Den sänks ju till NOLL på de första 300 tusen, vi är på ett ekonomiforum men 90% av er har nollintresse av ekonomi.
Förklara hur skatten kan bli 10% på utdelning när skatten är noll?
Vi snackat 3-4 miljoner på ISK, inte 300k. Dessutom är det bara ett förslag.
På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 0,375 procent av värdet på dina tillgångar (kapitalunderlaget), eftersom 30 procent av 1,25 procent är 0,375 procent.
Jäpp men utfallet blir lite styvt att du betalar cirka tio procent av vad du erhåller i utdelningar på ett år om du ligger lång med utdelningsaktier på ISK.
4% utdelning på en mille blir 12000kr i skatt på en vanlig depå som du beskriver, men 1 mille + 40k (utdelningen) blir ju bara 3250kr i skatt på en ISK, så förstår inte riktigt hur du räknar/tänker, nu när det dessutom blir skattefritt på de första 300k så blir skatten 2312kr på 1040000kr?
Nu när räntan är så låg blir det så.
Men om räntan stiger kan det bli över 12000. Hur kunde det vara svårt att förstå?
Jäpp men utfallet blir lite styvt att du betalar cirka tio procent av vad du erhåller i utdelningar på ett år om du ligger lång med utdelningsaktier på ISK.
97% märker inte av de, förvisso jobbiga prishöjningarna. Man får inte glömma att den disponibla inkomsten (pengar efter hyra, mat osv) har flerdubblats de senaste decennierna! Visst är det många cappuccino drickare som får se över sin konsumtion, men är det kris?
Sen har vi den ensamstående mamman ( som dyker upp i media) som inte har råd med med livets nödtorft! Synd och skam, men nån råkar alltid illa ut?
Jag tjänar runt 40k före skatt och pga dessa jävla överdrivna andrahandshyror har jag inte många kronor kvar i slutet av månaden.......detta trots noll lyxkonsumtion. Allt går till diesel och hyra.
Jävla hor politiker som inte bygger fler hyresrätter!
Jag inser att jag inte grejar det längre. Inte för att jag har för lite pengar. Utan att jag har för lite pengar för att ha en livskvalitet jag vill ha. För mig som inte pga hälsa kan ta mig till gratisaktiviteter så ofta, blir saker man gör hemma viktigare. Jag skulle vilja ha råd med vettigare möbler och vettig mat. Jag har gärna ätit vadsomhelst innan, men när det blir dagens höjdpunkt är det trist att det blir pasta varannan dag. Hade jag tråkigt kunde jag spela instrument eller måla. Men eftersom mina leder inte funkar får man glömma sådant. Hade varit kul då att ha en vettig dator som man kan göra musik och konst på.
Jag vet att många anser att vi som inte kan jobba inte ska ha något liv, men jag tycker ändå vi ska försöka överleva. Det kommer bli apjobbigt för den knegande befolkningen om deras släktingar börjar dö som flugor.
Så jag har hittat en inneboende, samt kollat med FK. Jag får ta hyra den som går över taket till bostadstillägget, samt avgift på el, bredband och möbler. Hamnar på ca 2000 då. För mig är det ofattbart mycket mer pengar. Det kommer säkert bli jobbigt att dela kök och sådant, men det får gå.
Jag tjänar runt 40k före skatt och pga dessa jävla överdrivna andrahandshyror har jag inte många kronor kvar i slutet av månaden.......detta trots noll lyxkonsumtion. Allt går till diesel och hyra.
Jävla hor politiker som inte bygger fler hyresrätter!
Var fan bor och jobbar du om du måste bo i andrahand och köra mycket?