du som också får betala en krona.
Kul att bedriva verksamhet där staten går in och bestämmer vad du får ta för dina produkter, det har ju alltid gått bra tidigare, hur fan tänker du??
Jo jag vet hur en försäkring fungerar. Liknelsen kan sägas vara att den med trafikförsäkring krockade, men det var motparten som var vållande om vi nu ska få någon rätsida på liknelsen. Du tycks mena att den med helförsäkring ska få ersättning fast den inte har krockat.
Är du lika säker på att jag resonerar bakvänt med ovanstående förklaring?
Ok, då är jag med på hur du menar. Men är det rimligt då att betala ersättning till dem som krockat men bara hade trafikförsäkring? Bör man inte stå sitt kast då?
De har ju betalat en lägre premie tidigare, kanske under väldigt lång tid och redan sparat pengar motsvarande en hel bil, men nu när de väl krockar då ska någon annan täcka den kostnaden?
Det tycker jag låter helt rubbat.
Ger man kompensation till de som valt den billigare lösningen då får man göra det till de som valt den dyrare också.
Hmm vi privatpersoner ska inte spendera... vi har inflation.....
Varför ska man inte det?
Berätta vad som är fel?
Privat har vi det rörligt men har samma kostnader som tidigare år då vi bara tänkt till lite. Privat går att spara men det är svårt att spara el om du ska producera och produceras det inte så kommer det saknas jobb. Jag tycker elprisstödet verkar kanon för väldigt många.
Kul att bedriva verksamhet där staten går in och bestämmer vad du får ta för dina produkter, det har ju alltid gått bra tidigare, hur fan tänker du??
Elproduktionen ska vara 100% statligt, då det är vital infrastruktur. Vi pratar inte om tomater eller pinnstolar nu, där kan man ha fri konkurrens, men inte gällande elförsörjningen.
Men oavsett så kan man ha ett sådant system, kan du inte producera el till det priset som är bestämt får du lägga ner verksamheten.
Elproduktionen ska vara 100% statligt, då det är vital infrastruktur. Vi pratar inte om tomater eller pinnstolar nu, där kan man ha fri konkurrens, men inte gällande elförsörjningen.
Men oavsett så kan man ha ett sådant system, kan du inte producera el till det priset som är bestämt får du lägga ner verksamheten.
Ahhh, men då skall vi ta ett annat exempel, som Verkligen är vital infrastruktur, dvs livsmedel.
Detta har som sagts prövats förut.
Senast nu i Venezuela.
Staten går in och sätter pristak på maten som bönderna säljer på torget (export och sådant finns såklart inte överhuvudtaget), -->Bönderna har inte råd att köpa varken utsäde, eller gödning, eftersom det inte blir någon vinst-->nästa år finns det ÄNNU mindre att tillgå.
Ni är verkligen totalt obildbara.
Det sker gång på gång på gång, men ändå tycker ni det är en bra idé med planekonomi.
Nämn ett enda land som har ditt föreslagna system, och där det går bättre än vad det gjort här...
och nej, du behöver inte säga att "-ja men ditt exempel gäller ju mat", håll dig till elen om du vill, eller VILKEN ANNAN produkt som helst.
Du väljer.
edit:
Jag tar det igen. bara för att det är väl värt att uppmärksamma:
"Men oavsett så kan man ha ett sådant system, kan du inte producera el till det priset som är bestämt får du lägga ner verksamheten"
Hahahaha, Politiker skall bestämma marknadsvärdet på saker och ting..
edit 2:
Du säger det själv till och med: "då får man lägga ned verksamheten".
Exakt, nästa år finns det inte.
Senast redigerad av scoremax 2022-10-30 kl. 08:16.
Ahhh, men då skall vi ta ett annat exempel, som Verkligen är vital infrastruktur, dvs livsmedel.
Detta har som sagts prövats förut.
Senast nu i Venezuela.
Staten går in och sätter pristak på maten som bönderna säljer på torget (export och sådant finns såklart inte överhuvudtaget), -->Bönderna har inte råd att köpa varken utsäde, eller gödning, eftersom det inte blir någon vinst-->nästa år finns det ÄNNU mindre att tillgå.
Ni är verkligen totalt obildbara.
Det sker gång på gång på gång, men ändå tycker ni det är en bra idé med planekonomi.
Nämn ett enda land som har ditt föreslagna system, och där det går bättre än vad det gjort här...
och nej, du behöver inte säga att "-ja men ditt exempel gäller ju mat", håll dig till elen om du vill, eller VILKEN ANNAN produkt som helst.
Du väljer.
edit:
Jag tar det igen. bara för att det är väl värt att uppmärksamma:
"Men oavsett så kan man ha ett sådant system, kan du inte producera el till det priset som är bestämt får du lägga ner verksamheten"
Hahahaha, Politiker skall bestämma marknadsvärdet på saker och ting..
edit 2:
Du säger det själv till och med: "då får man lägga ned verksamheten".
Exakt, nästa år finns det inte.
Allt är ju vitalt om man ska resonera så, men om du inte förstår vikten av stabilt elnät och förutsägbara elkostnader så kan jag inte hjälpa dig, då du för ner diskussionen på tramsnivå.
Allt är ju vitalt om man ska resonera så, men om du inte förstår vikten av stabilt elnät och förutsägbara elkostnader så kan jag inte hjälpa dig, då du för ner diskussionen på tramsnivå.
JAG för ner den på tramsnivå?
Okej, bra exempel på lyckad planekonomi du kom med där.
Det är bara att hålla tummarna för det. Har man 30 öre/kwh så tjänar man på att maxa all elförbrukning. Har någon ett bra tips på hur jag bäst maxar? Köra utomhuspoolen i 40 grader hela vintern? Bastum på 110 grader dygnet runt?
Haha.. Då har du missat det totalt! Du betalar säkert även mer än en krona i avgifter för att leverera elen och sedan är det 25% moms. Så ingen kommer att få betalt för att ha elen på. Jag kan lova att ingen betalar mindre än 50 öre /kwh för leveransen inkl moms.