2022-10-30, 10:22
Medlem
SGDFs avatar
Ingen jättekris ännu. Men tycker matprisena ändrar mina matvanor.
Citera
2022-10-30, 10:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag inser att jag inte grejar det längre. Inte för att jag har för lite pengar. Utan att jag har för lite pengar för att ha en livskvalitet jag vill ha. För mig som inte pga hälsa kan ta mig till gratisaktiviteter så ofta, blir saker man gör hemma viktigare. Jag skulle vilja ha råd med vettigare möbler och vettig mat. Jag har gärna ätit vadsomhelst innan, men när det blir dagens höjdpunkt är det trist att det blir pasta varannan dag. Hade jag tråkigt kunde jag spela instrument eller måla. Men eftersom mina leder inte funkar får man glömma sådant. Hade varit kul då att ha en vettig dator som man kan göra musik och konst på.

Jag vet att många anser att vi som inte kan jobba inte ska ha något liv, men jag tycker ändå vi ska försöka överleva. Det kommer bli apjobbigt för den knegande befolkningen om deras släktingar börjar dö som flugor.

Så jag har hittat en inneboende, samt kollat med FK. Jag får ta hyra den som går över taket till bostadstillägget, samt avgift på el, bredband och möbler. Hamnar på ca 2000 då. För mig är det ofattbart mycket mer pengar. Det kommer säkert bli jobbigt att dela kök och sådant, men det får gå.

Men det är ju toppen! Även om ni inte umgås desto mer kan det göra mycket för ditt mående att någon student eller något hälsar nästan varje dag. Det där var ju vanligt förr även bland de som inte hade knapert men utrymmet att kunna hyra ut. När jag bodde i korridor brukade vi ha gemensam middag en gång i veckan och turades om att bjuda och laga maten.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-10-30 kl. 10:35.
Citera
2022-10-30, 10:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det är ju toppen! Även om ni inte umgås desto mer kan det göra mycket för ditt mående att någon student eller något hälsar nästan varje dag. Det där var ju vanligt förr även bland de som inte hade knapert men utrymmet att kunna hyra ut.

Personen som vill hyra är student, intelligent, bra att prata med, har idéer. Jag hoppas vi kommer trivas ihop. Jag är dock en sådan som är uttröttbar av det sociala, så vi får leta oss fram till hur mycket det är OK att umgås. Jag umgås gärna, men hjärnan tar stryk. Hen är lite åt det tysta hållet så jag hoppas hen vill ha mycket egentid men även umgås ibland. Det som är bra är att rummen ligger långt från varandra så det känns privat.
Citera
2022-10-30, 10:38
Medlem
Har man svårt att få ekonomin att gå ihop redan nu så ska man nog titta över sin situation. El, bränsle, räntor och mat kommer fortsätta höjas och det kommer bli mycket svårare att låna pengar. Är man på gränsen så kanske det är dags att flytta till ett billigare boende redan nu. Jag har svårt att se några indikationer på att det kommer att vända de närmaste åren.
Citera
2022-10-30, 10:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Personen som vill hyra är student, intelligent, bra att prata med, har idéer. Jag hoppas vi kommer trivas ihop. Jag är dock en sådan som är uttröttbar av det sociala, så vi får leta oss fram till hur mycket det är OK att umgås. Jag umgås gärna, men hjärnan tar stryk. Hen är lite åt det tysta hållet så jag hoppas hen vill ha mycket egentid men även umgås ibland. Det som är bra är att rummen ligger långt från varandra så det känns privat.

Ja jag känner igen det där, är själv väldigt introvert men ändå nice att ha lite social interaktion. Tyckte det var extra jobbig under den tid jag var sjukskriven att man inte hade det där dagliga småpratet med kollegor, men gick med i en förening under den tiden så man träffar lite folk och gör något etvå tre dagar i veckan, man kan ju inte åka in till jobbet till kafferasten varje dag om man är sjukskriven.
Citera
2022-10-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var fan bor och jobbar du om du måste bo i andrahand och köra mycket?

Alla mellanstora städer i norrland så kostar 2or 10-14k i månaden, så går det när sjuklövern styr det här jävla landet.
Citera
2022-10-30, 12:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Visa mig uträkningen?

Jag har aktier för en miljon på ISK och får cirka 37.500 kronor i utdelning och skatten för en miljon på ISK ett år är 3750 kr. Då blir det faktiska ekonomiska utfallet att jag "betalar" 10% skatt på utdelningen jämfört med 30% om jag haft aktierna på ett vanligt AF-konto, då hade jag betalat 11250 kr i skatt på utdelningem.

För mig som har ISK enbart för att förvara mina utdelningsaktier så är detta en ytterst relevant uträkning.

Det handlar om det faktiska utfallet, Förstår du hur jag menar?
Citera
2022-10-30, 12:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det är inget förslag, det har förhandlats fram av de 4 som styr landet och de är i majoritet så inget de kan förlora i en omröstning

Ohhhh....
Ptecis som om allt de förhandlat kommer genomföras! Välkommen till verkligheten!
Citera
2022-10-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Förstod att du inte kunde ta in att räntan kan bli högre.
Se det som trams om du vill.
Jag ser det som högst sannolikt.
”Kan”
Jo rymdöglor ”kan” ju även ta över planeten.
Citera
2022-10-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag har aktier för en miljon på ISK och får cirka 37.500 kronor i utdelning och skatten för en miljon på ISK ett år är 3750 kr. Då blir det faktiska ekonomiska utfallet att jag "betalar" 10% skatt på utdelningen jämfört med 30% om jag haft aktierna på ett vanligt AF-konto, då hade jag betalat 11250 kr i skatt på utdelningem.

För mig som har ISK enbart för att förvara mina utdelningsaktier så är detta en ytterst relevant uträkning.

Det handlar om det faktiska utfallet, Förstår du hur jag menar?
Skatten på din utdelning hade ju blivit 11250kr , skatten på 1 037500 är ju bara några tusenlappar, hur räknar du?
Citera
2022-10-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Var det inte du som förhöll sig till verkligheten?
Eller bara ibland?
Du är inte seriös, lägger inte min tid på folk som inte ens försöker, fakta är fakta, dina fantasier om rymdödlor och liknade får du ta i någon konspirationsteoretikers-tråd
Citera
2022-10-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ohhhh....
Ptecis som om allt de förhandlat kommer genomföras! Välkommen till verkligheten!
Det är verkligheten, har du annan info så ta kontakt med media, de betalar bra för din insideinfo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in