Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-30, 09:38
  #16345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En svensk skidskytt har åkt på två års avstängning. Men svenska media har legat extremt lågt, liksom Sebbe. Hennes namn verkar inte ens ha publicerats!

Inget att snacka om. Det är ju bara ryssar som dopar sig! 🤣🤣🤣 Och så norrmännen med sina inhalatorer, förstås.
Cordelia Melen Olsson heter hon, jag gissar att media inte namnpublicerat pga hon inte är en känd person. Däremot publicerat på skidskyttets hemsida.
Citat:
Under Skidskytte-SM i mars testade Cordelia Melén Olsson tävlande för Häverödals SK positivt för den dopingklassade substansen Terbutalin, som är vanlig vid medicinering mot astma.

Man är nog löjligt naiv om man inte förstår att doping förekommer i Sverige också. Däremot verkar det ju vara sanktionerat av staten i vissa länder vilket vi inte sett tecken på i Sverige även om inget är omöjligt.

https://www.skidskytte.se/om-skidsky...opingforseelse
Citera
2022-10-30, 10:10
  #16346
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Cordelia Melen Olsson heter hon, jag gissar att media inte namnpublicerat pga hon inte är en känd person. Däremot publicerat på skidskyttets hemsida.

Häromdagen blev en totalt okänd lokalpolitiker uthängd med namn och allt som förstanyhetsstoff bl.a. av SVT på grund av något dumt hon skrivit på nån sajt för tio år sen. Men de gör kanske skillnad på idrottare och politiker.
Citera
2022-10-30, 10:17
  #16347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Häromdagen blev en totalt okänd lokalpolitiker uthängd med namn och allt som förstanyhetsstoff bl.a. av SVT på grund av något dumt hon skrivit på nån sajt för tio år sen. Men de gör kanske skillnad på idrottare och politiker.
Jag är ingen expert på media och deras regler men de går väl att argumentera för att en politiker är mer av en offentlig person
Citera
2022-10-30, 10:36
  #16348
Avstängd
wwrs avatar
Det har skrivits tusentals inlägg i tråden om Johaug som fick 18 månader. Nu är det nästan helt tyst i media och i tråden om en svenska som fått 2 år. Provet togs i våras. Och allt som skrevs om Sundby.

Morrn da, Fabulator! Nu har du chansen, den kommer inte igen på länge, hoppas jag. 😉
Citera
2022-10-30, 10:54
  #16349
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har skrivits tusentals inlägg i tråden om Johaug som fick 18 månader. Nu är det nästan helt tyst i media och i tråden om en svenska som fått 2 år. Provet togs i våras. Och allt som skrevs om Sundby.

Morrn da, Fabulator! Nu har du chansen, den kommer inte igen på länge, hoppas jag. 😉
Om du hade brytt dig om att läsa tråden lite så hade du sett att denna händelse har diskuterats här i ett par sidor efter att det hade dykt upp en artikel i expressen.
Och det borde inte var så svårt att begripa att det är en väldig skillnad i intresse (och även hur "allvarligt" det är) om det är en landslagsåkare och storstjärna eller någon hobbyåkare som åker runt lite i Sverige och tävlar för skojs skull.

EDIT: Du borde också se att det inte finns en enda här som försvarar henne. Till skillnad mot i Norge där det var massvis med folk som försvarade Johaug och Sundby.
Citera
2022-10-30, 11:12
  #16350
Avstängd
wwrs avatar
"Hobbyåkare" som kör astmamedicin!

Varför säger hon att hon inte vet hur hon fått i sig preparatet. Hon hade i alla fall framstått ärligare om hon sagt att hon inte visste att Bricanyl är förbjudet men Ventoline tillåtet i viss mängd. Hon kunde ha skyllt på okunskap och det här om metabolisering.

Hon hade fått två år ändå. Men det hade "låtit ärligare". Vad jag såg sade hon att hon inte förstått hur hon fått i sig Bricanyl.
Citera
2022-10-30, 11:39
  #16351
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
"Hobbyåkare" som kör astmamedicin!

Varför säger hon att hon inte vet hur hon fått i sig preparatet. Hon hade i alla fall framstått ärligare om hon sagt att hon inte visste att Bricanyl är förbjudet men Ventoline tillåtet i viss mängd. Hon kunde ha skyllt på okunskap och det här om metabolisering.

Hon hade fått två år ändå. Men det hade "låtit ärligare". Vad jag såg sade hon att hon inte förstått hur hon fått i sig Bricanyl.
Hon är hobbyåkare. Hon är inte i närheten av några pengar. Du är väl medveten om att många håller på med sport för att dom tycker att det är kul? Jag gör det själv.

Vad gäller resten:
1. Det finns många som har astma. Kanske hon har det. Kanske inte.
2. Ingen är intresserad av att försvara henne. Vi tycker inte om doping här i Sverige. Till skillnad mot i Norge som det verkar.
Citera
2022-10-30, 11:45
  #16352
Avstängd
wwrs avatar
Varför sade hon att hon inte visste hur hon fått i sig preparatet? Hon framstår som en lögnare. Hon kunde bara sagt att hon tagit fel medicin.

Det hade givit samma straff men hon hade framstått som ärligare.
Citera
2022-10-30, 11:52
  #16353
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför sade hon att hon inte visste hur hon fått i sig preparatet? Hon framstår som en lögnare. Hon kunde bara sagt att hon tagit fel medicin.

Det hade givit samma straff men hon hade framstått som ärligare.
Har du svårt att förstå? Ingen är intresserad av att försvara henne. Vi har ingen kärlek till doping här.
Citera
2022-10-30, 11:56
  #16354
Avstängd
wwrs avatar
I den här tråden brukar man utreda hur dopade har fått i sig preparatet. Nu ger åkaren en helt osannolik förklaring. Hon säger att hon inte vet hur hon fått i sig preparatet.

Jag har inte sett vad som sker. Men jag misstänker att samma systematiska missbruk av läkemedel sker i såväl Sverige, Norge som Ryssland. Nu har en svensk åkt fast. Då har hon fått order att säga att hon inte vet hur hon fått i sig preparatet.

Det förefaller övervägande sannolikt att hon sprayat eller inhalerat preparatet. Men det kan hon ha fått order att dölja.
Citera
2022-10-30, 12:05
  #16355
Medlem
Alkibiadess avatar
Att aktiva som testat positivt ger osannolika förklaringar är ju inget nytt. Men man kan knappast dra några långtgående slutsatser av en enskild aktivas (bort)förklaring.

Astmamediciner används en hel del i Sverige men det sker knappast samma missbruk (och gråzonsanvändande) som i Norge.
Citera
2022-10-30, 12:10
  #16356
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I den här tråden brukar man utreda hur dopade har fått i sig preparatet. Nu ger åkaren en helt osannolik förklaring. Hon säger att hon inte vet hur hon fått i sig preparatet.

Jag har inte sett vad som sker. Men jag misstänker att samma systematiska missbruk av läkemedel sker i såväl Sverige, Norge som Ryssland. Nu har en svensk åkt fast. Då har hon fått order att säga att hon inte vet hur hon fått i sig preparatet.

Det förefaller övervägande sannolikt att hon sprayat eller inhalerat preparatet. Men det kan hon ha fått order att dölja.
Men hur svårt ska det vara att förstå att hon är en hobbyåkare? Hon har inga resurser från något förbund eller liknande bakom sig. Varför skulle dom bry sig om någon Svensson som harvar på sportens bakgård?
Lika lite som förbunden har något med alla dom som åker dit för doping på ditt lokala Friskis&Svettis.

Och varför skulle vi försöka utreda hur en hobbyåkare som håller till på sportens bakgård har fått i sig nått preparat? I så fall skulle vi inte ha nått annat för oss eftersom det är hundratals (tusentals?) som varje år åker dit för doping på det lokala Friskis&Svettis.

Tror du att alla som håller på med sport i Sverige är styrda av "dom där uppe"? Är det Illuminati du tänker dig? Eller judarna? Brukar vara populärt här att skylla allt på dom...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback